A korábbi bizonytalanság után úgy tűnik, mégis tervez a CRJ-típuscsaláddal a Bombardier, a cég szerint 2020-ra nyereségbe fordulhat a kereskedelmi repülőgépeket gyártó üzletág. Emellett a külsős munkák terén is fejlődést várnak, például az A320neókra kifejlesztendő új hajtóműgondola révén.

A karcsúsítás után két év alatt nyereséget szeretne elérni a Bombardier repülőgépgyártó üzletága a megmaradt CRJ-típuscsaláddal, miután megváltak előbb a C Series-programtól (ma már Airbus A220 néven fut), majd a Dash 8 Q400-tól – írja az ATW Online a vállalat közlésére hivatkozva.

Miközben a bevétel a cég előrejelzése alapján 2019-ben csökkenni fog, a veszteség megfeleződhet a várakozás szerint, majd 2020-ra visszatérhet a profit.

A megmaradt CRJ-programmal fordulna nyereségbe a gyártó (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A kereskedelmi repülőgépeket gyártó részleg a jövő évre szóló korábbi becslésben szereplő 1,7 milliárd dollár helyett csak 1,4 milliárdos bevételt érhet el 2019-ben, a veszteség viszont 125 millióra feleződhet. A Q400-as program eladásának lezárása a jövő évben lesz.

Ugyanakkor a teljes üzletág – amelybe a külsős gyártó-fejlesztő munkák, mérnöki szolgáltatások is tartoznak – várhatóan növeli a bevételét, az idei 2 milliárd dollárról 2020-ra 2,25 milliárdra.

Hirdetés

Ilyen külsős munkák közé tartozik immár az A220-as program is, illetve az Airbus A320neók új hajtóműgondolájának gyártására tavaly elnyert projekt is, ez a fejlesztés 2021-től jelenhet meg az európai gyártmányokon.

A bevétel és a veszteség alakulásából kiveszi majd a részét a ma már A220-asként futó programban meglévő kisebbségi tulajdonjog miatti kötelezettség is, ugyanakkor a költségek lefaragását segíti majd a több ezres elbocsátás is.

A jövő évi gépátadásokban nem tervez növekedést a Bombardier, összesen harmincöt CRJ-t és Q400-ast szándékoznak az üzemeltetőkhöz juttatni.

A méretkorlátozások miatt a CRJ-családnak még lehet jövője az Egyesült Államok légitársaságainál (Fotó: Air Wisconsin)

Ami a CRJ-t illeti, korábban, a Q400-as eladásakor a Bombardier vezetősége közölte, hogy “áttekintik a program jövőjét”, amely akármit is jelenthet, de most pozitívabban nyilatkozott egyikük. Fred Cromer üzletágvezető szerint a következő 20 évben háromezer nagyobb regionális gépre lesz igény.

A Bombardier-főnök szerint a CRJ900-as az egyik a csupán két típus közül, amely megfelel az USA-beli légitársaságoknál érvényben lévő korlátozásoknak, így az öregebb gépek leváltásában szerepe lehet.

Az egyesült államokbeli cégeknél, a pilótákkal kötött különféle megállapodások értelmében, összetett rendszer szerint üzemelhetnek bizonyos mennyiségű regionális repülőgépek, férőhely és tömeg alapján.