Megszületett a Világkereskedelmi Szervezet, a WTO egyik végleges döntése: az Airbus illegális állami támogatást kapott, de a Boeing beadványának csak egy részét fogadták el. Az Európai Unió közölte, hogy a határozatnak megfelelően sürgősen intézkednek. Az Airbus pedig azt nyilatkozta, hogy a Boeing elleni hasonló vádakról nemsokára szintén dönt a WTO.

Majdnem másfél évtizede húzódik a két repülőgépgyártó-óriás, az Airbus és a Boeing harca a Világkereskedelmi Szervezet, a WTO előtt. A többfordulós eljárásban már mind az európai vállalatot, mind az amerikai versenytársát elmeszelte a testület egy-egy részhatározatában. Most megszületett az Airbus ügyében a fellebbezések utáni végleges döntés – írja a Reuters.

E szerint az A380-as és az A350-es program az európai államoktól tiltott támogatásokat kapott, amelyeket nem szüntettek meg a WTO korábbi határozatai után.

Ugyanakkor a testület elutasította az Egyesült Államok és a Boeing beadványának azon részét, amelyben az A320-as és az A330-as programokat vádolták szintén tiltott támogatással, kimondva, hogy az állami kölcsönök nem okoztak kárt a Boeing termékeinek.

Az USA kereskedelemért felelős elnöki tanácsadója, Robert Lightizer közölte, hogy ha az EU nem tesz lépéseket a WTO-határozat szerint, akkor az országa intézkedéseket hoz európai termékek ellen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A WTO szerint az A350-es program is kapott tiltott állami támogatást (Fotó: Airbus)

Az Európai Unió a közleményében arra emlékeztetett, hogy korábbi WTO-határozatokban már elutasították az amerikaiak több vádját, és hogy a támogatás nagy része már évek óta nem létezik. A maradék esetében pedig gyors intézkedéseket fognak hozni.

Az Airbus pedig úgy nyilatkozott, hogy a mostani döntés „csak a történet fele”, hiszen az amerikai versenytársuk elleni beadvány még ott van a szervezet asztalán.

A Boeing elleni európai vádakról a közeljövőben dönt a WTO, ez ügyben is zajlik a vizsgálat.

Amennyiben a felek nem tesznek eleget a határozatoknak, úgy egymás termékeit szankcionálhatják is, például büntetővámokkal. Ha szintén elmeszeli a Boeing-gyárat is a WTO, és egyik fél sem igazodik majd, akkor az USA és az EU kölcsönösen dollármilliárdos szankciókkal sújthatja egymást.

Ismert, a két nagy gyártó kölcsönösen több milliárd dollárnyi tiltott állami támogatással vádolja egymást: míg a Boeing szerint az Airbus az uniós országoktól kapott ilyet, az Airbus szerint a Boeing főként jelentős adókedvezményeket élvez például Washington szövetségi államban, a gyártóbázisán.