Tíz éve állt le a Malév: a február 3-i évforduló alkalmából újra utánanéztünk, hogy mi történt a nemzeti légitársaság nyugati gyártmányú repülőgépeivel. A Boeing 737NG-k közül több a környező országokban repül, a Q400-asokból néhány még Norvégiában, a CRJ-k Kazahsztánba és Szudánba kerültek, a Fokkerek többsége pedig Ausztráliába.

A fekete sereg útja. (Forrás: fr24.com/Screenshot AIRportal.hu-2012.02.03.)

Ahogy számos cég flottájának gerincét, úgy a magyar nemzeti légitársaságét is a Boeing 737-esek alkották több mint két évtizeden át. A 2003 tavaszától forgalomba állított, a gyártótól újonnan érkezett, az ILFC-lízingcégtől bérelt 18 darab Next Generation változatból 14 példány már a csőd estéjén, 2012. február 3-án este elhagyta Ferihegyet és az írországi Shannonba repült.

Elsőként a HA-LOU lajstromjelű, Oneworld-festésű Boeing 737-800 szállt fel este háromnegyed 7 körül, a Malev 5212 hívójelű gép pilótája a közelkörzeti légiforgalmi irányítással folytatott rádióforgalmazásában mondta az elhíresült fordulatot: “Indul a fekete sereg!

A 737-700-asok és -800-asok ma is repülnek

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A HA-LOC 2012 és 2019 között az orosz Yakutia Airlinesnál repült, 2019-ben az arhangelszki központú Smartavia (korábbi nevén Nordavia) légitársasághoz került, Moszkva-Domogyedovo bázisról repült a napokban is. Ez az a gép, amely 2011 nyarán charterjáratot teljesítve a krétai Iráklio repterén leszálláskor megsérült, majd kijavították.

A LOH korábban az orosz S7 légitársaságnál, tavaly nyár óta a horvát ETF Airways-nél repül 9A-ABC lajstromjellel, a LOK 2012-től az S7-nél, majd 2021 nyarától a Yakutia Airlinesnál teljesít szolgálatot, a LOM pedig 2012 óta folyamatosan az S7 légitársaságnál szolgált, de tavaly december óta Tallinban tárolják.

Az egykori Oneworld-festésű LOU pedig a dél-koreai Eastar Jetnél repült 2012-től, de tavaly nyáron visszakerült Európába, jelenleg a lengyel Enter Air légitársaságnál szolgál SP-ESI lajstromjellel.

A Malév a Oneworld légiszövetség tagja volt az utolsó éveiben (Fotó: AIRportal.hu)

A -700-asok közül a HA-LOA és a LOB a cseh Smartwings flottájába került, előbbi OK-SWW lajstromjellel január elején még teljesített járatot, azóta vélhetően karbantartják egy romániai reptéren, utóbbi OK-SWT-kén 2021 novemberében repült utoljára és Prágában parkol.

A LOI, LOL, LOP, LOR és LOS az Egyesült Államokban, a fapados óriáscég Southwestnél repülnek.

Utóbbiak egyébként a Malév leállása után és az amerikai diszkont légitársaság előtt a később csődbe ment orosz Transaero légitársaságnál is jártak.

Fotó: AIRportal.hu

A 737-600-asokból egy sem maradt

A rövid törzsű 737-600-asokat szétbontották a leállás után (Fotó: Olvasónktól)

A 6 darab 2003-ban és 2004-ben gyártott rövid törzsű -600-ast még a csőd évében, 2012-ben mind szétbontották az arizonai Goodyear repülőterén.

A mindössze 109 utas szállítására képes, rövid törzsű 737-esek egy székre eső üzemanyag-fogyasztása és üzemeltetési költségei a hasonló befogadóképességű regionális típusokhoz viszonyítva nagyon magasak voltak, emiatt a változat iránt csekély volt a piaci kereslet.

A Malév leállása után, a tulajdonos lízingcégnek ezért pénzügyi szempontból jobban megérte a 10 évesnél is fiatalabb gépeket szétbontani, és kiárulni a többi NG-sorozatú géppel nagy arányban kompatibilis alkatrészeiket.

Két példány (LOF és LOJ) pilótafülkéjét azonban repülőgépszimulátor építéséhez szerezték meg magánszemélyek.

Fotó: Kanadai olvasónk, a két 737-600-as pilótafülke tulajdonosa

Nagyvasak darabokban és áruszállítóként

A Malév korszaknyitó szélestörzsű gépei, az 1993 tavaszán érkezett Boeing 767-200ER-ek közül a HA-LHA a 2007-es kivonása után a (később csődbe ment) brazil Varignál repült 2011-ig, aztán 2015-ben szétbontották az Egyesült Államokban.

A budapesti reptér műszaki előterén sok évig parkoló LHB törzsét – miután az értékes alkatrészeket egy kanadai vevő kiszereltette belőle – évekig a repülőtéren tárolták,  függőleges vezérsíkját az Aeropark bejáratánál állították ki.

A nagyobb, bérelt -300ER-ek közül kettő is viselte a HA-LHC lajstromjelet, az első, amely a saját -200ER-ek érkezte előtt az 1992-es a nyári menetrendben repült a Malévnél, 2022 január elején még az Atlas Air flottájában repült, de január 3. óta Mexikóváros repülőterén tárolják.

A második LHC, amely 2007 tavaszától 2008 őszéig szolgált a magyar légitársaságnál, egészen 2022 január közepéig az USA-n belül az Amazon Prime Airnél áruszállítóvá alakítva teljesített járatokat, január 15-én az ausztráliai Melbourne-be repülték, azóta ott parkol.

Az 1989-es gyártású, LHD lajstromjelű példány pedig, amely 2000-2001-ben volt a Malévnél, utoljára a Kenya Airways színeiben repült, a repülőgépet 2018-ban Kansas repülőterén szétbontották.

Kettő még most is aktív a négy “botmixerből”

A négy darab légcsavaros-gázturbinás Bombardier Dash 8-as közül három a norvég Wideroe regionális cég flottájába került és azóta is ott szolgál, a HA-LQA és az LQD lajstromjelűek az utóbbi napokban is járatokat repültek. Az LQC-t Maastrichtban tárolják, 2021. november közepén repült utoljára. Az LQB-t még 2012-ben szétbontották Innsbruckban.

Három Dash 8-as még él, egyet szétbontottak (Fotó: AIRportal.hu)

CRJ-k Kazahsztánban és Szudánban

A szintén Bombardier-gyártású CRJ-200 (Canadair Regional Jet) példányai közül a HA-LNA sokáig, a 2008-as kivonásától 2017 őszéig állt Ferihegyen.

Miután repülőképes állapotba hozták a budapesti reptéren dolgozó szakemberek, Kazahsztánba került a SCAT Airlines-hoz, ahol egy ideig tárolták, a flightradar24.com adatai szerint a napokban is aktívan repül a légitársaság járatain.

Kilenc évig állt Ferihegyen a HA-LNA lajstromjelű CRJ-200-as, majd Kazahsztánba került (Fotó: AIRportal.hu)

Az LNB és LND a szudáni Nova Airwayshez került, a flottakövető adatbázisok szerint előbbi jelenleg is aktív, utóbbit (amely egy 2018-ban készült fotó szerint csaknem teljes Malév-festést viselt) tárolja a légitársaság.

Az LNC a 2012-ben szintén csődbe ment skandináv Cimber Airnél szolgált, 2016-ban a kanadai Avmax Grouphoz került és Calgaryban tárolják, a legutóbbi fotó 2020-ban készült róla, még a Cimber színeiben, hajtóművek nélkül.

Egy különlegesség is volt a Malévnél, a korábbi, CRJ-100-as típusváltozatú HA-LNX a fiatalabb testvéreinek megérkezése előtt, 2002-ben néhány hónapig magyar színekben repült. Most a kanadai Vancouverben, a British Columbia Institute of Technology-ban őrzik.

A Fokkerek többsége ma is dolgozik Ausztráliában

A Malév flottájából még a csőd előtt, 2010-ben kivont Fokker 70-esek közül a HA-LMA, LMB és LMC a romániai Carpatairnél tett kitérő után jelenleg a főként bányavállalatoknak szolgáltató ausztrál Alliance Airlines flottájában repül, a más úton odaérkezett LME és LMF társaságában. Az ötből négy a napokban is járatokat teljesített, az egykori LMB 2021 novemberében repült utoljára a virtuális radarok adatai szerint.

Az LMD pedig 2017-ben a pápua-új guineai Air Niugini-hez került, majd az adatbázis szerint 2020 áprilisában a Alliance Aviation Slovakia vette át, és osztrák lajstromjel alatt tárolják valahol, sorsa ismeretlen.

Fotó: AIRportal.hu

A klasszikus 737-esek nagy része már befejezte pályafutását

A korábban említett 737 Next Generation változatok az 1991-től a kétezres évek közepéig használt Classic 737-eseket váltották le. Ezek közül a legkisebb -500-asból kettőt üzemeltetett a Malév, mindegyik a Hapag-Lloydtól érkezett, majd oda is tért vissza.

Kitérők után egyikük, a HA-LEP a bontóban végezte, a LER pedig elvileg az illnoisi Oak Brook Center Mall gyerekeknek szóló élményparkja, a KidZana egyik dísze.

A -400-asok közül a HA-LEN és a LEO a spanyol Swift Airnél, a LEU korábban Dél-Koreában, jelenleg egy brazil légitársaságnál repül áruszállítóvá alakítva. A LEV utasszállító maradt, és a litván Get Jet flottájában volt tavaly márciusig, jelenleg tárolják, a LEY és a LEZ pedig befejezte pályafutását.

Ami a -300-asokat illeti, egyenesen a Boeing-gyárból érkezett 1991-ben a lízingelt HA-LED, a LEF és a LEG, 1994-ben pedig a LEJ.

Ezen egykori új példányok közül a néhai HA-LED a kivonása után a Norwegiannél repült 2004-től, most a román Blue Air üzemelteti YR-BAP lajstromjellel, 2021 márciusában repült utoljára.

A LEF Ázsiába került, utolsó információk szerint letárolva állt, de ajándékboltként is szolgált egy szórakoztatóparkban. A LEG, amelyet 1991-ben II. János Pál pápa első magyarországi látogatása alkalmával Szent István nevére kereszteltek, a kínai YTO Cargo cégnél, áruszállítóvá alakítva üzemelt, majd 2020-ban a Kongói Demokratikus Köztársaságba került. A LEJ fotók tanúsága szerint 2018 nyarán még javában utasokat szállított Dél-Amerikában, a Boliviana de Aviación színeiben, de 2020 márciusa óta a kínai Tiencsinben tárolja amerikai tulajdonosa.

Fotó: AIRportal.hu

A LES és a LET használtan került a Malévhoz, aztán 2003-tól ezeket is a Norwegian üzemeltette: az elérhető adatok szerint az előbbi vélhetően letárolva áll a Fülöp-szigeteken, az utóbbit azonban 2014-ben szétbontották. A LEX pedig szintén az YTO Cargo flottájában, áruszállítóvá alakítva dolgozott, de 2020-ban ez is a Kongói Demokratikus Köztársaságba került.

A Classic változatoknál is korábbi generációt képviselő hat 737-200-as a HA-LEA, LEB, LEC, LEI, LEM és LEK lajstromjeleket viselték a Malévnél.

Az egykori HA-LEC a venezuelai Avior légitársaságnál YV3151 lajstromjelet viselő gép a világjárvány kezdetéig aktívan repült, az adatbázisok szerint 2020 márciusa óta azonban egy venezuelai reptéren parkol.

A többi -200-as, amelyeknek a Malévet megelőzően és a nemzeti légitársaság flottájából történt kivonásukat követően is sokszínű életük volt a világ különböző pontjain, már befejezték pályafutásukat.

Köszönjük, hogy elolvastad a cikket!
Kövesd az AIRportal.hu-t és a Facebook oldalunkat a legfrissebb légiközlekedési hírekért!