Folytatódik Ferihegyen a sztrájk és a 2008. december (szeptember) óta tartó állóháború a BA menedzsmentje és a szakszervezetek között. A BA folytatja a decemberben elkezdett bicskanyitogató stílusú kommunikációs hadjáratát a médiában. A szekszervezetek taktikát váltva a sztrájk felfüggesztésével élnek, ami azt jelenti, hogy bármikor előzetes bejelentés nélkül folytathatják a munkabeszüntetést (talán ez egy jó taktika a Görög sztrájktörők visszahívása ellen). Egy kérdés azonban felmerül bennünk, látva a nyilatkozatháborút és a BA közlemények stílusát: az a cég, amely a munkavállalóival így kommunikál, az hogy bánik az ügyfeleivel, utasaival? Mi utasok, ügyfelek „örüljünk, hogy lyuk van a fenekünkön„??? A sztrájkkal kapcsolatos folyamatosan frissülő hírek itt!
Az új kollektív szerződés tervezetét a munkavállalók elfogadhatatlannak tartották a délelőtti tárgyalásokon. A Budapest Airport a múlt héten küldte haza a sztrájk idejére szerződtetett görög utasbiztonsági ellenőröket, akiknek munkája decemberben lehetővé tette, hogy a sztrájk idején se kelljen járatokat törölni. A bejelentés a repteret és a Malévot is váratlanul érte.
Ma délután folytatódik a karácsonykor felfüggesztett sztrájk Ferihegyen, mivel a munkaadó Hochtief-Budapest Airport ugyanahhoz az elképzeléshez ragaszkodik, amelyet szeptember óta nem fogadnak el a szakszervezetek. A tárgyalásokon a cégvezetés semmilyen engedményt sem tett, végig az időhúzásra törekedett” – áll a sztrájkot hirdető két szakszervezet, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete közleményében.
Az érdekképviseletek szerint a cégvezetés az elmúlt hetekben semmilyen érdemi lépést sem tett a munkaügyi konfliktus felszámolására. Hosszas sürgetésre, ma, január 19-én hétfőn ismertették az októberben egyoldalúan felmondott kollektív szerződést helyettesíteni hivatott tervezetüket. A szakszervezetek megdöbbenésére azonban ebben ugyanazok az elfogadhatatlan feltételek szerepeltek, amelyekre a munkavállalók már többször világosan nemet mondtak.
A javaslat értelmében 15 százalékkal csökkennének a bérek a legnehezebb munkaköröket a legmegerőltetőbb műszakokban ellátók esetében. Az évente kivehető pihenő és szabadnapok száma is jelentősen, legalább harmadával csökkenne. A munkarendek, a pontos munkaidő-beosztások pedig tervezhetetlenné válnának – állítják a szakszervezetek.
Mivel a többi sztrájkkövetelést a munkáltató napirendre sem vette, azok kapcsán sem született semmilyen előrelépés. A Hochtief-Budapest Airport pedig időközben megállapodott a takarítás kiszervezéséről, a két legnagyobb szakszervezet ezzel ellentétes követeléseit semmibe véve. Így a dolgozói oldal a karácsonykor felfüggesztett sztrájk azonnal folytatása mellett döntött. A munkabeszüntetés ma délután négy órakor kezdődik, és mindkét ferihegyi terminált érinti.
A Budapest Airport vezetése a sajtóval egy időben értesült a kettő órakor meghirdetett sztrájkról, annak következményeiről egyelőre még nem tudtak nyilatkozni. Szollár Domokos szóvivő szerint korai megmondani, a dolgozók hány százaléka nem dolgozik majd, most kezdik összeszámolni azt is, hány járatot érint a munkabeszüntetés. Hangsúlyozta: egy „tárgyalási sorozat közepén vagyunk, műszakrendekről, műszakpótlékokról, nem értjük, miért kell tárgyalási folyamatban sztrájkot hirdetni”.
A reptér mindenesetre éppen a múlt héten küldte haza „egyoldalú gesztust gyakorolva” azokat a görög utasbiztonsági ellenőröket, akiket még decemberben szerződtettek, és akiknek beállása a sztrájk meghirdetése után nem sokkal már biztosította, hogy járattörlés illetve jelentősebb késések nélkül üzemeljen a reptér.
Az Indextől értesült a Németh Krisztina, a Malév szóvivője a sztrájk folytatásáról, így egyelőre nem tudta megmondani, hogy a Malév, mely több tucat járatot kényszerült törölni a munkabeszüntetés első napjaiban, ezúttal milyen következményekkel számol.
Forrás: index