Tíz A330-900neót adott el az Airbus októberben egy meg nem nevezett vevőnek, a Kuwait Airways nyolc A330-800neo rendelésével együtt ez biztató eredmény az eddigi teljesítményéhez viszonyítva. A típus forgalomba állítása egyelőre még várat magára.
Tíz darab Airbus A330-900neo repülőgépre szerzett kötelező érvényű megrendelést október végén az Airbus, derült ki az európai repülőgépgyártó a napokban közzétett eladási statisztikáiból.
A Kuwait Airways korábban bejelentett, nyolc darab, rövidebb törzsű A330-800neo repülőgépre szóló kötésével együtt így az Airbus összesen 18 példányra talált vevőt az új generációs hajtóművekkel felszerelt, közepes méretű szélestörzsűjéből.
Önmagában a havi 18 darabos eladott mennyiség nem lenne hírértékű, azonban az eddig meglehetősen gyengén szereplő A330neo típus esetében jelentős eredménynek számít.
Az Airbus utoljára idén júliusban talált vevőt a típusra, az Air Asia X rendelt 34 példányt, előtte pedig júniusban meg nem nevezett ügyfél/ügyfelek rendelt(ek) 14 példányt mintegy fél éves szünet után.
Az A330neo-család kötelező érvényű megrendeléseinek a száma az októberi 10+8 darabos kötéssel 242-re nőtt.
A teljes rendelésállományból mindössze a Kuwait Airways 8 példánya a kisebb befogadóképességű -800-as verzió, a többi 234 darab a -900-as alapváltozat.
Az Airbus ugyanakkor – kommunikációjában legalábbis – nem aggódik a gyengébb eladási számok miatt, mert mint magyarázzák a korábbi generációjú A330-asok és a konkurencia hasonló méretű repülőgépei a következő években érik majd el azt az életkort, amikor az üzemeltetők elkezdik lecserélni azokat.
Emellett az A330neo kisebb változatát az Airbus igyekszik úgy pozicionálni, hogy az (egészen pontosan a csökkentett felszállótömegű Regional al-változat) alkalmas lehet a rövidebb, de forgalmasabb útvonalakon a keskenytörzsűek kiváltására is.
A képet némileg árnyalja, hogy a konkurencia hasonló méretű, kompozit típusából a Dreamliner -8-as, és -9-es változatának értékesítési számai messze felülmúlják az A330neo eladási számait, különböző okokból több A330-as üzemeltető Dremlinerre váltott a neók megrendelése helyett.
Amint korábban beszámoltunk róla az A330-800neo november 6-án hajtotta végre szűzrepülését, a típus első példányának kereskedelmi forgalomba helyezése 2020-ban várható.
Az A330-900neo kereskedelmi forgalomba állításához szükséges engedélyeket már szeptember végén kiadta az európai EASA, azonban az első átadás még várat magára. A TAP Air Portugal lesz ennek a változatnak az első üzemeltetője, de a hónapokkal korábbra várt átadás egyelőre csúszik, a legutóbbi közlések annál nem konkrétabbak, hogy „hamarosan”, „még idén” kereskedelmi forgalomba kerül a típus.
Az Airbus azt várja, hogy a hatóságok hamarosan kiadják a típus és a Rolls-Royce Trent 7000 hajtómű számára a 180 perces ETOPS-engedélyt, melyet később akár 300 perc fölé is emelhetnek. Ez ahhoz szükséges, hogy a repülőgép ideális útvonalon repülhessen a kijelölt kitérő repülőterektől eltávolodva, leginkább az óceánok felett. Ugyanakkor még az amerikai FAA kereskedelmi forgalomba állításhoz szükséges engedélyének kiadása is várat magára.
Amint korábban megírtuk, a Rolls-Royce a korábban vállalt harminc darab Trent 7000 helyett csak tízet tudott átadni a gyártónak, így az idei tervezett tizenöt A330neo átadás helyett mindössze öt darabot tud leszállítani az Airbus ez év végéig.
Hatalmas év végi hajrá várható az Airbusnál
Az Airbus a lemondásokkal csökkentett értékesítési eredményeket tekintve 84 repülőgépre szóló megrendeléssel tudta növelni eladási számait októberben, ezzel az éves értékesített darabszám 340-re nőtt, amely magasabb, mint tavaly ilyenkor, azonban az utóbbi évtized egyik legrosszabb teljesítménye. Kérdés, hogy John Leahy hiányában – túl egy újabb sales vezető váltáson – december végén az Airbus elő tud-e majd húzni ismét néhány nagy volumenű megrendelést a kalapból.
Az Airbus 81 repülőgépet adott át októberben, ezzel az idén átadott gépek száma 584-re nőtt. A kitűzött 800-as cél eléréséhez az év utolsó két hónapjában 216 darab repülőgépet kellene átadnia az Airbusnak. Ez még akkor is nagyon ambiciózus, ha tudjuk tavaly is az Airbus óriási mennyiségű repülőgépet „tolt ki” az év végi hajrában.
A célok elérése tekintetében az Airbus esélyeit számos, egymástól független külső tényező rontja: a Rolls-Royce említett csúszása az A330neók hajtóműveivel tíz példány átadását késlelteti. A keskenytörzsű A320neo családnál is van mit ledolgozni a korábbi sorozatos Pratt&Whitney-hajtóműhibák, valamint mindkét hajtóműgyártó (Pratt és CFM) szállításának késései, és az utóbbi időben az Airbus Cabin Flex opcióval szerelt A321neók kabinberendezése körüli komplikációk miatt.
A számokon picit javít, hogy a volt C Series, már A220-as család néhány darabos átadási számai is az Airbushoz számolódnak. Az októberi 81 darabból egyébként két darab volt A220-as.