Idén eddig közel ötvenszer zavarták meg a ferihegyi repülőtér körzetében a le- és felszálló gépeket. Bár az esetek száma tavalyhoz képest mintegy felére csökkent, a balesetveszély ugyanúgy fennáll.
A HungaroControl honlapján megjelent közlemény szerint a légiforgalmi irányítókhoz idén a gépek személyzetétől eddig csaknem ötven bejelentés érkezett lézeres zavarásról, ezeket az eseteket a társaság minden esetben jelenti az illetékes hatóságoknak.
Felhívták a figyelmet arra, hogy a kiskereskedelmi forgalomban is kapható, kézben hordozható lézerekkel akár tíz kilométerről is meg lehet zavarni a pilótákat, ez pedig az érkező vagy induló járatok utasaira közvetlen veszélyt jelent.
A lézeres zavarás nemcsak elterelheti a gép személyzetének figyelmét, hanem el is vakíthatja őket, sőt maradandó egészségkárosodást okozhat, illetve a legnagyobb koncentrációt igénylő fel- vagy leszállási manőverek közben komoly balesetveszélyt jelent.
A HungaroControl adatai szerint az esetek száma tavalyhoz képest a felére csökkent, az elmúlt évben ugyanis közel 100 alkalommal jeleztek a pilóták lézeres zavarást. A szakemberek arra számítanak, hogy tavalyhoz hasonlóan 2019-ben is az őszi-téli időszakban növekszik meg az ilyen incidensek száma. Ezt látszik igazolni, hogy az idei esetek egyötöde az elmúlt egy hónapban történt.
Budapesten arra is volt már példa, hogy landoláskor a lézerfénnyel elvakított kapitánytól a másodpilótának kellett átvennie a repülő irányítását.
A HungaroControl közölte továbbá: a pilóták megzavarása a légi közlekedés veszélyeztetésének minősül, és akár három év szabadságvesztéssel is sújtható.