Megtörtént a legelső kereskedelmi forgalomba állt A380-as kivonása, a Singapore Airlines leállította az MSN003-as gyártási számú, 9V-SKA lajstromjelű példányát. A légitársaság öt régebbi óriásgépét adja vissza a lízingcégnek, helyette ugyanennyi vadonatújat vár az Airbustól.

Az idén októberben lesz tíz éve, hogy szolgálatba állt az Airbus kétszintes óriásgépe, az A380-as, méghozzá a Singapore Airlines flottájában: a legelső közforgalmi példány, az MSN003-as gyártási számú azonban már a betonon parkol, a légitársaság kivonta a forgalomból – írja az aero.de portál. A jól értesült, bár nem hivatalos szingapúri honlap, az SQTalk információira hivatkozva arról írnak:

a 9V-SKA lajstromjelű A380-as lízingszerződése június 12-én járt le, így június 11-én teljesítette utolsó menetrend szerinti járatát Londonból hazatérve.

Ez után a szingapúri reptér karbantartóbázisára vontatták, jelenleg ott áll. A flottainformációs oldalak szerint az MSN003 csaknem másfél évvel szolgálatba állása előtt, 2006 májusában teljesítette szűzfelszállását, így már 11 éves is elmúlt.

Mint ismert, legelső üzemeltetőként – de a további korai példányokat üzembe állító Emirates is így járt – több gyermekbetegséggel kellett megküzdenie a Singapore-nak. Többek között az elektromos rendszerek kábelei, a szárnyak bordázatán tapasztalt repedések igényeltek beavatkozást. Ezért, ahogy a német portál fogalmaz, az első néhány példány „egzotikusnak” minősül a különböző átalakítások miatt, és nagyobb odafigyelést igényelnek ezek a gépek a karbantartási oldalról is.

Idén októbertől a jövő év első feléig öt vadonatúj A380-as érkezik az Airbus-gyárból a Singapore Airlines-hoz, ezekkel az első öt régi példányt váltják le.

Ezzel lényegében megszabadulnak a nagyobb karbantartási igényű „ősgépektől”, hiszen a portál szerint a maradék 14 példányuk már a gyártósoron megkapta a szükséges javítócsomagokat.

Korábban, amint arról az AIRportal.hu is beszámolt róla, még csak három újról volt szó, ám a gyártósort figyelő portálok szerint valóban öt új gép gyártása zajlik (kettő már szinte teljesen el is készült). Emellett eddig négy régi példány kivonásáról volt szó, most pedig ötöt említenek.

Várhatóan a megmaradó, régebbi A380-asainak kabinját a Singapore hozzáigazítja a gyártótól várt öt új példányéhoz. (Forrás: Singapore Airlines)

Egyébként várhatóan a meglévő A380-asok kabinját is felfrissítik majd ezek megérkeztével, információk szerint például az első osztályt a fő fedélzetről az emeletre helyezi majd a Singapore.

Arról is írt az AIRportal.hu, hogy kétséges a most kivonás előtt álló A380-asok sorsa. Az Airbus sok ideje nem tudott új példányokat eladni, és kérdéses a használt gépek piaca ebben a szegmensben. Ugyanakkor a Singapore-gépek egyik tulajdonosa, a Dr. Peters Group lízingcég bizakodó, szerintük van érdeklődő, nem is egy.

De a vállalat nem zárja ki, hogy az ős-A380-asok közül egy vagy több a bontóban végezheti, ha nincs rá érdeklődő, mert alkatrészenként szép summát lehet „kivenni” belőlük, hiszen kevés a tartalék elem ezekhez a drága és viszonylag ritka gépekhez.

Az elég szűk órásgép-szegmens helyzete nem túl rózsás, mivel a két legnagyobb gyártó, a Boeing és maga az Airbus is egyre nagyobb kéthajtóműves típusokat fejleszt, amelyek bár teljes befogadóképességükben nem érik el az A380-ast, egy ülésre vetített költségükben hasonló, vagy kedvezőbb gazdasági mutatókkal üzemelhetnek.

Az Airbus elvetette ugyan a kétszintes óriás új generációs hajtóművekkel való felszerelését, de meghirdette az A380plus programot, ahogy az AIRportal.hu is tudósított róla. Ez új, nagyméretű winglettel, műszaki finomításokkal a hajtóművön és a sárkányon, valamint a kabin módosításával igyekszik még gazdaságosabbá tenni a típust.