1981. szeptember 26-án emelkedett először levegőbe a mai napig gyártásban lévő kéthajtóműves szélestörzsű utasszállító repülőgéptípus, a Boeing 767-es. Az első 767-es, amely a mai napig a Boeing tulajdonában van 1981. augusztus 4-én készült el és szeptember 26-án teljesítette első repülését.

Az N767BA lajstromot viselő B767-200-as prototípust (cn 22233/1) 1987-ben az amerikai hadsereg Airborne Optical Adjunct (AOA) tesztprogramjának keretében átalakították. A repülőgép, amelynek a törzsére a pilótafülkétől egészen a szárnyak kilépőéléig egy “kupolát” szereltek, ahová a speciális berendezéseket telepítették az Airborne Surveillance Testbed (AST) nevet kapta. A különleges 767-es 2003. szeptember 20-án a Dél-kaliforniai Logisztikai Központ sivatagi repülőterén, Victorvilleben – a látogatóktól elzárva került elhelyezésre. (A Jetphotos.net fotógyűjteménye a gépről itt.)

A Boeing 767-es az amerikai repülőgépgyár első kéthajtóműves szélestörzsű repülőgépe, amely kétfős személyzettel repülhető. A típus karakterisztikáját tekintve a két nagy átmérőjű, gázturbinás sugárhajtómű a nyilazott szárnyak alá van helyezve, a vezérsíkok elrendezése hagyományos.

A típus fejlesztése során az egyik legfontosabb elvárás a takarékos üzemeltetés volt. A légitársaságokat rendkívül nehezen érintette az 1973-74-es olajválság, amely komoly sürgetőjévé vált a technikailag és üzemanyag fogyasztás szempontjából is egyre elavultabb Boeing 707-es és DC-8-as típusok leváltásának. Az 1970-es évek elején, a világ első szélestörzsű utasszállító repülőgépének, a Boeing 747-esnek a forgalomba állítását követően a Boeing tervezőmérnökei elkezdték kidolgozni egy lehetséges, a méreteit tekintve a 747-es és a 707-es közé pozícionált új szélestörzsű típus terveit. Az egyelőre titokban, az olasz Aeritaliával közösen zajló program a 7X7 kódnevet kapta. Miközben a Boeing az új szélestörzsű típusának fejlesztésével foglalkozott, a piacon már komoly konkurensek harcoltak a légitársaságok kegyeiért a McDonnell Douglas DC-10-es, valamint kicsivel később a Lockheed L-1011 TriStar formájában.

Érdekesség, hogy eleinte a Boeing is háromhajtóműves, “triholer” szerkezeti kialakításban gondolkodott, azonban ezt az elképzelést, akárcsak a T-vezérsík elrendezést végül elvettették a tervezés folyamán. A gyártó a légitársaságoktól kapott visszajelzések alapján az eredetileg tervezett transzamerikai járatok teljesítésére alkalmas kisebb hatótávolságot módosította, amelynek eredményeként a tervezés alatt álló típus nagyobb, transzkontinentális hatótávot kapott.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.


(Forrás: San Diego Air and Space Museum Archives – flickr)

A hajtóműveket tekintve a hetvenes évek közepére megszületett a döntés, amelynek értelmében az 1972-ben megjelent európai rivális modellhez, az Airbus A300-ashoz hasonlóan két hajtóművel tervezték tovább a típust, igaz, hogy véglegesen még ekkor sem hagytak fel a három hajtóműves változat terveivel.


(Forrás: San Diego Air and Space Museum Archives – flickr)

A Boeing igazgatótanácsa végül 1978. július 14-én jóváhagyta az akkor már Boeing 767-es típuselnevezést kapott repülőgép gyártási programját. A kezdetekben három típusváltozatot kínált fel potenciális megrendelőinek a repülőgépgyár: a 767-100-ast, amely 180 főt, a 767-200-ast, amely 210 főt és a 767MR/LR három hajtóművel szerelt, megnövelt hatótávolságú változatot, amely 200 utast vehetett volna fedélzetére. Az új típus első megrendelője, az United Airlines 30 darab B767-200-asra adott le megrendelést, amelyet az American Airlines és Delta Air Lines összesen 50 darabos, ugyancsak a 200-as változatra szóló megrendelése követett. A B767-100-as változatot az érdeklődés hiányában a Boeing hamar levette a kínálati listáról, mivel a légitársaságoknak, amennyiben a 180 üléses változatra lett volna szükségük ott volt a gyár másik újdonsága, a Boeing 767-essel közösen fejlesztett kisebb, Boeing 757-es. A megnövelt hatótávolságú, három hajtóműves MR/LR változat terveit pedig átültették a későbbi, kéthajtóműves 767-200ER típusváltozatba.

Az első Boeing 767-200-as prototípus építése 1979. július 6-án kezdődött a Boeing everetti gyárában. A gyártás során a Boeing számos bel-, és külföldi beszállító céggel együttműködve dolgozott, így kapott megbízást a 767-es építésében számos japán cég is, mint például a Mitsubishi, amely a hátsó törzsrészt, az ajtókat, valamint a vezérsík egyes elemeit szállította, vagy a Kawasaki, amely a központi törzsrész gyártásában vállalt szerepet.

Az N767BA lajstromjelet kapott prototípust a Pratt & Whitney JT9D típusú sugárhajtóműveivel szerelték és 1981. augusztus 4-én gördült le a Boeing gyártósoráról. Ekkora már a Boeing jelentős megrendelői érdeklődéssel övezve büszkélkedhetett az új szélestörzsű típusával, ugyanis 17 légitársaságtól több, mint 170 megrendelést tudhatott magáénak.

Az első felszállásra 1981. szeptember 26-án került sor, amikor is Tommy Edmonds, Lew Wallick és John Brit vállalati berepülő pilóták először magasba emelték a gépet. A Boeing 767-es berepülési programja hat repülőgéppel zajlott és több, mint 10 hónapot vett igénybe. A tesztrepülések alapvetően zökkenőmentesen zajlottak, egyedül a beépített számítógépes rendszerek és a digitalizált “glass cockpit” reagált eleinte túlságosan érzékenyen bizonyos repülési helyzetekben, amelyek korrigálást igényeltek.


Az N767BA lajstromú Boeing 767 prototípus (Fotó: Boeing)

Az első négy repülőgépet a Pratt&Whitney féle JT9D, míg a másik két 767-est a General Electric CF6 típusú hajtóműveivel tesztelték. A mintegy 1600 órás sikeres tesztprogramot követően, a Pratt&Whitney hajtóművével szerelt Boeing 767-200-as 1982 júliusában megkapta az alkalmassági bizonyítványát. Az első repülőgép átadására 1982. augusztus 19-én került sor az első megrendelő, az United Airlines számára. A General Electric által készített hajtóművel pedig 1982 szeptemberében kapott hatósági típusengedélyt a repülőgép. A GE hajtóművel szerelt változat első példányát a Delta Air Lines vehette át 1982. október 20-án.

Az United Airlines 1982. szeptember 8-án állította szolgálatba első Boeing 767-esét. Az lajstromozású repülőgép Chicago – Denver útvonalon teljesítette első menetrend szerinti járatát, amelynek tiszteletére a “City of Chicago” nevet kapta. A Delta Air Lines három hónappal később indította útjára első Boeing 767-esét. A típus további üzembeállítói, mint az Air Canada, ANA, American Airlines, vagy a TWA nagyon pozitív visszajelzéseket adtak a Boeingnek. Az üzembeállítás első évében kimagasló, 96.1%-os technikai problémáktól mentes felszállási arányt tudott produkálni az új típus, de ugyancsak dicsérettel és elismeréssel illeték a légitársaságok a 767-es zajkibocsájtási komfortját, a fedélzeti elrendezést, valamint az üzemeltetési mutatókat.


A Malév HA-LHB lajstromú Boeing 767-200ER pilótafülkéje (Fotó: Mészáros Balázs – Airliners.net)

A Boeing a piaci keresletnek eleget téve továbbfejlesztette 7300km-es hatótávú 767-200-ast és 1982-ben felajánlotta a légitársaságoknak a megnövelt hatótávolságú, 767-200ER (Extended Range) változatot, amelynek első megrendelője 1982 decemberében az Ethiopian Airlines volt. A megnövelt kapacitásnak köszönhetően a -200ER már 11.825km-es hatótávolságra lett képes, amely így komolyan felkeltette az interkontinentális járatok üzemeltetésében érdekelt légitársaságok figyelmét. Az első Boeing 767-200ER-t az izraeli El Al légitársaság vette át 1984. március 27-én.

A megnövelt hatótávolságú típusváltozat igazi favorit lett a légitársaságok körében és folyamatos érdeklődés mutatkozott a Boeing 767-es típuscsalád iránt, amely csak további bátorítást adott a Boeingnek a továbbfejlesztését illetően. Így került bejelentésre 1983-ban a hosszított törzsű, 767-300-as, majd ennek a megnövelt hatótávolságú változata, a 767-300ER 1984-ben. A hosszított törzsű 300-as változat 20%-kal több utast vehetett fedélzetére, és mindez igencsak kecsegtető 11.090km-es hatótávolsággal párosult a -300ER esetében.

A Boeing 767-300-as első megrendelője a Japan Airlines volt 1986. október 20-án. A Boeing 767-300ER pedig 1986. december 6-án teljesítette első repülését, megrendelés azonban csak a jövő év márciusában érkezett az akkor legnagyobb 767-esre, amelyet 1988. március 3-án állított szolgálatba elsőként az American Airlines. A -300-as változat, különösen a megnövelt hatótávolsággal rendelkező igazi sikersztorivá lett a 767-es típuscsalád történetében, amelyet mi sem jelez jobban, hogy a mai napig gyártásban van.


Boeing 767-300 prototípus (Fotó: Boeing)

A Boeing 767-es típuscsalád legutóbbi utasszállító változatú fejlesztése a 767-400ER, amely méreteit tekintve a 767-300ER és a 777-200-as közé pozícionálható. Hosszított törzse, nagyobb szárnyfesztávolsága a leghangsúlyosabb külső megkülönböztetői a típusnak. A Boeing legelőször 1986-ban vetette fel egy újabb változat, a 767-X fejlesztését, azonban akkor a légitársaságok kevés érdeklődést mutattak iránta és a Boeing inkább az új 777-es terveire koncentrált.

Érdekesség, hogy a 767-X tervezésekor felmerült egy kétemeletes változat is, amely azonban megbukott a Boeing belső, LRA (Looks About Right) dizájn engedélyeztetési procedúráján és végleg elvetésre került.

Egészen a Boeing 777-es 1995-ös debütálásáig a Boeing 767-300-as volt a gyár második legnagyobb szélestörzsű repülőgéptípusa a 747-es után. Amikor a Boeing 777-es elkészültekor a légitársaságok igényt fogalmaztak meg egy kisebb változatú “triplahetesre”, a Boeing újra elővette a 767-X tanulmányát és 1995 novemberében bejelentette annak, az aktuális piaci igényeknek megfelelő újradolgozását. A 767-400X típus – a 300-ashoz képest – 12%-al nagyobb kapacitással, valamint új fedélzeti technikával, továbbfejlesztett utaskabinnal, hosszabb törzzsel és szélesebb szárnyak ígéretével próbálta a megrendelők figyelmét felkelteni.

Az új változat végül a Delta Air Lines érdeklődését keltette fel leginkább, amely az öregedő Lockheed L-1011 TriStarjait kívánta lecserélni a Boeing új 767-es típusváltozatával. A program ekkora már a 767-400ER megnevezést kapta. A Delta 1997 márciusában a típus első megrendelőjévé vált. A második érdeklődő, a Continental Airlines 1997 októberében adott le megrendelést, a 767-300-ashoz képest 6.43 méterrel hosszabb törzsű 767-esre, amelyet a McDonnell Douglas DC-10 típusú repülőgépei leváltása érdekében választott. A Boeing 767-400ER 1999. október 9-én teljesítette első repülését és 2000. szeptember 14-én lépett először szolgálatba a Continental Airlines flottájában.

2001-ben a Boeing előállt a még nagyobb hatótávolságú Boeing 767-400ERX tervével, amely mellett párhuzamosan futott egy alapjaiban új konstrukció, a Boeing Sonic Cruiser tervezete is. Azonban a válságos éveiket élő légitársaságok sem az újonnan felkínált 767-es típusváltozat, sem a hangsebesség határán közlekedő utasszállító repülőgépre nem mutattak kellő érdeklődést ahhoz, hogy a Boeing továbbfejlessze a terveket, így mindkét projekt elvetésre került.

A Boeing 767-400ERX ugyannyi utast, 245 főt (három osztályos elrendezésben) vehetett volna fedélzetére, mint a 400ER változat, azonban 950km-rel nagyobb, 11.390km-es hatótávolsággal és 6800kg-mal nagyobb, 210.920kg-os felszállósúllyal rendelkezett volna és mindössze 2940km-es futópályára lett volna szüksége a felszálláshoz. A típusra megrendelő is volt a Kenya Airways személyében, amely három repülőgépre jelentette be igényét, 2004 májusára tervezett átadással, azonban a szélesebb körű megrendelői érdeklődés hiányában a program leállításra került.


A Boeing 767-400ER első felszállása 1999. október 9-én (Fotó: Boeing)

2003-ban a Boeing egy alapjaiban új repülőgépet ajánlott a megrendelők figyelmébe a Boeing 767-es megújításaként: a kompozit anyagokból készült, költséghatékony 7E7 modellt. A később Boeing 787 Dreamliner nevet kapott új utasszállító nagy sikerre tett szert a megrendelések számát tekintve, azonban a Boeing továbbra sem állt le egyik legsikeresebb típusának, a Boeing 767-esnek gyártásával, már csak azért sem, mert a Dreamliner késése miatt sok esetben a 767-300ER-t tudja felajánlani a Boeing ebben a típusosztályban. Komoly mérföldkő a 767-es történetében, hogy az All Nippon Airways 2011. február 2-án vette át az 1000. legyártott Boeing 767-es repülőgépet, amely egy -300ER változat volt.

Boeing 767 érdekességek
• A Boeing 767-es az első szélestörzsű kereskedelmi típus, amelynek kétszer növelték törzshosszát: a Boeing 767-300ER 6.4 méterrel hosszabb a 200ER-nél. A Boeing 767-400ER pedig szintén 6.4 méterrel hosszabb a 300-as változatnál.
• Az első Boeing 767-es 1982. szeptember 8-án lépett szolgálatba. A típus azóta több, mint 7.7 millió járatot teljesített és utasok millióit szállította szerte a világban.
• A Boeing 757-esek és 767-esek tervezése párhuzamosan futott a hetvenes évek közepétől.

Egy Boeing 767-400ER hajtóművén, a felszállás közbeni teljesítményen átáramló legáram mindössze 7 másodperc alatt fel tudna fújni egy léghajót.
• Egy Boeing 767-400ER-nek utasonként 227 liter üzemanyagra van szüksége a New York – London út megtételéhez. Azonos mennyiségű üzemanyag egy személygépkocsiba töltve körülbelül az út felére lenne elegendő.
• A Boeing 767-es az atlanti útvonal legkedveltebb típusa, gyakrabban teljesíti ezt az útvonalat, mint bármely más géptípus.
• Egy Boeing 767-es több, mint 3.1 millió darabból áll, amelyeket több, mint 800 beszállítóval készített a Boeing.
• A Boeing 767-es képes akár 13.106 méteres utazómagasságon is repülni.
• A Boeing 767-300ER, valamint a Boeing 767-400ER 90.770 liter üzemanyag felvételére képes, mindössze 28 perc alatt. Ez a mennyiség akár elegendő lenne 1200 kisteherautó teletankolására is.
• Egy Boeing 767-200ER-ben 145km-nyi, míg egy 767-300ER-ben 188km-nyi és egy 767-400ER-ben 201 km-nyi elektromos kábel húzódik.
• A Northrop Grumman gyártotta B-2 Spirit amerikai lopakodó bombázó futóműve a Boeing 767-es típusénak az átdolgozott változata.


A Boeing 767-es típus nagyméretű, színes katalógusának címlapja

A Boeing 767-es típus számos tekintetben vívott ki magának elsőséget:
• Az első szélestörzsű utasszállító repülőgép, amely kétfős pilótakabin elrendezéssel épült.
• Az első repülőgép, amely a pilóták kiképzésének megkönnyítése érdekében egy másik típussal, a Boeing 757-essel azonos pilótafülkével készült.
• A Boeing 767-es az első, amelynél karbonszálas fékrendszert került kiépítésre.
• Az első típus, amely mind a 120-, valamit a 180 perces ETOPS normáknak megfelelt.
• Az első szélestörzsű repülőgéptípus, amely háromféle utasszállító változatban készült: B767-200ER, B767-300ER, B767-400ER.
• Az első utasszállító repülőgéptípus, amelynél a teljesítménynövelő, hajlított szárny-technológia került alkalmazásra.

Boeing 767-es típusváltozatok

Boeing 767-200

A Boeing 767-es típuscsalád első típusa, amelyet az United Airlines állított elsőként forgalomba 1982-ben. A típust főként amerikai légitársaságok használták belföldi, transzamerikai útvonalaikon. A 767-200-as alapváltozatból összesen 128 darabot gyártott a Boeing, amelyből 90 darab még mindig szolgálatot teljesítet – 2010. júliusi adatot figyelembe véve. A típusváltozat legfőbb konkurensei az Airbus A300, valamint az A310-esek voltak. A Boeing 767-200-as gyártása 1994-ben befejeződött. Számos gépet azonban a megnövelt hatótávolságú (ER) változat technikai paramétereinek megfelelően utólagosan átalakítottak. 1998-ban kezdte el a Boeing a 200-asok cargogéppé való átalakításának programját, amely révén létrejött a 767-200SF (Special Freighter). 2005-ben az Israel Aerospace Industries nyert jogosultságot ennek a típusnak a teherszállító átalakítás végzéséhez.

Boeing 767-200ER

Az első megnövelt hatótávolságú Boeing 767-es 1984-ben állt forgalomba az izraeli El Al légitársaságnál. A kiegészítő üzemanyagtartályoknak, valamint a megnövelt felszállósúlynak köszönhetően a típus nagyobb, 12.195km-es hatótávra lett képes, amely lehetővé tette például New York – Peking közötti közvetlen járat teljesítését. A 767-200ER változatot, amely két osztályos elrendezésben 224 utast szállíthatott már nemcsak amerikai légitársaságok, hanem számos más légicég is alkalmazta flottájában. Különösen keresetté vált azon légitársaságok körében, amelyek kisebb méretű szélestörzsű típusra vágytak. Ebből a változatból összesen 121 darabot gyártottak és 2010. júliusi adat szerint 66 darab van még forgalomban. A -200ER változat legfőbb konkurensei az Airbus gyártotta A300-600R, valamint az A310-300-asok voltak.

Boeing 767-300

A Boeing 767-300-as az első hosszított változatú típus, amely 1986-ban állt szolgálatba a Japan Airlines flottájában. Az 54.9 méter hosszú 300-as változatnak 6.43 méterrel hosszabb a törzse, mint a 200-as változaté. A többi paramétereit tekintve a 200-as típussal megegyező változatot később a Boeing – a légitársasági igényeknek eleget téve – nagyobb teljesítményű hajtóművekkel is kínálta a Pratt & Whitney PW4000-es és a Rolls-Royce RB211-es elérhetővé tételével. A típus kevésbé volt sikeres, ugyanis hatótávolsága megegyezett a 767-200 alapváltozatéval, amely 7300km. Fedélzetére két osztályos elrendezésben 269 utast vehetett, amely 45 fővel több, mint az azonos fedélzeti elrendezésű 200-as változaté.

Boeing 767-300ER

A hosszított törzsű 300-as megnövelt hatótávolságú változata először az American Airlines flottájában került forgalomba 1988-ban. Hatótávolsága 11.070km, amellyel lehetővé vált olyan útvonalak leszállás nélküli teljesítése, mint a Frankfurt – Los Angeles. A típust két hajtóművel, a Pratt & Whitney PW4000-esével, valamint a General Electric CF6-80C2-ésével kínálja a mai napig a Boeing repülőgépgyár. A kedvező technikai paramétereinek köszönhetően a legsikeresebb 767-es típus a -300ER változat, amelyből 552 darab rendelést kapott (2011. augusztusi adat) a gyártó.

A típus sikerességéhez nagymértékben hozzájárult megújulási képessége is. 2009 márciusában emelkedett magasba az első szárnyvégekkel, azaz wingletekkel szerelt Boeing 767-300ER az American Airlines színeiben. A 3.4 méter magasra nyúló szárnyvégek mintegy 6.5%-os üzemanyag megtakarítás eléréséhez segítik hozzá a repülőgépet. Az utólagosan is telepíthető wingleteknek köszönhetően számos légitársaság döntött a plusz reklámfelületként is szolgáló szárnyvégek felszereltetése mellett. Európában elsőként az Austrian Airlines szereltetett fel wingleteket OE-LAE lajstromú Boeing 767-300ER típusú repülőgépére.

Boeing 767-400ER

A Boeing 767-400ER kapacitását és méretét tekintve a B767-300ER és a B777-200-as közé pozícionálható. Első megrendelője a Delta Air Lines volt 1997. április 28-án, amikor 21 darab repülőgépre szóló igényét jelentette be a légitársaság. 1997. október 10-én a Continental Airlines 26 darabot rendelt a hosszított törzsű, a 300ER változathoz képest 6.4 méterrel hosszabb típusból. Az első repülőgép 1999. augusztus 26-án készült el és október 9-én szállt fel először. A Delta és a Continental 2000 augusztusában vehették át első B767-400ER repülőgépeiket.

A B767-400ER típusváltozat nemcsak megnövelt teljesítményű és nagyobb befogadóképességű, hanem számos egyéb, a korábbi modellekhez képest új technikai vívmányt is tartalmaz. Az átdolgozott pilótafülke, amelyben a Boeing 777-es és új generációs 737-es típusokhoz hasonló elrendezésben, 6 darab folyadékkristályos kijelző került elhelyezésre, valamint a legújabb navigációs rendszerek kerültek telepítésre úgy, hogy az eredeti tervekben szem előtt tartott, típuscsaládon belüli könnyű és gyors hajózó átképzés továbbra is fenntartható legyen. Ugyancsak áttervezték a szárnyformát is, amely még nyilazottabb lett, amelynek révén megnövelt felszállósúlyt és gazdaságosabb üzemeltetés vált lehetővé. A Boeing 767-400ER hatótávolsága 10.415km, amely lehetővé teszi London – Tokió közötti közvetlen járat üzemeltetését, úgy hogy két osztályos elrendezésben 304 főt vehet fedélzetére a típus. A -400ER utaskabin elrendezését is korának legmodernebb rendszereivel látták el, amelyet a B777-es típustól örökölt a legnagyobb Boeing 767-es.

A típusnak a Delta Air Lines és a Continental Airlines az egyedüli üzemeltetője, flottájukban jelenleg összesen 37 darab ilyen repülőgép teljesít szolgálatot. Legyártásra került további egy példány is, amely eleinte katonai célokat szolgált, de később eladásra került a bahreini kormány számára, amely VIP célokra alakította át.

Boeing 767-300F

A Boeing 767-300ER teherszállító változata 1995 januárjában lépett először szolgálatba az United Parcel Service (UPS) légi teherszállító flottájában. A Boeing 1993 januárjában indította útjára a B767 Freighter programot, amikor is a UPS 60 darab teherszállító változatú B767-esre jelentette be igényét. Ez a Boeing addigi történetében a legnagyobb cargogépekre vonatkozó megrendelés volt. A UPS flottájában jelenleg 44 darab B767-300F teljesít szolgálatot és további 13 repülőgép kerül átadásra 2012 folyamán. A repülőgép 52.7 tonna terhet tud rakterébe venni, amelyet 6025km-es távolságba képes elszállítani. A típus további üzemeltetői egy-egy repülőgéppel az Asiana Airlines, valamint az All Nippon Airways (ANA), amely 2008-ban rendelte meg egyik utasszállító változatú B767-300-asának átalakítását teherszállító változatra. (A repülőgép JA604F lajstrommal teljesít szolgálatot).

Boeing 767 műszaki adatok

Boeing 767-es a Malév flottában

A Malév első Boeing 767-200ER típusú
repülőgépének felszállása (Everett, 1993.)

A magyar nemzeti légitársaság 1991-ben döntött úgy, hogy hosszú távú járatainak üzemeltetéséhez a Boeing 767-es típust választja. 1991. április 18-án, Budapesten került aláírásra az a szerződés, amelyben a Malév két darab Boeing 767-200ER-t rendelt. A hajtóműválasztást illetően, bár eleinte a Pratt&Whitney hajtóműve látszott befutónak, a Malév műszaki szakemberei javaslatára végül a nagyobb tolóerejű és elektronikus vezérlésű Generel Electric CF6-80C2 BF4 hajtóműre esett a választás, amelyből összesen 5 darabot rendelt a vállalat. Ezzel a hajtómű kombinációval a Malév volt az első, amely megrendelte a Boeing 767-200ER típust, ezért a Boeing és a General Electric egy több, mint 10 órás berepülési tesztet is végrehajtott az új konfigurációval, amelynek eredményeként rendkívül bíztató eredmények születtek, ugyanis ezzel a hajtóművel a repülőgép 2.5%-kal kevesebb üzemanyag fogyasztást produkált az amerikai légtérben végzett tesztrepülés során.

A Malév első, HA-LHA lajstromot kapott Boeing 767-200(ER) (cn 27048/475) típusú repülőgépe 1993. május 10-én érkezett Ferihegyre, amelyet követően május 17-én érkezett meg a második Boeing 767-es (cn 27049/482), amely a HA-LHB lajstromjelet viselte. A Malév új B767-200ER típusú repülőgépei összesen 197 utas szállítására voltak alkalmasak. Az üzleti osztály 2-2-2, míg a turista osztály 2-3-2 üléselrendezésű volt a Malév első saját tulajdonú Boeing 767-esein.

A HA-LHA lajstromú, 2004-ben Szent-Györgyi Albert nevére keresztelt Boeing 767-es 2007. december 23-án a brazil Varig légitársasághoz került, ahol PR-VAC lajstrommal teljesít szolgálatot. A HA-LHB lajstromú repülőgépet 2007. november 23-án az Oman Air vette bérbe, ahonnan az ománi festést is kapott gép 2008. május 11-én került vissza a Malévhez. Napjainkban Ferihegyen, az ACE előterén tárolják.


A Malév new yorki járatának érkezése 2008. október 24-én (Fotó: Csemniczky Kristóf – Jetphotos.net)

Flottatörténeti érdekesség, hogy amíg a Malév az újonnan rendelt, 2db Boeing 767-200ER típusú repülőgépeinek elkészültét várta, a GPA lízincég felajánlott a Malévnek egy Boeing 767-300(ER) (cn 25864/426) típusú repülőgépet, amely eredetileg a Canadian Airlines repülőgépe lett volna. A kanadai megrendelő visszalépését követően a China Southern Airlines jelentette be igényét a szélestörzsű típusra, de a kínai légicég nem tudta azonnal átvenni a repülőgépet, így a gépet tulajdonló lízingvállalat feljánlotta a szélestörzsű gépeire várakozó Malévnek a hosszított törzsű Boeing 767-est. A megállapodást követően a repülőgépet még Seattleben a Malév Zsótér László-féle arculatterve szerint átfestették és 1992. április 26-án a Boeing gyár repülőteréről, HA-LHC lajstrommal, közvetlenül Ferihegyre repülték. A repülőgép a képességeinek megfelelően – öt hónapos Malév-szolgálata alatt – hosszútávú charter-járatokat teljesített amerikai és japán célállomásokra, de számos rövidebb, európai desztinációra is repült, hogy az újonnan kiképzett személyzet minél többet gyakorolhassa a Malév leendő új típusának repülését.

A Malév első HA-LHC lajstromú Boeing 767-es repülőgépe, a lízingszerződés lejártával 1992. október 29-én átadásra került a China Southern Airlinesnak, amely flottájában B-2562 lajtrommal repült. 1997. január 15-én a LAN Chile vette át a repülőgépet, amelynek flottájában CC-CRH lajstrommal, 2009 óta wingletekkel ellátva teljesít szolgálatot a magyar repüléstörténet első Boeing 767-ese.

A Malév történetében volt egy másik HA-LHC lajstromú Boeing 767-300ER (cn 28884/738) is, amely 2007. március 28-án, MAH5661 járatszámmal érkezett meg Amszterdamból Ferihegyre. Első menetrendszerinti járatát 2007. április 14-én teljesítette a repülőgép, amely 1999. február 25-től a KLM Royal Dutch Airlines flottájában teljesített korábban szolgálatot. A 229 utas befogadására képes repülőgép – a Malév hosszú távú járatainak leállítása következtében 2008 novemberében tárolásra került a ferihegyi repülőtéren. Az első jelentkező a jó állapotban lévő repülőgépre az S7 Airlines volt, amelynek színeire át is festették a repülőgépet. Az orosz légitársaság azonban pénzügyi nehézségek okán nem tudta átvenni a repülőgépet, amely 2009. július 24-e óta az Air Seychelles flottájában teljesít szolgálatot.


A Malév HA-LHC lajstromú (cn 28884/738) Boeing 767-300ER típusú repülőgépe 2008. szeptember 21-én, az utolsó torontói járat teljesítésének napján (Fotó: Csemniczky Kristóf – Jetphotos.net)

A flottatörténetben volt még egy Boeing 767-300ER típus, amely a HA-LHD lajstromot viselte 2000. augusztus 8-a és 2002. január 16-a között. A 24484/260 gyári számú repülőgép korábban a lengyel nemzeti légitársaság, a LOT flottájában teljesített szolgálatot SP-LPB lajstromozással. A géppel sok műszaki jellegű probléma volt, így a Malév visszaadta a lengyel légitársaságnak. 2003-ban a kaliforniai Mojave sivatagban került tárolásra, majd 2004 májusától a Kenya Airwaysnél teljesített szolgálatot 5Y-KQR lajstrommal.

Boeing 767-esek napjainkban
A Boeing 767-est számos légitársaság használja flottájában, de a legnagyobb üzemeltetője az amerikai Delta Air Lines, amely ráadásul története folyamán minden létező utasszállító változatú Boeing 767-es típust alkalmazott már járatainak üzemeltetéséhez. A legfőbb üzemeltetők közé tartozik tehát a Delta Air Lines, az American Airlines és az All Nippon Airways (ANA). 2011. júliusi adat szerint összesen 837 darab Boeing 767-es áll szolgálatba a világ különböző légitársaságainál.


A Delta Air Lines wingletekkel szerelt, N1609 lajstromú Boeing 767-300ER típusú repülőgépe felszállás közben
(Fotó: Csemniczky Kristóf – Airliners.net)

Boeing 767-esek Ferihegyen
A Boeing 767-es a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szélestörzsű repülőgépforgalmát illetően a leggyakrabban járó típusnak tekinthető, miután több cargo légitársaság, valamint utasszállító légitársaság is alkalmazza ezt a gépet budapesti járatainak üzemeltetéséhez. Hosszú ideig teljesítette menetrendszerinti járatait Boeing 767-essel a British Airways, valamint a Hainan Airlines is, amely 2004. augusztus 2-án érkezett meg Ferihegyre B-2561 lajstromú Boeing 767-3BG(ER) típusú repülőgépével. A kínai légitársaságnak azóta megújult, 2010 tavaszán a 767-es típusaira is felkerülő festésmintája elsők között volt látható Budapesten. A leggyakoribb Boeing 767-es vendégek a ferihegyi aszfalton a Delta Air Lines és az American Airlines new yorki járatait teljesítő B767-300ER repülőgépei. A Delta Air Lines – kisebb nagyobb megszakításokkal, de 1990. november 3-a óta jár Budapestre. A 2006. május 9-i újranyitott járatot követően azonban már csak és kizárólag Boeing 767-300ER típusú repülőgépeivel teljesíti New York és Budapest közötti járatait a légitársaság.


Az American Airlines első budapesti járatának érkezése (Fotó: Csemniczky Kristóf – Airliners.net)

2011. április 6-a óta pedig az American Airlines Boeing 767-300ER repülőgépei is mindennapos vendégek a Liszt Ferenc Repülőtéren. A cargo változatokat illetően az United Parcel Service (UPS) B767-300ERF típusai a legrendszeresebb vendégek.
Az 1992 óta működő Aeroplex Kft-nek köszönhetően számos egyéb légitársaság Boeing 767-es típusa megfordult már Ferihegyen, ahol a vállalat hangárjában karbantartási munkálatokat vállalnak és végeznek ezen a szélestörzsű típuson.

A Boeing 767-es jövője
A Boeing 767-es első felszállásának 30. évfordulója magával hordoz egy különleges párhuzamot is, mivel 2011. szeptember 26-án kerül átadásra annak a repülőgéptípusnak az első darabja, amely éppen a Boeing 767-es megújításaként és legfőbb utódaként került gyártásba. A Boeing 787 Dreamliner első üzembeállítója, az All Nippon Airways (ANA) ugyanazon napon veszi át az első Boeing 787-est, amikor 30 évvel ezelőtt a Boeing 767-es program, a berepülések megkezdésével “szárnyra kelt”. Bár a Boeing 767-es típus még sokáig fogja szelni az eget, a Boeing 787-es szolgálatba állásával egy új korszak veszi kezdetét a Boeing közepes méretű szélestörzsű repülőgépeinek történetében.

Készítette: Csemniczky Kristóf
AIRportal.hu

Felhasznált irodalmak:
Zsille Péter: Két hajtóművel az óceánok felett In: Aeromagazin, 2000/2. február
Varga Zoltán: Malév: Boeing 767-es történelem In: Aeromagazin, 2007/5. május
Légiközlekedés – A Magyar Légiközlekedési Részvénytársaság Lapja, 1993-1994.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_767
http://www.boeing.com/
http://www.airfleets.net/home/


Boeing 767-300ER (1600x1280p)

Ajánlott link: Boeing 767-400ER 1:200 méretarányú modell bemutató (AIRportal.hu)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!