A hétnapos sztrájk, a drágább kerozin és a kedvezőtlen árfolyammozgások miatt jelentősen csökkent a SAS Scandinavian Airlines éves pénzügyi eredménye, de az üzemelés egyelőre nyereséges. A cég közlése szerint megtakarítási céljaikat elérték és folytatni szeretnék a flottacserét.

A légitársaság lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta, az október 31-ével véget ért pénzügyi évben 2 milliárd koronával több, 46 milliárd korona bevételre tettek ugyan szert, de a kerozinköltség, az árfolyamhatás és a sztrájk miatt az üzemi eredmény a tavalyi 2 milliárd koronáról 794 millióra olvadt. A sztrájk mintegy 600 milliós bevételkiesést jelentett.

A SAS Airbus A320neója a cég új arculatával Toulouse-ban. Fotó: SAS

Rickard Gustafson, a SAS vezérigazgatója kommentárjában ennek ellenére bizakodó volt, és erre több oka is van. Egyrészt az utasforgalom folyamatosan emelkedik, az egy utasra vetített haszonkulcs is javul, másrészt a cégnek sikerült elérnie megtakarítási céljait. Mint írták, ebben az évben 900 millió koronával csökkentették a kiadásokat, jövőre további 600 milliós spórolás várható, így elérik majd a három évvel ezelőtt kitűzött 3 milliárd korona költségcsökkentést.

A vezérigazgató kiemelte, hogy a flottamegújítás az egyik legfontosabb tennivaló a spórolás mellett. Egyrészt a régebbi, drágábban üzemeltethető gépeket így tudják kivezetni, másrészt tovább csökkenthető a károsanyag-kibocsátás.

A cég adatai szerint az előző évhez képest 2,5 százalékkal csökkent a szén-dioxid-kibocsátásuk.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A SAS első Airbus A350-ese Koppenhágában. Fotó: SAS

A flottamegújítással kapcsolatban a vezérigazgató azt írta, 2021-ben Arlanda lesz a második bázisuk Koppenhága után, ahol csak Airbus-flotta fog üzemelni, de további finomhangolásokra van szükség. Az idősebb, 120-150 székes gépek cseréjére a következő években kerülhet sor, de ezt géprendeléssel még nem erősítették meg.

A SAS 51 darab A320neo családba tartozó gépet és hét A350-est rendelt, ezek leszállítása már megkezdődött. A keskenytörzsű Airbusok elsősorban a Boeing 737-eseket váltják majd.