Viszonylag alacsony, néhány százalékos növekedést könyvelt el az európai hálózatos légitársaságokat tömörítő három legnagyobb csoport 2016-ban. A Lufthansa-holding 109,7 millió, az IAG 100,7 millió, az Air France-KLM pedig 93,4 millió embert szállított a múlt évben.

Változatosan alakult Európában a három legnagyobb hálózatos légitársasági csoport tavalyi működése. A közel-keleti trió mintájára EUB3-nak nevezhető holdingvállalatok zászlóvivői, a régebbi nemzeti légitársaságok alig néhány százalékkal növelték utasforgalmukat, míg a fapados leánycégeik adott esetben kétszámjegyű bővülést is elkönyveltek 2016-ban.

Az elmúlt napokban a három nagy csoport egymás után közölte az utasforgalmi adatát, a kapacitásnövekedését (kínált utaskilométerben megadva), valamint az értékesített utaskilométer-adataikat is, a flotta átlagos kihasználtsága mellett.

Bár jól hangzik, hogy a Ryanair „letaszította a trónról” a Lufthansát mint Európa legnagyobb légitársasága (még komoly orgánumok, mint a Reuters is így vezette fel), ennek nincs sok értelme. Mert az ír fapados egyetlen légitársaságként szállít nagyjából annyi utast, mint a német holding több cége együtt. Tehát valójában előbbi már rég átvette a vezetést a Lufthansától.

Alig bővülő Lufthansa, növekedő leánycégek

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hálózatos légitársaságok holdingjai közül a német Lufthansa-csoport 109,67 millió utast szállított a múlt évben. Ebből maga a Lufthansa 62,4 milliót, alig 0,1 százalékkal többet az előző esztendőhöz képest. Az aero.de összeállítása szerint a tavalyi, súlyos sztrájkok mintegy 100 millió euróba kerültek a holdingnak. A kínált és eladott utaskilométer szintén stagnált az anyacégnél a részvényeseknek szóló jelentés szerint. A repülőgépeinek töltöttsége átlagosan 79,1 százalékos volt.

Ezzel szemben befektetői tájékoztató alapján a folyamatosan hizlalt fapados leányvállalat, a Eurowings 8,8 százalékkal növelte utasforgalmát, 18,4 milliót elérve, miközben a kínált és értékesített utaskilométer egyaránt 26 százalékkal bővült. A repülőgépek átlagos töltöttsége 79,6 százalékos volt.

A svájci légitársaság vadonatúj Bombardier CS100-asa a budapesti reptéren (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A svájci légitársaság vadonatúj Bombardier CS100-asa a budapesti reptéren (Fotó: AIRportal.hu)

A Swiss csaknem 18 millió utast vitt, ez 2,5 százalékos növekedést jelent, miközben a kínált és értékesített utaskilométere mintegy 9 százalékkal, illetve 5 százalékkal bővült. Az átlagos kihasználtság 80,2 százalék volt.

Az Austrian is fejlődött, mintegy 11,4 millió főt szállított, 5 százalékkal többet a megelőző évhez képest, kínált utaskilométere 4,9 százalékkal, az értékesített pedig 2,3 százalékkal nőtt. A gépek töltöttsége 76,1 százalék volt.

Segített az Aer Lingus az IAG statisztikáján

A British Airways, az Iberia, a Vueling és az Aer Lingus (valamint leánycégeik) tulajdonosa, az IAG holding nem közölte légitársaságonként az utasforgalmi adatokat. A befektetőknek szóló közlés azt írja: csoportszinten 100,67 millió főt szállítottak 2016-ban, amely 14 százalékos bővülés az előző évhez képest, a repülőgépek átlagos töltöttsége 81,6 százalékos volt.

Először szerepel a holding statisztikájában teljes időszakra az ír zászlóvivő (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Először szerepel a holding statisztikájában teljes időszakra az ír zászlóvivő (Fotó: AIRportal.hu)

A különösen jónak számító növekedés mögött az van, hogy az ír Aer Lingus 2015 augusztusában került a holdinghoz, így abban az évben csak részben, 2016-ban azonban már januártól decemberig szerepel a teljesítménye a statisztikában.

A külön-külön utasszámokat tehát egyelőre nem tudni. Ami a kínált, illetve értékesített utaskilométert illeti, a letölthető táblázat szerint a fapados leányvállalat, a Vueling erősödött a leginkább, e tekintetben 11 százalékkal, illetve 13 százalékkal növekedve.

A British 2,5, illetve két százalékkal, az Iberia öt, illetve négy százalékkal bővült.

A spanyol zászlóvivő légitársaság lett egyébként a világon a legpontosabb nagy hálózatos cég: a közleményben azt írják, a FlightStats adatai szerint 89,64 százalékban menetrend szerint közlekedtek az Iberia járatai, fapados leánya, az Iberia Express pedig a low-cost cégek között lett első, a 96,34 százalékos eredményével.

Jó kihasználtság az Air France–KLM-nél

Szintén súlyos sztrájkok keserítették az Air France-KLM holding életét, a francia légitársaságnál zajlott tiltakozások a konszernnek 130 millió euróba kerültek, a korábbi nyilatkozatok szerint – írja az aero.de portál.

A befektetőknek adott tájékoztató szerint a csoport 93,4 millió utast szállított tavaly, 4 százalékkal növelve az előző évhez képest a forgalmat. Az európai trióból így a harmadik helyen landoló holding fapados leánya azonban szárnyalt.

A Transavia ugyanis több mint 22 százalékkal 13,27 millióra növelte utasforgalmát
– a kapacitását (felkínált utaskilométerben) tekintve 14,3 százalékkal bővült, az értékesített utaskilométer pedig 13,1 százalékkal emelkedett.

Szárnyalt a Transavia a tavalyi évben, 22 százalékkal növelte utasszámát (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Szárnyalt a Transavia a tavalyi évben, 22 százalékkal növelte utasszámát (Fotó: AIRportal.hu)

A fapados cég repülőgépeinek kihasználtsága kiemelkedően jó, 88,9 százalékos volt, annak ellenére, hogy ez a 2015-ös adathoz képest egy százalékos visszaesés.

Az Air France (és a HOP) 49,76 millió utast szállított tavaly, 1,4 százalékkal kevesebbet a megelőző évhez képest.

A kapacitás és az értékesített utaskilométer szintén ugyanennyivel csökken a francia légitársaságnál, a flottája kihasználtsága azonban egészen jó, 84,2 százalékos volt.

A KLM pedig 30,4 millió utast vitt, ez 6,4 százalékos növekedést jelent, a felkínált és értékesített utaskilométer 3,9, illetve 4,8 százalékkal nőtt a holland légitársaságnál. A repülőgépek töltöttsége 87,2 százalékos volt.