Miután repülés közben le kellett állítani egy indiai légitársaság A320neo-jának egyik hajtóművét, az ország hatóságainak vizsgálata két súlyos problémát tárt fel a Pratt&Whitney gyártmányaival. Az égéstér és az egyik tömítés idő előtti fáradása miatt kiderült, hogy több indiai üzemeltetésű A320neo-nál kellett hajtóműcserét végezni.

A Pratt & Whitney PW1100G-JM típusú hajtómű az A320neo első tesztpéldányán. A “gyermekbetegségek” után most újabb gondokat fedeztek fel (Fotó:AIRportal.hu)

Alapos boroszkópos vizsgálatot rendelt el az indiai légiközlekedési hatóság, a DGCA az új generációs A320neo-kat üzemeltető két légitársaságnál, miután a Pratt&Whitney-hajtóművekkel szerelt repülőgépeken fémrészecske-hibajelzéseket tapasztaltak hat esetben is – írja a flightglobal.com.

A hatóság azután kezdett vizsgálatokba, hogy február 8-án a GoAir egyik A320neo-jának repülés közben le kellett állítani a Pratt&Whitney-hajtóművét.

Megállapították, hogy az új generációs GTF (geared, azaz áttételes turbofan) erőforrásokat negyvenkét esetben kellett idő előtt cserélni az utóbbi hetekben. Többször az egyik csapágyazás tömítésének elfáradása, máskor az égéstér eróziója volt a fő probléma.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A boroszkópos vizsgálatokat az indiai A320neo-üzemeltetőknek, az IndiGo-nak és a GoAir-nek azokon a hajtóműveken kell elvégezniük, amelyek már ezer repült órát teljesítettek (a korábban előírt 1500 óra helyett), majd rendszeresen meg kell ismételniük.

Az indiai hatóság azt is meghatározta, hogy amennyiben egy A320neo-nál fémrészecske-jelzést észlelnek, és ez az áttételezések hibáival együtt jelentkezik, tíz repült órán belül le kell állítani az adott repülőgépet.

A portál emlékeztet arra, hogy bár a Pratt&Whitney kiáll a PW1100G hajtóműtípusa mellett, a már eddig ismert probléma – elindításkor több percig járatni kell a gépezetet – miatt az A320neo indító légitársasága, a Qatar Airways már több példány átvételét megtagadta. Így lett bevezető cég a Lufthansa, majd kapták meg más légitársaságok is a problémás hajtóművekkel szerelt repülőgépeket.

A Pratt&Whitney a korábbi problémákra a hírek szerint megoldást talált, a mostani, újabban észlelt gondokra áprilisban, illetve szeptemberben ígér végleges javítást.