Elgondolkodott a dubaji Emirates vezetősége az Airbus A320-as vagy Boeing 737-es típuscsalád beszerzésén. A csak szélestörzsű repülőgépeket üzemeltető légitársaság elnöke, Tim Clark szerint a cég flottabeszerzéseit a következő másfél évben vizsgálják felül, és lehet, hogy keskenytörzsű repülőket is vásárolnak.

Eddigi működéséhez képest radikális változás köszönthet be az Emirates flottájában: Tim Clark elnök a CNN-nek azt nyilatkozta, hogy három stratégiai terv van az íróasztalán a géppark fejlesztéséről, ezek közül kettőben szerepelnek keskenytörzsű típusok is.

Ismert, a dubaji légitársaság csak szélestörzsű gépeket üzemeltet, a közelmúltban elbúcsúztatta A330-asait, A340-eseit és lényegében a régebbi, kisebb teljesítményű Boeing 777-eseit is. Így most már csak A380-asok és a 777-esek modernebb verziói vannak a flottában (néhány példánytól eltekintve, de csak egy rövid ideig még).

Tim Clark közlése szerint az első terv az, hogy A320-as vagy Boeing 737-es típuscsaládba tartozó repülőgépeket vegyenek. A második változat ezeket kisebb szélestörzsűekkel kombinálja, a harmadik verzió pedig kitart a nagyobb szélestörzsű típusok mellett.

Az elnök úgy fogalmazott: a következő tizennyolc hónapban megvizsgálják az egyes stratégiákat, és ez után hoznak döntést. Azzal indokolta a keskenytörzsű típusok látókörbe kerülését, hogy amikor a 2020-as évek elején átköltöznek az addigra kiépülő Dubai World Central reptérre, ott a több futópálya és utashíd lehetővé teszi kisebb városok felvételét a célállomások közé.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A világ legnagyobb 777-es üzemeltetője kisebb gépek beszerzésén is gondolkodik (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A világ legnagyobb 777-es üzemeltetője kisebb gépek beszerzésén is gondolkodik (Fotó: AIRportal.hu)

Utoljára mintegy húsz éve volt az Emirates flottájában keskenytörzsű gép, így rendkívüli változás lenne a cég flottapolitikájában, ha ismét megjelennének az egyfolyosós típusok.

A kisebb méretű szélestörzsűek beszerzéséről pedig egy ideje kevés hír érkezik, annyit tudni korábbi nyilatkozatokból, hogy nem siet a légitársaság a döntéssel, és az A350-900-ast, valamint a Boeing 787-10-est vizsgálja.

Az Airbus új generációs, kéthajtóműves szélestörzsűjének két változatára szóló, hetven darabos megrendelését 2014-ben törölte az Emirates, az előző évben a Boeing-gyártól rendelt új generációs 777-8 és -9 típusokat. Jelenleg a világ legnagyobb A380-as és Boeing 777-es flottájával rendelkezik. Azonban a fentebbi gondolkodási irányok azt jelzik, hogy bizony szükséges volna a gépparkban a közepes méretű repülőkre is (mivel a 266 férőhelyes 777-200LR ultrahosszú járatokra szabott, így gazdaságtalan volna közepes távolságú utakra küldeni).

Túl alacsonyak a jegyárak?

Clark szólt arról is, hogy az alacsony olajárak miatti versenyhelyzet a repülőjegyárak csökkentésére kényszerítette őket, „ostoba szintekig”, emellett a bizonytalan gazdasági helyzet is negatívan érintette a nyereségességüket. Szerinte ezek a folyamatok még a jövőben is kitartanak, így most kivárnak, stabilizálják a pénzügyeiket, és majd akkor hoznak komoly flottadöntést, ha látják a kiutat.

Amint arról az AIRportal.hu is beszámolt, indokolás nélkül, de vélhetően a nehezebb gazdasági környezet miatt az Emirates módosított az A380-as megrendelésein, és egy évvel elhalasztotta több Superjumbo átvételének időpontját. Emellett ott van még a bizonytalanság az új amerikai elnök protekcionista megnyilvánulásai miatt is, bár ahogy arról portálunk is írt, Trump nem ígért tevőleges ellenlépéseket az öböl-menti arab légitársaságok terjeszkedése miatt, inkább az amerikai cégeket segítené.