Nem kap elegendő hajtóművet az Airbus a Rolls-Royce kapacitásgondjai miatt az A330neókhoz, ezért a tervezettnél kevesebbet tud majd átadni év végéig. Ennek ellenére rekordszámú, összesen mintegy 800 repülőgépet kíván átadni december 31-ig az európai gyártó, bár ehhez beleszámolják a kanadai Bombardier-től átvett A220-as típus számait is.

Harminc helyett csak tíz hajtóművet kap a Rolls-Royce-tól a repülőgépgyártó az A330neókhoz (Fotó: Airbus)

Miközben a Boeing 787-esek Trent 1000 típusú hajtóműveinek problémáival is küzd, a Rolls-Royce nem tud elegendő mennyiségben erőforrásokat szállítani az Airbus A330neókhoz.

Így az európai gyártó harminc Trent 7000 helyett csak tízet kapott, amelyek miatt nem tudja a tervezett tizenöt A330neót átadni ez év végéig – írja a Flightglobal.

Maga a Rolls-Royce is megerősítette közleményében, hogy a gyártás felfuttatásánál gondok akadtak. Az A330neo-programban már korábban is volt késés, nagyjából fél éve utasforgalomban kellene állnia az új generációs típusváltozatnak.

Mindezek ellenére tartani kívánja az Airbus az idei évre megcélzott 800 darabos átadási mennyiséget.

Szeptember végéig egyébként összesen mintegy 500 repülőgépet adott át az Airbus, így a negyedik negyedévben, október elsejétől december 31-ig további 300 darabot kellene átadni, ez rekord volna.

A célszám elérése érdekében beleszámolják 18 darab A220-as kibocsátást is, bár ez az eredeti tervekben még nem szerepelt. A kanadai Bombardier-től idén átvett egykori C Series típuscsalád a 800 darabos átadási célszám kitűzésekor még nem volt az Airbus ernyője alatt.

Az Airbus a program csúszása ellenére úgy tervezi, hogy az első A330-900neót nemsokára átadja a bevezető légitársaságnak, a TAP Portugalnak.

Menetrendi adatbázisok szerint a további átadások valóban késni fognak: például a brazil Azul 2019 januárja helyett csak márciusban tervezi hosszú távú járatra beállítani az első példányt. Vélhetően ezt megelőzően rövidebb útvonalakon oktatják a személyzetet, ám ez még mindig azt jelenti, hogy a repülőgépet a tervezettnél később kapják meg. Hasonlóképp az Air Mauritius is az eredetihez képest később állítja menetrend szerinti forgalomba a maga első A330neóját.

Forrás: Airbus

Az Airbus egyébként nem csak a friss A330neo-késéssel küzd, hanem az A321neók gyártási folyamatában is vannak fennakadások a kabinberendezési lehetőségek komplexitása miatt. Az új generációs hajtóművek, a CFM LEAP és a Pratt & Whitney GTF-családja körüli problémák pedig az egész A320neo típuscsalád kibocsátását hátráltatják.

Mind a kisebb problémákkal és kapacitáshiánnyal küzdő CFM, mind a súlyosabb műszaki gondokkal terhelt Pratt & Whitney azonban a napokban azt közölte a Flightglobal cikkei szerint, hogy ez év végéig helyreáll a tervezett gyártási rátájuk.

Az Airbus átadási célszámainak teljesítését további külső tényezőként az is hátráltatja, hogy a likviditási gondokkal küzdő, kínai HNA (Hainan) csoport több légitársasága sem tudja kifizetni az Airbusnak a már legyártott repülőgépeik (többségében A330-300-asok) vételárát. Emiatt több, már teljesen kész repülőgép várakozik a gyártó telephelyén. Az Airbus képviselői a légitársaság mellett finanszírozókkal – lízingcégekkel és bankokkal – tárgyalnak, annak érdekében, hogy még év végéig sikerüljön kisöpörni ezeket a gépeket a készletről.

Az Airbus A350-1000-es prototípusa a toulouse-i átadóközpontja felett. (Fotó: Airbus)