Tisztességtelen versenyre hivatkozva az USA három nagy légitársasága, a United Airlines, a Delta Air Lines és az American Airlines támadást indított az Air Italy amerikai járatnyitásai ellen. Ezzel párhuzamosan a Qatar Airways 49%-os tulajdonában lévő olasz cég visszavesz ázsiai terjeszkedéséből.

A három tengerentúli cégnél az öböl-menti hármak, a Qatar Airways, az Etihad és az Emirates ellen vívott kereskedelmi háború után egy új légitársaság került a célkeresztbe, a Qatar által 49%-ban birtokolt, az olasz Meridianából felépített Air Italy.

Forrás: Wikimedia Commons

Az amerikaiaknál annak idején az arab légitársaságok szerintük tiltott állami finanszírozása ütötte ki a biztosítékot, ennek eredményeképp végül államközi megállapodások jöttek létre.

Ebben több más megkötés mellett az öböl-menti cégek ötödik szabadságjogon alapuló járatnyitásait korlátozták, és gazdálkodásuk átláthatóvá tételét írták elő.

Az American Airlines azonban már a megállapodás megkötése után alig négy hónappal jelezte, valaki már megint tisztességtelenül kezdett el játszani, harmadik országban bejegyzett cégen keresztül kikerülve a megállapodást.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Egyértelmű, hogy a Qatar Airways által pénzelt, annak több Airbus A330-asát is használó Air Italy-val akadt problémája, amelynek ekkor már üzemeltek első transzatlanti járatai Milánóból New Yorkba és Miamiba.

Az olasz légitársaság 2019-ben újabb járatok nyitását tervezi, közvetlen összeköttetést létesít Milánó és San Francisco, Chicago, valamint Los Angeles között. 

A Milánó – Bangkok járat március végi elindítása azonban lekerült az Air Italy napirendjéről, azt nem lehet tudni, hogy végleges döntésről van-e szó, vagy csak elhalasztják az útvonal megnyitását.

Az amerikai bővítéssel azonban újból betelt a pohár a Deltánál és a Unitednél is, így a három amerikai nagy légitársaság már közösen kéri az USA kormányzatát, hogy lépjen az ügyben, mert tisztességtelen a piaci versenyt szimatolnak.

Forrás: Air Italy

Állításukat arra alapozzák, hogy az öböl-menti három nagy légitársaság 2004-től összesen 50 milliárd dollár állami támogatást kapott, ezzel pedig hosszú távra torzult a globális verseny. Emellett az Air Italy gyakorlatilag a Qatar olasz leányvállalatának tekinthető, akkora mértékű finanszírozást és egyéb tárgyi segítséget kap a dohai központú kisebbségi tulajdonosától.

Az amerikai cégek mellé állt a törvényhozásból tizenegy szenátor, akik a közlekedési miniszternek levélben küldték meg állásfoglalásukat. Ebben azt fejtegetik, hogy az Air Italy már jól kiszolgált, más szereplők által lefedett piacon terjeszkedik, követve a Qatar szerintük más szereplőket agresszívan kiszorító stratégiáját – írja a CNBC.

Ez azonban megkérdőjelezhető, mivel az Air Italy idén olyan amerikai nagyvárosok felé nyitja meg járatait, amelyek eddig csak átszállással voltak elérhetők Milánóból, a második legnagyobb olasz város egyébként forgalmas, jó kapcsolatokkal rendelkező, évente több, mint 22 millió utast kezelő légikikötőjéből.

A vitát egyelőre sem a Qatar Airways, sem a Fehér Ház nem kívánta kommentálni.

A konfliktus ugyanakkor csak olaj lehet a tűzre a Qatar Airways és a Oneworld légi szövetség konfliktusában, amely miatt Akbar Al-Baker, a dohai légitársaság vezérigazgatója kijelentette, hogy 2019-ben ki szeretné léptetni cégét a társulásból, ha nem rendeződik a helyzet. A vezérigazgató korábban az American Airlinest is megnevezte, mint őket hátráltató tényező a szövetségen belül.