A Boeing rentoni gyárában maradhatott el a négy biztosítócsavar elhelyezése, amely miatt az Alaska Airlines 737 MAX 9-ese repülés közben elhagyta az egyik nem használt vészkijáratát lezáró elemet. Az FAA véglegesítette a típus ellenőrzési és javítási utasítását, így a leállított gépek hamarosan visszatérhetnek a forgalomba, ám a Boeing a minőségi problémák teljes megoldásáig nem növelheti a típus gyártási rátáját.

Az amerikai gyártó belső dokumentációira rálátással rendelkező informátor, aki a Seattle Timesnak megszólalt, azt mondta: az Alaska Airlines balesetében érintett 737 MAX 9-esről a Boeing rentoni gyárában eltávolították, majd később visszahelyezték a nem használt vészkijáratot lezáró door plug elemet.

A négy biztosítócsavar visszahelyezése azonban elmaradt, az érintett példány ennek ellenére átcsúszott az átadást megelőző ellenőrzéseken, és az informátor szerint ezt a gyártó rendszereiben rendelkezésre álló adatok feketén-fehéren igazolják.

A viszonylag kis méretű csavarok tartják helyén door plugot, hogy ne tudjon elmozdulni a vészkijárati nyílás ajtókeretén lévő, a nyomáskülönbség okozta terhelést viselő 12 masszív rögzítőcsonkról.

Az elem eltávolítását, majd visszaszerelését a rentoni gyárban megfelelően dokumentálni kellett volna, illetve a Boeing minőségellenőrének igazolnia kellett volna, hogy a visszahelyezés megfelelően megtörtént, ám ez a folyamatok hiányosságai miatt elmaradt, és nem is derült rá fény, a négy csavar pedig a szemétben végezhette.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Illusztráció

Az informátor szerint ehhez hozzájárulhatott az is, hogy a Boeing két külön rendszert használ az elvégzett munkák dokumentálására, számos egyéb anomália mellett. Mindez nagyon komoly hiányosságokra világít rá a Boeing gyártási és minőségellenőrzési rendszereiben és a cég kultúrájában, egyúttal mentesítheti a 737-esek teljes törzseit gyártó Spirit Aerosystemst a felelősség alól.

Az értesülést a gyártó és a hatóságok sem kommentálták egyelőre, ám a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) korábban felvetette a rögzítőcsavarok hiányának lehetőségét. A testület eközben egy szakértőkből álló csapatot küldött a rentoni üzembe a dokumentációk átvizsgálására.

Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) szerdán jóváhagyta azt az átfogó ellenőrzési és karbantartási folyamatot, amelyet a földre parancsolt 171 darab Boeing 737 MAX 9 mindegyikén el kell végezni.

Ez az ellenőrzés igazolja, hogy a door plug elemek megfelelnek a jóváhagyott tervek szerinti kialakításnak, ami biztonságos üzemeltetést tesz lehetővé, így az érintett repülőgépek újra üzembe állhatnak. Az Alaska Airlines ezzel kapcsolatban azt közölte, hogy az első példányok ellenőrzésével péntekre készülnek el.

Az FAA közleményében azt is leszögezte, hogy mindaddig nem engedélyezi a MAX típuscsalád gyártási rátájának növelését, amíg a gyártási és minőségi problémák fennállnak.

Az intézkedés kiegészíti a Boeing és beszállítóinak korábban elrendelt hatósági vizsgálatát és a gyártó fokozott felügyeletét.

Ez azt jelenti, hogy a korlátozás feloldásáig a Boeing havonta 31, azaz évente 372 példányt gyárthat le a legkeresettebb keskenytörzsű típuscsaládjából. Ez jelentős hatással lesz a gyártó pénzügyi teljesítményére, de a típus megrendelőinek flottabővítési terveire is.

Forrás: Boeing

Eközben a Boeing január 25-én egy napra teljesen leállítja a 737-esek rentoni gyártósorát és a gépátadásokat is, a minőségügyi leállás alatt a dolgozók a gyártási minőség javítását célzó értekezleteken és továbbképzéseken vesznek részt.

A probléma miatt a Southwest légitársaság már nem is számít a még tanúsítás alatt álló MAX 7-es idei forgalomba állítására, a United pedig kivette a flottaterveiből a legnagyobb befogadóképességű, még szintén tanúsításra váró 10-es változatot, de a rendelését egyelőre nem mondta le.

Kedvező hír, hogy a gyártó több éves kényszerszünetet követően átadta a kínai üzemeltetőhöz kerülő legújabb Boeing 737 MAX 8-ast, a China Southern Airlines gépe január 24-én hagyta el Seattle-t.