Már csak apróságok vannak hátra, hamarosan aláírja az Emirates a szerződést a Rolls-Royce hajtóműgyártóval az idén megrendelt 36 darab Airbus A380-ashoz – mondta a légitársaság elnöke. Tim Clark szólt arról is, hogy még nem adták fel a reményt egy újrahajtóművezett A380neo ügyében, szerinte az Airbusnak fel kellene használnia az új generációs szélestörzsűeknél meglévő technológiákat.
Egy szakmai rendezvényen a minap azt mondta Tim Clark, az Emirates elnöke az aero.de portálnak, hogy már csak néhány apró részletet kell pontosítani, és hamarosan aláírják az idén megrendelt 36 Airbus A380-as Rolls Royce-hajtóműveire szóló megrendelést.
Ezzel pedig megmenekül nem csak ez a három tucatnyi példányra szóló megrendelés, hanem maga az óriásgép programja és gyártósora is néhány évre munkához és ezzel a túlélés lehetőségéhez jut.
Ugyanis mint arról beszámoltunk, szakmai források a közelmúltban arról beszéltek, hogy az ár és a hajtóművek várható fogyasztása körüli nézeteltérés miatt zátonyra futottak a tárgyalások az Emirates és a Rolls-Royce között. Ez pedig veszélybe sodorta volna az egész A380-as projektet, hiszen a 2020-tól teljesítendő megrendelés a program további hosszú évekig tartó megmaradását jelenti.
A dubaji légitársaság egyébként az első 90 A380-asát a rivális Engine Alliance hajtóművekkel vette át, majd néhány éve váltott a Rolls-Royce Trent 900-asára.
Tim Clark beszélt arról is, hogy nem az Emirates halasztotta el több A380-as átvételét, hanem az Airbus gyártási programjában történt változások miatt kapnak később gépeket.
A cégvezető azt mondja, hogy nem igazak a sajtóértesülések, amelyek szerint maga a légitársaság halasztott volna, hanem az Airbus sok A380-as gyártási pozíciót későbbre tolt a gyártósor lassítása miatt. A dubaji vállalat így például február helyett mostanában vett át egy gépet, és még továbbiakat kap meg ez év végéig, amelyek hónapokkal korábban, vagy épp tavaly érkeztek volna az eredeti terv szerint.
Tim Clark beszélt az új generációs hajtóművek műszaki problémáiról is: szerinte a gyártók sokáig csak üldögéltek és nem fejlesztettek, ennek az eredményét látjuk most. Úgy véli, nem maga a technológia a problémás, és reméli, hogy hamarosan túljutnak az illetékesek a műszaki problémákon.
Az Emirates-vezér ezen kívül továbbra is reménykedik egy újrahajtóművezett A380neóban, szerinte az Airbus felhasználhatná az ennél kisebb új generációs szélestörzsűeken már alkalmazott technológiát.
Ezzel vélhetően arra utal, hogy például az A330neóhoz, a Boeing 787-eshez vagy az A350-eshez kifejlesztett új generációs hajtóműveket konkrétan, avagy a felépítésüket alapul lehetne venni az A380-as „neósításához”.
Szakmai fórumokon amúgy már korábban is felmerült, hogy a kétszintes óriásgép jelenlegi, 74-80 ezer font tolóerejű hajtóműveinek nagyjából megfeleltethető az előbbi szélestörzsűek General Electric- vagy Rolls-Royce-hajtóműveinek teljesítménye.
Tim Clark szerint egy A380neo nagyjából 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztana a jelenlegi változatnál, és szerinte hét-tíz éven belül rendelkezésre áll a mainál jobb hajtómű.