Sikeres teszten van túl a Rolls-Royce következő generációs, fejlesztés alatt álló Ultrafan hajtóművének fordulatszám-csökkentő áttétele, ráadásul a próba során egy világrekordot is felállítottak az alkatrésszel.

Az Ultrafan áttételének tesztelése (Forrás: Rolls-Royce)

A részegység tesztelése 2017 óta Berlintől nem messze, Dahlewitzben zajlik, ahol most a saját, korábbi rekordjukat túlszárnyalva, 87 ezer lóerő (65 megawatt) teljesítményt sikerült elérni.

Ez már elég lenne egy 90 ezer fős lakosságú város energiaellátásához is, de a tervek szerint a hajtómű még ennél is többre lesz képes, végső kialakításában akár 100 ezer lóerős teljesítményt is elérheti majd.

Az áttétel már több mint 650 órányi teszten van túl, ennek során nemcsak különböző teljesítményszinteken vizsgálták az egység működését, hanem az egyes repülési fázisok – felszállás, emelkedés, fordulás, süllyedés – során fellépő, eltérő hatásokat is szimulálták.

Az áttételre még további próbák várnak, amelyek befejeztével átkerül Angliába, ahol a Rolls-Royce még az idén szeretné megkezdeni az UF001-es számú Ultrafan demonstrátor összeépítését.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Rolls-Royce UltraFan hajtómű fantáziaképe (Forrás: Rolls-Royce)

Mivel a hajtómű fejlesztésével a repülés fenntarthatóságát szeretné elősegíteni a gyártó, az első teszteléséhez teljes mértékben fenntartható üzemanyag használatát tervezi.

A bolygóműves áttétel, amelynek minden egyes bolygókereke elviseli egy Trent XWB felszállóteljesítményét, lehetővé teszi, hogy a gázturbina hátsó része kivételesen magas fordulatszámon forogjon, míg a nagy átmérőjű ventilátor fokozat jóval alacsonyabb sebességgel működjön.

Ennek köszönhetően az új generációs hajtómű akár 25 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthat, mint az első generációs Trent hajtóművek. Ráadásul az Ultrafan a későbbiekben méretezhető lesz mind a keskenytörzsű, mind a szélestörzsű típusok igényeinek megfelelően.