Folytatja az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) a Szuhoj Superjet új változatának fejlesztését. Ehhez most 1,7 milliárd dollárnyi plusz forrást kapott a vállalat, az összeg nagy részét az új hajtómű létrehozására költik el.
A még típusjel nélküli, az utóbbi időszakban csak SSJ-NEW-ként emlegetett variáns fejlesztésének teljes költségét 120 és 130 milliárd rubel (1,6-1,74 milliárd USA-dollár) közé teszi az UAC-ot is irányító Rosztech állami ipari mamutholding. Az összeg nagy részét várhatóan rövid időn belül rendelkezésre is bocsájtják.
Az új Superjet fejlesztésének nem titkolt célja, hogy a lehető legtöbb alkatrész orosz gyártású legyen, a most forgalomban lévő gépek 70 százalékban ugyanis nyugati beszállítók alkatrészeit tartalmazzák. Ennek csökkentésével függetleníteni lehet a programot a nyugati gazdasági szankcióktól, hogy ne legyen szükséges a nyugati országok exportengedélye bizonyos piacokon történő eladáshoz, valamint hogy ne ismétlődhessen meg az Irkut MSz-21-300 körüli nehézség a gyártáshoz szükséges anyagok beszerzése körül.
A legbonyolultabb részegység a hajtómű, de úgy tűnik, a gyártó rászánta magát a francia SaM-146-osok új fejlesztésű orosz erőforrásokra cseréjére
– írta meg a Russian Aviation Insider.
A 77,5 kilonewton teljesítményű, PD-8-as típusjelzésű erőforrást kimondottan a regionális típushoz fejlesztik ki, lényegében a nemrég tanúsított, az MSz-21 szárnya alá kerülő Aviadvigatel PD-14-es kicsinyített változataként, kizárólagosan hazai cégek termékeként.
Ezen felül lecserélik a navigációs berendezéseket, a légikondicionáló és légtisztító berendezést, a futóműveket, az ablakokat és a teljes kabinbelsőt is. Jurij Boriszov miniszterelnök-helyettes még májusban jelentette be, hogy a gazdasági válságból ezen programon keresztül is igyekszik az állam kihúzni a helyi repülőgépipart. A fejlesztést és a források kiutalását felgyorsítják, 2024 helyett szeretnék, ha 2023-ban kész lenne az új SSJ.
Ezzel együtt nem valószínű, hogy a program valaha megtérül: a számítások szerinti 120 milliárd rubel már egy teljesen új 100 személyes utasszállító részletes megtervezéséhez és forgalomba állításához is elég lenne. Csak ront a helyzeten, hogy az SSJ-100 állami hátszél nélkül piacképtelen, a leendő új verzióra sem jelentkezett be még egyetlen érdeklődő sem.
A programban kifejlesztett új berendezések és technológiák viszont több másik projekthez lehetnek jók, például már most tudható, hogy a PD-8-as hajtóművet némileg átalakítva a Beriev Be-200 amfíbia modernizáláshoz is felhasználnák.