Nem kap elegendő hajtóművet az Airbus a Rolls-Royce kapacitásgondjai miatt az A330neókhoz, ezért a tervezettnél kevesebbet tud majd átadni év végéig. Ennek ellenére rekordszámú, összesen mintegy 800 repülőgépet kíván átadni december 31-ig az európai gyártó, bár ehhez beleszámolják a kanadai Bombardier-től átvett A220-as típus számait is.

Harminc helyett csak tíz hajtóművet kap a Rolls-Royce-tól a repülőgépgyártó az A330neókhoz (Fotó: Airbus)

Miközben a Boeing 787-esek Trent 1000 típusú hajtóműveinek problémáival is küzd, a Rolls-Royce nem tud elegendő mennyiségben erőforrásokat szállítani az Airbus A330neókhoz.

Így az európai gyártó harminc Trent 7000 helyett csak tízet kapott, amelyek miatt nem tudja a tervezett tizenöt A330neót átadni ez év végéig – írja a Flightglobal.

Maga a Rolls-Royce is megerősítette közleményében, hogy a gyártás felfuttatásánál gondok akadtak. Az A330neo-programban már korábban is volt késés, nagyjából fél éve utasforgalomban kellene állnia az új generációs típusváltozatnak.

Mindezek ellenére tartani kívánja az Airbus az idei évre megcélzott 800 darabos átadási mennyiséget.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Szeptember végéig egyébként összesen mintegy 500 repülőgépet adott át az Airbus, így a negyedik negyedévben, október elsejétől december 31-ig további 300 darabot kellene átadni, ez rekord volna.

A célszám elérése érdekében beleszámolják 18 darab A220-as kibocsátást is, bár ez az eredeti tervekben még nem szerepelt. A kanadai Bombardier-től idén átvett egykori C Series típuscsalád a 800 darabos átadási célszám kitűzésekor még nem volt az Airbus ernyője alatt.

Az Airbus a program csúszása ellenére úgy tervezi, hogy az első A330-900neót nemsokára átadja a bevezető légitársaságnak, a TAP Portugalnak.

Menetrendi adatbázisok szerint a további átadások valóban késni fognak: például a brazil Azul 2019 januárja helyett csak márciusban tervezi hosszú távú járatra beállítani az első példányt. Vélhetően ezt megelőzően rövidebb útvonalakon oktatják a személyzetet, ám ez még mindig azt jelenti, hogy a repülőgépet a tervezettnél később kapják meg. Hasonlóképp az Air Mauritius is az eredetihez képest később állítja menetrend szerinti forgalomba a maga első A330neóját.

Forrás: Airbus

Az Airbus egyébként nem csak a friss A330neo-késéssel küzd, hanem az A321neók gyártási folyamatában is vannak fennakadások a kabinberendezési lehetőségek komplexitása miatt. Az új generációs hajtóművek, a CFM LEAP és a Pratt & Whitney GTF-családja körüli problémák pedig az egész A320neo típuscsalád kibocsátását hátráltatják.

Mind a kisebb problémákkal és kapacitáshiánnyal küzdő CFM, mind a súlyosabb műszaki gondokkal terhelt Pratt & Whitney azonban a napokban azt közölte a Flightglobal cikkei szerint, hogy ez év végéig helyreáll a tervezett gyártási rátájuk.

Az Airbus átadási célszámainak teljesítését további külső tényezőként az is hátráltatja, hogy a likviditási gondokkal küzdő, kínai HNA (Hainan) csoport több légitársasága sem tudja kifizetni az Airbusnak a már legyártott repülőgépeik (többségében A330-300-asok) vételárát. Emiatt több, már teljesen kész repülőgép várakozik a gyártó telephelyén. Az Airbus képviselői a légitársaság mellett finanszírozókkal – lízingcégekkel és bankokkal – tárgyalnak, annak érdekében, hogy még év végéig sikerüljön kisöpörni ezeket a gépeket a készletről.

Az Airbus A350-1000-es prototípusa a toulouse-i átadóközpontja felett. (Fotó: Airbus)