A torony és a pilóták közti kommunikációban, a légiforgalmi irányítók munkájában, valamint a gurulóutak felfestéseiben is változtatásokat hajtanak végre.
Mint arról mi is beszámoltunk, a napokban a Japan Air Lines Airbus A350-ese összeütközött a tokiói Haneda reptéren a japán parti őrség Dash 8-asával. Az illetékes szervek ezért jelentős változtatásokat léptettek életbe a történtek miatt az airwaysmag.com portál cikke szerint.
Ugyanis mint nem sokkal az esemény után kiderült, a parti őrség gépének pilótája engedély nélkül gurult fel arra a futópályára, ahol a 379 emberrel a fedélzetén érkező utasszállító személyzete a nekik kiadott engedély alapján leszállt. A Dash 8-as kapitánya úgy emlékezett, megkapta erre a jóváhagyást.
A félreértések elkerülésére most változtattak azon, hogy a légiforgalmi irányítók miként utasíthatják a még a földön guruló gépek pilótáit, utóbbiakat pedig a használatos kifejezések pontos jelentésének újratanulására kötelezik.
Például a parti őrség pilótájának az irányító azt mondta, ő az első (a felszállásra várakozók sorrendjében, amint a többieknek is bemondta, hányadikok – a szerk.), hozzátéve, hogy várjon a gurulóút és a futópálya csatlakozási pontjánál.
A „number one” kifejezést ezentúl nem használhatják az irányítók, nehogy azt higgye a pilóta, azonnal indulhat is. A baleset előtti rádióforgalmazás leirata alább látható, benne a párbeszédekkel, a JA722A a parti őrség Dash 8-asa:
Korábban megírtuk, hogy a baleset előtt a futópályasértésre figyelmeztető monitor bár jelzett, az előírások szerint az irányítók nem voltak kötelesek figyelni, miközben a többi járattal dolgoznak.
Ezért bevezettek egy új tornyos légiforgalmi irányítói pozíciót, az illetőnek csak az a feladata, hogy a repülőgépek pozícióját mutató képernyőket, valamint a futópályasértésre vonatkozó figyelmeztetéseket figyelje.
Emellett a futópályák és gurulóutak csatlakozásánál feltűnőbb festést alkalmaznak a közeljövőben, amelyet jobban észrevehetnek a pilóták.
Arról viszont nem tettek említést a hivatalos szervek, hogy mi a helyzet a futópályák és a gurulóutak csatlakozásánál lévő várópontokon lévő, úgynevezett „stop bar” fényekkel, amelyek december óta nem működtek a baleset helyszínén. Amint korábban megírtuk, az épp aktív futópályára figyelmeztető piros fénysor üzemen kívüli állapotáról egy korábban kiadott NOTAM-közleményből egyébként tudhattak a pilóták.