Bár a munkák harmada már elkészült, nem folytatják az új mexikóvárosi légikikötő építését – jelentette be az ország megválasztott új elnöke. Helyette két környékbeli repteret bővítenének, azonban ezt a megoldást a latin-amerikai légitársaságok szövetsége elutasítja.

A mexikóvárosi új óriásrepterének kiépítése már a harmadánál tartott 2018 őszén (Forrás: Mexikó állam kormánya)

Megvan a népszavazás eredménye, így a december elsején hatalomba lépő mexikói elnök, Andrés Manuel López Obrador bejelentette a minap, hogy a főváros új repterének kiépítését abbahagyják.

Az aero.de cikke emlékeztet rá, hogy a megválasztott elnök, aki korábban a város polgármestere volt, a projekt elindítása óta ellenezte a beruházást, amelynek összköltsége a becslések szerint mintegy 285 milliárd peso (12,6 milliárd euró, 4000 milliárd forint).

A végső kiépítésében 120 millió utast lett volna képes kiszolgálni a komplexum, az évek óta tartó munka nagyjából a harmadánál tart.

A viszonylag friss fotók tanúsága szerint elég előrehaladott állapotban van a beruházás, a terminálkomplexum mélyépítése, a futópályák, gurulóutak és előterek alapozása tűnik késznek. Az Airways Magazine emlékeztet arra, hogy bár a szavazók 70 százaléka elutasította a beruházást, a jogosultaknak csupán 1 százaléka járult az urnákhoz, és a referendum egyébként sem volt kötelező érvényű.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az új elnök és a leendő kormányzat szerint az volna az alternatíva, hogy kevesebb mint a feléért, 100 milliárd pesóért (4,5 milliárd euró) fejlesztenék a meglévő, már igen szűkös nemzetközi légikikötőt, és két másik környékbelit felfejlesztenék.

Ezek egyike a Santa Lucia katonai reptér lenne, amely új futópályát és terminált is kapna.

A latin-amerikai légitársaságokat tömörítő szervezet minapi konferenciáján, Panamában is szóba került a népszavazás és az abbahagyott reptérfejlesztés. Mint elhangzott, a Toluca reptérrel együtt három helyszínen tervezett légiforgalom túl bonyolult lenne, ezért nem támogatják a cégek ezeket az elképzeléseket.

Hasonlóképp, a légitársaságok nemzetközi szövetsége, az IATA is aggodalmát fejezte ki, rámutatva, hogy Latin-Amerikában egyébként is hamarosan súlyos lesz a helyzet a repülőtéri infrastruktúrák hiányosságai miatt. Mexikóvárosban pedig a jelenlegi reptér már a kapacitásait másfélszeresen (!) meghaladta, az új légikikötő viszont további munkahelyeket is teremtene.

A brit sztárépítész, Norman Foster irodája által tervezett, a földrengéseknek is ellenálló terminálkomplexumot a Mexikóváros által már körbenőtt Benito Juarez reptér kiváltására szánta volna a most távozó kormányzat az egykori Texcoco-tó helyén. Az aero.de egy korábbi cikke szerint számos korszerű megoldással szolgálta volna a környezetvédelmet, az esővíz-újrahasznosítástól a természetes légáramlásokat kihasználó klimatizálásig.

Egyes kritikák alapján viszont a környező hegyek, vulkánok és az instabil talaj miatt kétséges lenne itt a nyugodt üzemelés, a fentebbi repterek fejlesztése pedig már korábban is szóba jött.