Nem adott ajánlatot a Lufthansa a csődeljárás alatt álló Air Berlin A330-as gépparkjára, de a már bérbe vett 38 darab A320-ason kívül további húsz-negyven példányt szívesen átvenne, dolgozókkal együtt. A Lufthansa szerint így nem áll meg a monopolvád, és a versenyhivatalnál is átmenne az ajánlat. Carsten Spohr elnök-vezérigazgató arról is beszélt, hogy a Lufthansa szerepet kíván játszani az európai légitársaságok elkerülhetetlen konszolidációs folyamatában.

Nincs szüksége a Lufthansának az Air Berlin A330-asaira (Fotó: airberlin)

Carsten Spohr, a Lufthansa vezetője szerdán nyilvánosságra hozta, hogy a cég milyen ajánlatot tett a csődeljárás alatt álló Air Berlin részbeni átvételére – írja az aero.de portál. Közlése szerint nem érdekli őket a légitársaság A330-as flottája és hosszú távú járathálózata. A keskeny törzsű A320-asok közül, mint ismert, 38-at már bérbe vettek az Air Berlintől, annak tavalyi nagy stratégiaváltása után: ezeket végleg átvennék, valamint további húsz-negyven hasonlót is.

A gépekkel együtt mintegy háromezer dolgozót is átvenne a Lufthansa, akik a holding fapados platformjához, a Eurowingshez kerülhetnének, amely Spohr közlése szerint „saját erőből” is képes hosszú távú járatokat kínálni majd Berlinből.

Amint az AIRportal.hu is megírta, a Eurowings arra készül, hogy az eddig csak Kölnből kínált tengeren túli járatai mellé Münchenből és Düsseldorfból is indítson hosszú távú járatokat. Az Air Berlin A330-asai ügyében pedig az szerepelt a hírekben, hogy az egyik lízingcég visszakéri a tulajdonában álló példányokat, mert fél, hogy egy leállás és csőd esetén futhatna a pénze után.

Carsten Spohr reagált arra a vádra is, hogy a Lufthansa monopolhelyzetbe kerülne az Air Berlin átvételével. Szerinte a teljes cég átvételével is 50 százalék alatt maradna a piaci részesedésük, de mivel csak egy részében gondolkodnak, ennél kevesebb lenne.

Azért is adtak be ajánlatot a 38 plusz 20-40 repülőgépre, hogy a versenyhatósági eljáráson ne bukjon meg az ügylet, szerinte ennél nagyobb mértékű részesedés-vásárlásnál már gond lenne.

Az AIRportal.hu is beszámolt arról, hogy az Air Berlinre legalább öt ajánlat érkezett, a Lufthansa mellett Niki Lauda és a Condor „szövetsége”, az IAG-holding, valamint egyéb befektetők is fantáziát látnak a cég egészében vagy egyes részeiben.

Az Air Berlin nyolcezer dolgozót foglalkoztat, hivatalosan 144 repülőgépből áll a flottája, de a fentebbi, Lufhansa-csoportnak repült példányokon kívül a Tuifly-nak is bérbe ad jó néhányat, miután tavaly ősszel átszervezték a működést és Düsseldorfba, illetve Berlinbe húzódtak vissza.

A Lufthansa-vezér beszélt arról is, hogy szerinte a légitársasági fúziók folytatódni fognak Európában, a konszolidáció el fog érkezni, és ebben a holding részt kíván venni.

A sajtótájékoztatón elmondta, hogy a Lufthansának erősek a gazdasági pozíciói, az idei év kedvezőbben alakul a korábbiaknál, a tavalyi 1,76 milliárd eurós üzemi eredménynél magasabbat várnak az idén. Ennek ellenére a költségek csökkentését folytatják, mert Spohr a jegyárak további csökkenését várja, ezért a bevételekre nyomás nehezedik a jövőben is.

Pénteken a Der Tagesspiegel című berlini lap azt írta, hogy információik szerint feldarabolják a fizetésképtelen Air Berlin német légitársaságot és elosztják három versenytárs, a Lufthansa, az Easyjet és a Condor között. Az Air Berlin repülőgépeket üzemben tartó technikai részlege (Air Berlin Technik) egyik kiválasztott pályázó profiljába sem illeszkedik, ezért a 850 embert foglalkoztató leányvállalatot külön értékesítik.