November elejétől szabad útvonalon, korlátozások nélkül közlekedhetnek a repülőgépek Délkelet-Európában. Az új forgalomszervezési koncepciónak köszönhetően jelentősen csökken a légiközlekedés ökológiai lábnyoma. A Bulgária, Magyarország és Románia légterében hamarosan életbe lépő SEE FRA (South East Europe Free Route Airspace) kialakításában úttörő szerepet játszott a HungaroControl – közölte lapunkkal a vállalat.

Forrás: HungaroControl

A magyar légiforgalmi szolgálat fejlesztéseit folyamatos nemzetközi figyelem és elismerés övezi. Ez alól nem kivétel a szabad légtérhasználat sem, ami most újabb mérföldkőhöz érkezett.

A HUFRA (Hungarian Free Route Airspace) 2015-ös bevezetése óta a repülőgépek a lehető legrövidebb útvonalon repülhetnek át Magyarország légterén, aminek köszönhetően nemcsak az üzemanyagfogyasztásuk csökken, hanem a légiközlekedés okozta környezeti terhelés is.

A HungaroControl szabad légtérhasználat megoldása a bevezetés óta eltelt négy évben a világ egyik leghosszabb repülőútján (Auckland–Doha) keletkezett káros anyag egymilliószorosától kímélte meg a környeztet.

Ezt a forgalomszervezési koncepciót a magyar légiforgalmi szolgálat együttműködésével, a földrajzi határokat átívelve már több éve alkalmazzák az éjszakai órákban Bulgária, Románia és Szlovákia légterében is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A pozitív visszajelzéseknek és eredményeknek köszönhetően 2019. november 7-től a bolgár, magyar és román légtérben a hét minden napján és a nap 24 órájában, a legrövidebb útvonalon, korlátozások nélkül közlekedhetnek a repülőgépek.

Az előzetes becslések szerint a SEE FRA-nak köszönhetően

  • naponta átlagosan közel húszezer kilométerrel csökkenhet az átrepülő járatok útvonala,
  • mindez napi 70 tonna üzemanyag-megtakarítást,
  • 220 tonnával kevesebb széndioxid-kibocsátást és
  • 23 órával kevesebb repülési időt jelenthet.

Cikkajánló:

Magyarországon működik a térség legnagyobb légiforgalmi irányító szimulátorközpontja