Ugyanaz a problémaforrás, de más vetületben: a Pratt&Whitney új generációs hajtóműveinek technológiai gondjai és a gyártási nehézségek miatt feleannyi, csupán öt A320neo-t vehet át az idén a Lufthansa. Az amerikai fapados Spirit pedig kénytelen volt ugyanilyen repülőgépeiből legalább hármat leparkolni, valószínűleg az indiai légitársaságoknál is felmerült fémrészecske-szennyeződés miatt.

Valóban takarékos, de sajnos nem csak emiatt szerepel a hírekben a Pratt&Whitney-hajtóművekkel szerelt A320neo (Fotó: AIRportal.hu)

Bár ebben az évben tizenöt példányra növelte volna A320neo-flottáját a Lufthansa, a jelenleg a légitársaságnál közlekedő öt mellé csupán újabb öt példány érkezik – írja az aero.de portál.

Ennek oka a Pratt&Whitney új generációs, áttételezéses PW1100G hajtóművének gondjai, a hibás részegységek miatt a gyártó nem győzi a cserealkatrészek és egész cserehajtóművek, eközben pedig az újabb és újabb repülőgépek hajtóműveinek leszállítását.

Ezért számos légitársaság nem vehet át annyi A320neo-t, amennyit eredetileg szeretett volna (a kapacitásprobléma érint más repülőgépeket is, például a Bombardier C-Series típusait), és közben a már átvett példányok karbantartása is nehézkes.

A Pratt&Whitney becslése szerint az idén világszerte ötven (!) általuk gyártott hajtóművet kell kicserélni az A320neo-típusokon. E miatt is az Airbus az idei első negyedévben csupán huszonhat, CFM Leap-hajtóművel szerelt repülőgépet tudott leszállítani ügyfeleinek.

Tavaly egész évben harminckilenc PW-hajtóművel és huszonkilenc CFM-hajtóművel szerelt A320neo-t adott át a gyártó a légitársaságoknak – emlékeztet a portál. Ezt az összmennyiséget az idén megháromszoroznák.

Fotó: Airbus | © AIRportal.hu

Fotó: Airbus


Amint arról az AIRportal.hu is többször beszámolt, az első gyermekbetegség a PW-szerkezeteknél a kissé hosszú indítási fázis (több ideig kellett alapjáraton hűteni) formájában jelent meg. Emiatt utasította el a Qatar Airways a legelső A320neo átvételét, és lett így a Lufthansa a bevezető légitársaság.

Nemrég pedig kiderült, hogy túl korai korrózió, tömítések elégtelensége, illetve az olajba kerülő fémrészecskék is megjelentek, ezt indiai légitársaságok nyomán az ottani hatóságok jelentették. Előrehozott átvizsgálásokat rendeltek el, az IndiGo pedig 30 ezer lábban korlátozta a típus repülési magasságát is. Az Airwaysmag.com szerint ezt a Spirit is bevezette. Ugyanis a mintegy 9000 méter feletti magasságban a nagy hideg miatt nagyobb terhelésnek van kitéve egy hajtómű.

Nemrég az is kiderült, hogy az amerikai fapados, a Spirit kénytelen volt legalább három A320neo-gépét letárolni, fotók tanúsága szerint Dallas repterén állnak beburkolt hajtóművekkel.

Az aero.de másik cikke szerint úgy tudni, szintén az olajban jelentkező fémrészecskék okozzák a problémát, így hasonló a gond, mint ami Indiában kiderült. A Spirit a hiányzó kapacitást bérelt gépekkel pótolja. Tavaly október óta öt A320neo-t vett át a légitársaság.