Egy évszázada két brit pilóta elsőként repülte át az Atlanti-óceánt – ma ezt már naponta több mint 1700 járat teszi meg.

Az eredeti repülőgép a londoni Science Museum-ban

John Alcock és Arthur Whitten Brown 1919. június 14-én útnak indult az új-fundlandi St. Johns-ból, hogy átrepüljék az Atlanti-óceánt. Közel 16 órás, eseménydús út végén szerencsésen földet értek az írországi Connemara közelében.

A repülőgép egy átalakított Vickers Vimy volt, azonban továbbra is nyitott fülkével és csak látva repüléshez használható műszerezettséggel rendelkezett. Az úton több problémán is úrrá kellett lennie a pilótáknak.

Már az út elején tönkrement a generátor, így rádió és fűtés nélkül maradtak. A pároshoz az időjárás sem volt kegyes, először ködbe, majd szakadó hóesésbe kerültek, amelyek következtében többször kis híján le is zuhantak. Végül június 15-én földet értek, és bár a repülőgép összetört a leszálláskor, a pilóták sértetlenül szálltak ki.

Manapság már sokkal kényelmesebben és biztonságosabban utazhatunk az Atlanti-óceán két partja között. Nemcsak a fedélzeti szolgáltatások bővültek az elmúlt 100 évben, hanem a navigáció és kommunikáció is sokkal fejlettebbé vált.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A járatok útvonalát ma már több tényező figyelembe vételével tervezik, a radarfedés nélküli terülteken pedig műholdak segítségével követik a gépeket. A kommunikáció nagy hatótávolságú rádiókkal és műholdakon keresztül történik és a navigációt is precíz műszerek – GPS és navigációs adók – segítik.