Új légikikötő építését szorgalmazza Izlandon az Icelandair, mert a cég szerint a meglévő Keflavík reptér hosszabb távon nem tudja kielégíteni az igényeket.
Pillanatnyilag két jelentős repülőtér üzemel a szigetország fővárosának közelében: a regionális járatokat indító és fogadó kisebb, néhány kilométerre a Rejkjavík központjától, és a főleg nemzetközi útvonalakat kiszolgáló Keflavík, jóval távolabb.
A kettő közötti távolság csaknem ötven kilométer, ami megnehezíti a különböző belföldi úticélok elérését az Izlandra látogató külföldi turistáknak, akiknek 98 százaléka utóbbi helyen lép be az országba.
Átszállásuk így minimum két órát vesz igénybe azután, hogy megérkeztek Európából vagy Amerikából.
Az Icelandair szerint a jelenlegi modell hosszabb távon nem fog működni, ezért a cég új repülőtér építését szorgalmazza Reykjavíkhoz közelebb.
Ide csoportosítanák át az összes belföldi, Air Iceland Connect márkanév alatt üzemelő belföldi járatukat, és a nemzetközi forgalom egy részét, megkönnyítve ezzel az átszállásokat – írta meg a Túristi.
A cég az elképzelését először decemberben hozta nyilvánosságra, amikor sikerült megegyezni a helyi közlekedési minisztériummal és a rejkjavíki polgármesteri hivatallal, hogy felmérik a lehetőségeket egy új, Hvassahraun térségében felépülő repülőtérre vonatkozóan.
Ezen felül azt is górcső alá veszik, hogy valóban szüksége van-e a város körzetében kettő vagy több ilyen létesítményre. Az elsődleges indoklás szerint a fenntartást indokolja, hogy az egyik ideiglenes bezárása, bármilyen okból üzemképtelenné válása esetén a járatokat át lehessen irányítani, hiszen erre más megoldás nincs könnyen elérhető távolságban.
Annyi biztos, hogy egy új, hvassahrauni repülőtér építése nem lesz olcsó, és elkészültéig a keflavíkit ismét ki kell bővíteni, hogy kiszolgálhassa a gyorsan bővülő forgalmat, bár 2016-ra hét új beszállókaput már kialakítottak. A kapacitásokat megduplázó beruházásra 2018-ban egymilliárd dollárt különítettek el, később pedig harmadik futópálya építse sem kizárt. Tavalyelőtt 9,8 millió utast kezeltek az egykor kizárólag katonai bázisként funkcionáló, manapság vegyes használatú reptéren, ami 12 százalékos növekedés 2017-hez képest.