Hivatalosan is elindította a kanadai Bombardier Commercial Aircraft az új CRJ550 típus fejlesztési programját.

Forrás: Bombardier

Az új regionális gép alapjait a CRJ700-as adja, sztenderd háromosztályos elrendezésben 50 utas szállítására lesz képes. A típus indító légitársasága a United Airlines lesz.

A CRJ550-essel a Bombardier az Észak-Amerikában kiöregedő és a következő években kivonásra ítélt típusokat kívánja helyettesíteni. A kanadai gyártó szerint e piaci szegmensben több mint 700 repülőgépre lesz szükség.

A gyártó közlése szerint a CRJ550-es fedélzetén önkiszolgáló ital- és snack-pultot helyeznek el az első osztályon, nagyobb lesz a lábtér bármelyik 50 üléses jelenlegi típusnál, és több lesz a hely a kézipoggyászoknak is a fej feletti tárolókban.

És hogy miért kap az elméleti kapacitásánál kevesebb ülőhelyet az új gép? Az ennek alapján jelentő CRJ700-as az USA nagy légitársaságainak jelenleg is a lehetőségekhez képest kevesebb üléssel üzemel.

Hirdetés

A cégeknél ugyanis a szakszervezetekkel kötött megállapodásoknak része, hogy egy összetett rendszer szerint korlátozva van a regionális gépek utasférőhelye. Így a CRJ700-asok nem ritkán a maximális több mint hetven ülés helyett két osztályos elrendezésben 66 székkel repülnek, a még hosszabb CRJ900-asok pedig 70-75 ülőhellyel. Ezért nem számít rendkívülinek, hogy a CRJ550-es három osztályon 50 utast szállíthat majd.

Az amerikai üzemeltetők számára a gyártó közlése szerint egyébként nagy előnyt jelent, hogy a CRJ550 azonos pilótafülkével rendelkezik majd a CRJ200-CRJ900 sorozattal, azaz nem szükséges a repülőszemélyzet költséges átképzése.

A Bombardier és a United Airlines megállapodásának értelmében a kanadai gyártó 2019-ben 25, majd 2020-ban további 25 példányt szállít a CRJ550-es típusváltozatból a cégnek. A repülőgépeket a légitársaság regionális, ráhordó brandje, a United Express színeiben üzemelteti majd a St. Louis bázisú GoJet Airlines.

A szerződés szerint a repülőgépek fedélzetén tíz első osztályú, húsz ‘Economy Plus’ és húsz turista osztályú ülést alakítanak ki.

A Bombardier, úgy tűnik, a korábbi bizonytalanság után tényleg megtartja a CRJ-családot. Mint megírtuk, tavaly év végén már azt kommunikálta a cégvezetés, hogy valószínűleg kitartanak a gyártás mellett.

Forrás: Bombardier