Miután a Kereskedelmi Világszervezet jóváhagyta, hogy az USA büntetővámot vezessen be az Airbusnak nyújtott tiltott állami támogatás kompenzálására, az Egyesült Államok többek közt az Airbus-gépekre is kivet 10 százalékos sarcot. Európai hasonló intézkedést hozhat, ha jövőre a Boeing ellen ítél a testület. 

Már október 18-tól büntetővámot vet ki évi 7,5 milliárd USA-dollár értékű európai termékekre, többek közt Airbus-repülőgépekre is az Egyesült Államok – közölte október 2-án az elnöki hivatal kereskedelmi tanácsadó testületének irodája a Flightglobal szerint.

Az eddigi fenyegetést azért váltja tettekre az USA, mert a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) döntőbírósága jóváhagyta a tervezett különteher bevezetését.

Fotó: Airbus

A testület korábban úgy ítélt, hogy az Airbus versenytorzítónak minősíthető állami támogatásokat élvezett az A380-as és az A350-es program elindítására több európai országtól. A WTO úgy állapította meg a 7,5 milliárd dollárt, hogy összeszámolta, mekkora kárt okozhatott ez a Boeing termékeinek.

Mint arról többször beszámoltunk, az Airbus és az Európai Unió, illetve a Boeing és az USA “harca” mintegy másfél évtizede folyik a WTO előtt, a testület mindkét felet elmarasztalta már tiltott állami támogatásért. Nemrég az európai oldalt meszelték el végleg, ennek folyománya a mostani büntetőintézkedés, bár akkoriban az Airbus azt közölte, hogy addigra már nagyrészt eleget tettek az elvárásoknak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A különteher 10 százalék lesz 30 tonna tömeg feletti Airbus-gépekre, de vélhetően csak az európai gyártásúakra, tehát az USA területén lévő üzemből kikerülőkre nem vonatkozik majd.

Fotó: Airbus

Az USA illetékes hivatalának közlése szerint az Egyesült Királyság, Franciaország, Spanyolország és Németország termékeire (közte whiskey-re, sajtokra, gépipari termékekre) vonatkozik a különteher, hiszen “ezen országok felelősek az illegális állami támogatásért”.

Hozzáteszik: a WTO-határozat akár 100 százalékos büntetővámot is megengedne, de első lépésben csak a fentebb jelzett mértékkel élnek, viszont bármikor emelhetnek ezen, vagy változathatnak az érintett termékek körén.

Az Airbus közleménye szerint a vállalat reménykedik abban, hogy tárgyalással rendezhető az ügy, és felhívta arra a figyelmet, hogy a büntetővám rendkívül káros hatású az USA gazdaságára is, mivel beszállítóinak 40 százaléka ottani.

A Boeing azt válaszolta a portál megkeresésére, hogy az Airbusnak juttatott tiltott támogatás hátrányosan érinti az uniós tagállamok olyan termékeit és piaci szegmenseit is, amelyeknek nincs közük a repülőgépgyártóhoz.

Fotó: Airbus

A WTO határozata szerint addig lehet kivetni a különterhet, amíg az EU (és az Airbus) meg nem felel az előírásoknak. A Flightglobal másik cikkében idézett döntés szövege szerint a bíró elmarasztalta az európaiakat, mondván, hogy még mindig nem megfelelő a helyzet, semmit sem tett az EU az előírások teljesítésére.

Azonban várhatóan jövő év elején a Boeing elleni beadványban is ítélet várható a WTO-nál, ennek következtében pedig az EU is várhatóan büntetővámot vezet be USA-termékekre.

Ugyanis a WTO már korábban elmarasztalta az amerikai gyártót is, az Airbus közleménye alapján ez megnyitja az utat az ellenintézkedésre, azaz ugyancsak büntetővám bevezetésére. Ha pedig így lesz, az Boeing-gépekre is vonatkozni fog szerintük, összességében pedig meghaladhatja a most az USA által meghatározott 7,5 milliárd dolláros értéket.