Az Európai Unió által támogatott roncsprogramot szeretne az Airbus, amelynek részeként a régi repülőgépek leadása és újak vásárlása esetén jelentős támogatást kapnának a légitársaságok.
Az autóiparban már bevett támogatási formáról Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója beszélt a Politcónak adott interjújában.
Szerinte ezzel két problémát is meg lehet oldani, egyrészt a légitársaságok támogatást kapnak a gépvásárláshoz, másrészt a régi példányok kivonásával és újak beüzemelésével csökkenne a repülés környezeti terhelése is.
„Ahelyett, hogy például egy öreg Boeing 777-est visszaállítanának a forgalomba, vásárolhatnának vadonat új Airbus A350-est, vagy A321-est, amely kedvezőbb költségszint mellett üzemeltethető és kisebb a szén-dioxid-kibocsátása” – magyarázta Faury. Hozzátette: ha ezt támogatnák, az jelentős lépés lenne a szén-dioxid kibocsátásának csökkentésében.
A lap azonban megjegyezte, hogy a környezetvédelmi csoportok ennek sem örülnének, mert azt szeretnék, ha a világ kevésbé függene a légiközlekedéstől.
Az Európai Bizottság jelenleg nem gondolkodik ilyen támogatási formában, pedig az Airbus már lobbizik érte Brüsszelben.
Az unió az Airbus vezetője szerint a légitársaságoknak úgy is adhat segítséget, hogy új, hatékonyabb és kevésbé környezetszennyező repülőgépek vásárlását írja elő a légicégeknek. Ezt tette a francia kormány az Air France 7 milliárd eurós támogatásakor, és ezzel segítenek a gyártónak és beszállítói hálózatának életben maradni.
Faury az interjúban arról is beszélt, hogy a légiközlekedési iparágat a nulláról kell újjáépíteni, és évekbe telik majd, mire az új gépek iránti igény eléri a járvány előtti szintet. Bár az Airbus állítja, elegendő készpénzállománya van, és nem kért még állami segítséget, elbocsátások valószínűleg így is lesznek a cégnél.
Mint ismert, az Európai Unió és az Egyesült Államok azzal vádolták meg korábban egymást, hogy tiltott állami támogatást adtak az Airbusnak, illetve a Boeingnek. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) ezért engedélyezte az USA-nak a büntetővámok kivetését az Airbus termékeire.
Ezzel kapcsolatban Guillaume Faury azt mondta, reméli, a WTO hamarosan az ő ügyükben is döntést hoz, és lehetőség nyílik válaszként az amerikai gépekre is uniós büntetővámot kiszabni. Hozzátette ugyanakkor, hogy egyik félnek sem érdeke ez a megoldás, olyan feltételeket kell tehát teremteni, amely mellett senki nem ragaszkodik majd a plusz vámok kivetéséhez.