Figyelmeztetést adott ki a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) a Boeing 737 Next Generation típusok üzemeltetőinek, miután a szárny és a törzs csatlakozásánál repedéseket fedeztek fel több példányon is, noha az érintett alkatrésznek a gépek teljes élettartamát bírnia kellene.

Grafika: Boeing

A hatóság arra kérte az üzemeltetőket, hogy ellenőrizzék a csatlakozási pontokat és keressenek strukturális repedést, vagy arra utaló nyomot és igény szerint végezzék el a szükséges javításokat.

A Boeing a hatóságokkal együtt most próbálja kideríteni, hogy pontosan hány repülőgép lehet érintett a problémában, eddig a világ több pontjáról jelentettek hasonló eseteket – az esetről az elsők között az amerikai KOMO News számolt be.

A hibában érintett alkatrész egy villa-szerű elem, ún. ‘pickle fork’, amely a 737-esek szárnyát és a törzset tartja össze, valamint teherviselő elemként funkcionál.

Ezeket az alkatrészeket elvileg úgy tervezték, hogy a gép teljes élettartamában hiba nélkül működjenek, így az NG-k esetében nagyjából 90 ezer ciklust kellene kibírniuk, a felfedezett repedés a feltételezések szerint olyan súlyossá válhat, amely akár a gép lezuhanását is okozhatja.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A pickle fork nevű tartóelem (narancssárga színnel) és a repülőgép hozzá csatlakozó szerkezeti elemei. (Forrás: pprune.org)

Az első meghibásodást egy 35 ezer ciklust (fel- és leszállást) teljesített 737 NG-n fedezték fel, egy mérnök sajtóhírek szerint azt mondta, nem szokványos, hogy az alkatrészen törések legyenek, nem úgy tervezték, hogy ilyen fajta hibák keletkezzenek rajtuk.

A Boeing elismerte a problémát és annyit közölt, hogy nagyon kevés szolgálatban lévő gépen találkoztak a hibával.

A probléma nem érinti a típus alapján kifejlesztett P-8 Poseidon katonai felhasználású gépet és a MAX-okat sem.