Vizsgálat indult a Luftwaffe Bombardier Global 5000 típusú kormánygépének április közepén, a berlini Schönefeld repülőtéren, karbantartást követő első repüléskor bekövetkezett súlyos incidense miatt a Lufthansa egyik leányvállalatánál.
A német légiközlekedési óriás, repülőgép-karbantartással és javítással foglalkozó egyik leányvállalatánál, a Lufthansa Technik alá tartozó Lufthansa Bombardier Aviation Services (LBAS) cégnél indult vizsgálat az április közepén történt incidens nyomán.
A vállalat által Berlinben karbantartott, a német légierő által üzemeltetett egyik Bombardier Global 5000-es üzleti repülőgépnek április 16-án kellett volna visszatérnie kölni bázisára, és ott újra szolgálatba állnia.
A személyzet azonban valamilyen, akár a karbantartási munkák hibája nyomán keletkezett, vagy fel nem fedezett műszaki problémát észlelt, és súlyos irányítási problémák miatt visszafordult a Schönefeld repülőtérre.
A kényszerleszállás során egyes információk szerint a nehezen irányítható, hossztengelye mentén extrém mértékű oszcilláló mozgást végző repülőgép mindkét szárnyvége hozzáért a futópálya felületéhez. A gép a leszállás után nem is tudta elhagyni a futópályát, így azt órákra le kellett zárni.
Marcel Ruß, ein „planespotter“, fotografierte gestern das Beinahe-Unglück des Regierungsfliegers in Schönefeld. @SPIEGEL_Video sprach mit ihm über den leicht gruseligen Moment. https://t.co/VFLrtwxJt7 pic.twitter.com/jTHeD4isZ6
— Veit Medick (@vmedick) April 17, 2019
A balesetben senki nem sérült meg, azonban a repülőgépben súlyos anyagi kár keletkezett, és egy időre ismét kiesett a szolgálatból, így az ország vezetőinek szállítását is csökkentett kapacitással kell megoldani.
A helyzetet súlyosbítja, hogy a Deutsche Welle értesülése szerint a Global 5000-nek másnap a német államfőt, Frank-Walter Steinmeier kellett volna Stuttgartba szállítania.
Az LBAS közlése szerint az esetet kiemelten kezelik, és a gépen elvégzett munkálatok dokumentációinak minden részletét teljes egészében átnézik, hogy pontosan mi válthatta ki az oszcilláló mozgást is előidéző hibát.
Emellett a Német Repülésbiztonsági Hivatal és az üzemeltető légierő is lefolytatja saját vizsgálatait, hogy megelőzzék a jövőbeli hasonló incidenseket.
Sokadik meghibásodás rövid idő alatt
Az elmúlt időszakban a német légierő VIP szállító gépei számos kellemetlen pillanatot szereztek az üzemeltetők, és a rajtuk utazók számára egyaránt.
Az április 16-i incidens során érintett Global 5000 típus egyik példánya Gerd Müller nemzetközi fejlesztési együttműködésért felelős miniszter afrikai körútja alatt adta meg magát, emiatt pedig felborultak a látogatások tervezett időpontjai.
Ennél is rosszabbul áll a flotta legnagyobb típusának, az Airbus A340-300-asnak a szénája, decemberben Angela Merkel késett el miatta az Argentínában rendezett G20 csúcstalálkozóról, januárban Frank-Walter Steinmeier államfő ragadt Etiópiában a gépen mért rendellenes légnyomás adatok miatt.
A négyhajtóművesekből ezek után annyira elege lett Ursula von der Leyen védelmi miniszternek és kabinetnek, hogy rohamléptekben megkezdték a leváltásukat.
Ha minden a tervek szerint alakul, akár már 2020 júniusában szolgálatba állhat a három, újonnan vásárolt Airbus A350-900-as.
A flotta többi tagjának – így a legkisebb Global 5000-eseknek és a közepes Airbus A319-es, A321-es és a koros A310-es gépeknek – a leváltása egyelőre nincs napirenden.