Az Air Serbia egy éves budapesti járatát ünnepelte ma közösen a szerb légitársaság és a Budapest Airport, a meghívott vendégek és a sajtó jelenlétében. A rendezvényt a Belgrádból menetrendszerűen érkező ATR 72-es diadalív vízsugaras köszöntése és születésnapi torta tette emlékezetessé.
Remekelt az Air Serbia: nyereséges a szerb légitársaság
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
A járatnyitás első éves évfordulója alkalmából szervezett ünnepség ezzel a két leglátványosabb elemmel kezdődött ma reggel. A belgrádi Nikola Tesla repülőtérről érkező Air Serbia ATR 72-es fölé 08:56-kor font diadalívet a budapesti repülőtér tűzoltóinak vízsugara, majd miután a gép megérkezett a számára kijelölt állóhelyre (R210) a hajózók és az Air Serbia képviselőjének köszöntése következett a születésnapi tortával, amelyet Almási Eszter, a Budapest Airport járatfejlesztési menedzsere adott át.
Ezután, visszatérve a SkyCourt konferenciatermébe Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója köszöntötte az egybegyűlteket és a repülőtér részéről maga is kiemelte az Air Serbia jelentőségét, nemcsak a közvetlen belgrádi járat, hanem a légitársaság által a Balkán térsége felé nyújtott tágabb regionális összeköttetés vonatkozásában is. Valamint kiemelte, hogy az Etihad Airways-partner Air Serbia jelenlétével Abu Dhabi, az Egyesült Arab Emírségek fővárosa is a kínálat része, kiegészítve az Emirates dubaji és a Qatar Airways dohai járatai biztosította közvetlen légi kapcsolatot az Öböl térségével.
Mirela Burda, az Air Serbia regionális menedzsere beszédében emlékeztetett rá, hogy a szerb légitársaság 2014. március 30-án nyitotta meg budapesti járatát, amelyet a két szomszédos ország közötti fontos, a nemzetek közti barátságot és az együttműködést szimbolizáló kapocsként írt le.
Érdekes tudnivaló, hogy a Jat Airways jogelődje, az Aeroput már 1940-ben összekötötte Budapestet Belgráddal. A légitársaságnak, amely a második világháború után 1947-től Jat Airwaysként működött 1967-1992 között volt a magyar fővárosba közlekedő járata. Az Etihad Airways tulajdonosi hátterével 2013-tól kezdődően újjászervezett szerb légitársaság, ekkor már mint Air Serbia 22 év után tért vissza Budapestre – világított rá a járat történeti hátterére.
Tóth Attila, az Air Serbia magyarországi képviseletét ellátó AVIAREPS Kft. vezetője a légitársaság szolgáltatásairól tartott prezentációt, amelynek egyik legfontosabb üzenete volt, hogy a balkáni régióban már most jelentős szerepre szert tett Air Serbia ennek továbbvitele mellett legalább ekkora hangsúlyt kíván fektetni a távolabbra mutató útvonalhálózatának fejlesztésére is, amiben jelentős mértékben építenek az Etihad Airways biztosította széles csatlakozási lehetőségekre.
Marad a napi járatstruktúra, New York továbbra is tervben
Az Air Serbiában 49% tulajdonrészt szerzett Etihad Airways bázisára, Abu Dhabiba Belgrádból napi két járat van, egyet a szerb, egyet pedig az emírségekbeli légitársaság üzemeltet. A budapesti viszonylaton Tóth Attila elmondta, továbbra is a flotta turbolégcsavaros ATR 72 típusai lesznek rendszeresek, és marad a napi járatstruktúra. A 66 üléses regionális géptípus ideális az útvonal teljesítésére. A csatlakozások szempontjából pedig előnyös lehet, hogy a járatnak esti és reggeli időpontjai is vannak.
A képviseletvezető az Air Serbia hosszú távú járatterveire is utalt, amelyek között a magyar utazóközönség számára belgrádi csatlakozással egy New York-i járat bírna a legnagyobb relevanciával lévén, hogy a Liszt Ferenc repülőtérnek egyelőre nincs az amerikai nagyvárosba közvetlen járata.
Az AIRportal.hu külön kérdésére, amely már afelől közelített, hogy mennyiben hátráltathatja ez esetben az Etihad partnerség a szerb légitársaságot a tengerentúli terveinek megvalósításában Tóth Attila mellett Mirela Burda is válaszolt, aki megerősítette, tervben van az Air Serbia ez irányú expanziója, de azon túl, hogy az előkészületek folyamatban vannak és kormányzati szintű tárgyalások folynak a két ország között, részletekkel ő sem tudott szolgálni. Az ilyen járatok előkészítése – mint mondta – időigényes, de bízik benne, hogy a közeljövőben meg tud valósulni.
Mint arról korábban beszámoltunk, Európa és az Egyesült Államok legnagyobb légitársaságai egyre rosszabb szemmel nézik, és immáron kormányzati döntést is sürgetnek, hogy a gazdag Öböl-menti konkurencia, az Emirates, a Qatar és az Etihad hármasa állami támogatásokból részesülve hajtják végre jelentős terjeszkedésüket.