2010-ben 100 éves a magyar motoros repülés, amelynek alkalmából 2010. április 28-án a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat támogatásával ismét megnyílik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum megújult Repüléstörténeti és Űrhajózási Kiállítása. Az esemény tiszteletére egy Li-2-es és egy PO-2-es veterán gép repül el a kiállításnak otthont adó Petőfi Csarnok felett. A kiállításon több mint 50 légi jármű tekinthető meg, köztük a Libelle – az első magyar repülőgép – hiteles másolata. A repülés élményét szimulátorokban ismerhetik meg a látogatók.

Adorján János, magyar gépészmérnök 1909-ben gróf Andrássy Géza anyagi támogatásával építette meg Libelle (Szitakötő) elnevezésű, kéthengeres Adorján-Dedics motorral szerelt repülőgépét. Első sikeres felszállását 1910. január 10-én hajtotta végre Rákosmezőn, így idén 100 éves a magyar motoros repülés.

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. támogatásával az évforduló alkalmából megújult a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti és Űrhajózási Kiállítása, valamint a Libelle hiteles másolata is a kiállított repülőgépek közé kerülhetett.

A Kiállítás 4000 négyzetméterén több mint ötven kiállított gépet, sok száz alkatrészt és fényképet tekinthetnek meg az érdeklődők, és ismerkedhetnek meg a magyar repülés történetével az 1900-as évek elejétől egészen napjainkig. A gyűjtemény légi járművei közül kiemelkedő jelentőségű a Junkers F-13, amely a világ első fémszerkezetű polgári repülőgépe, valamint id. Rubik Ernő motoros- és vitorlázó repülőgépei. A modellek és az utánépített szerkezetek között a kiállítás gyűjteményét gazdagítja Leonardo da Vinci csapkodószárnyas szerkezetének valósághű rekonstrukciója is.

Minden érdeklődő számára különleges látványt nyújtanak továbbá a mezőgazdasági- és iskola-repülőgépek, valamint a régi, dugattyús repülőgépmotorok, forgómotorok, sugárhajtóművek. A tárlatot színesíti a Tu-154-es repülőgép pilótafülkéje és a látogatók által is kipróbálható repülési szimulátorok. A tárlat részét képezi a történeti modell gyűjtemény és a magyarországi légiforgalmi irányítás történetét bemutató kiállítás is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légiforgalmi irányítás története idén 95 esztendős, ugyanis 1915 novemberében a Magyar Királyi Posta Temesvári Igazgatósága GONIO (rádióirány-mérő) állomást létesített a Temesvár melletti Szent-Andráson, ahová a háborúban a balkáni fronton bevetett Zeppelinek számára telepítettek léghajó kikötőt és javító bázist. Az iránymérést a bulgáriai jámbol-i rádió-iránymérő állomással együttműködve végezték 1916. januártól.

A kiállításon rövid képes áttekintést kaphatunk a légiforgalmi irányítás fejlődéséről a korai kezdetektől, egészen a HungaroControl által elmúlt évtizedben végrehajtott műszaki fejlesztésekig. A légi forgalom növekedésével párhuzamosan nyomon követhető a technikai modernizáció. Már a működésből alig tíz esztendeje kivont eszközök is (pl. irányítói munkapultok) elavultnak számítanak a jelenlegi, Európa élvonalába tartozó magyar irányítói rendszerhez képest.

A Magyar Repüléstörténeti Társaság a 100. évforduló alkalmából adta ki a „Magyar repülés centenáriuma” és a „Légiforgalmi irányítás története képekben” c. könyveket, amelyeket a szerzők a Kiállítás ünnepélyes megnyitóján, a helyszínen dedikálnak.

A Repüléstörténeti és Űrhajózási Kiállítás 2010. április 28-ától előreláthatólag 2010. október végéig (hétfő kivételével) minden nap megtekinthető a Városligetben, a Petőfi Csarnok emeletén.

A múzeum űrhajózás-történeti tárlata a közeljövőben nyílik meg. A földszinti részen májustól látható majd a Farkas Bertalan űrrepülésére emlékező 30 éves évfordulós időszaki kiállítás is. Az űrhajózási-űrkutatási gyűjtemény teljes állománya 2011-től lesz látható, az emberes űrhajózás, azaz Jurij Gagarin repülésének 50 éves évfordulóján.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!