Három darab 777-est terveztek az idén átadni Iránnak, de a Boeing közölte, hogy az Egyesült Államok kormánya még nem döntött a szankciók további sorsáról, ezért más vevőknek adják el ezeket a gépeket. Erre azért van szükség, hogy a már csökkentett gyártási rátát ne veszélyeztesse a bizonytalanság.
Hamarosan döntenie kell Donald Trump elnöknek és kormányának arról, hogy mi lesz az Iránnal kötött nukleáris megállapodással. Az eddigi nyilatkozatok szerint lehetséges, hogy felmondja az Egyesült Államok a többoldalú szerződést, melynek életbe lépése ellenére is csak korlátozottan oldották fel a korábbi szankciókat.
A Reuters most egy cikkében emlékeztet arra, hogy május 12-én kell határoznia a kormányzatnak az ügyben. Ismert, a megállapodás megkötése után, 2016-ban a Boeing és az Airbus is nagy megrendelést kapott Iránból.
A bizonytalanság miatt az Irán számára az idei évre előirányzott három 777-esnek más vevőket keresett a Boeing, hogy ne kerüljön veszélybe a gyártósor.
Ellentmondásos ugyanakkor, hogy információk szerint az Iran Air számára összesen megrendelt 15 darab 777-300ER rendelkezik már exportengedéllyel, ahogy számos más Boeing- és Airbus-gyártmányra is elviekben megvan minden papír.
Dennis Muilenburg vezérigazgató azt közölte, hogy a 777-es átadásának elhalasztása „összhangban van az Egyesült Államok kormányának döntéseivel”.
Az összefoglaló emlékeztet arra is, hogy Irán tizenöt darabos 777-es megrendelése jól jött a gyártósornak, mert az új generációs változatokra való átállás következik a jövőben.
A 777-esek jelenlegi verzióira az átállásig nem érkezett annyi igény, hogy a Boeing fenntartsa a gyártási rátát, ezt végül csökkentenie is kellett.
Az iráni ügylet miatt viszont nem lesz szükség a korábbinál jelenleg már kisebb ütemű összeszerelés további mérséklésre, közölte Muilenburg. A 777-esek értékesítése tavaly némi lendületet kapott, az előző évihez képest dupla annyi, hatvan példányt sikerült eladnia a gyártónak.
Mint arról beszámoltunk, egyetlen Boeing-gépet sem vett még át Irán, de az Airbus-megrendelésből már három példányt megkapott az Iran Air, amint az ATR-ekre szóló szerződéséből is nyolc gépet átvett. Az Iran Aseman Airlines pedig Boeing 737-esekből rendelt egy jó adagot. Nemrég pedig bejelentették, hogy az Iran Aseman és az Iran Airtour 20-20 Szuhoj Superjetről írt alá szándéknyilatkozatot.
Emlékezetes, hogy az USA-beli részegységek miatt az európai gyártmányokhoz is szükséges az Egyesült Államok exportengedélye, a hírek szerint viszont ezek szintén rendelkezésre állnak. A Reuters úgy tudja, az Airbus-megrendelés harmadára már megvan az engedély. Ugyanakkor a finanszírozás egy további problémát jelent, mert a részben feloldott szankciók mellett a pénzügyiek továbbra is fennállnak.