November elejétől szabad útvonalon, korlátozások nélkül közlekedhetnek a repülőgépek Délkelet-Európában. Az új forgalomszervezési koncepciónak köszönhetően jelentősen csökken a légiközlekedés ökológiai lábnyoma. A Bulgária, Magyarország és Románia légterében hamarosan életbe lépő SEE FRA (South East Europe Free Route Airspace) kialakításában úttörő szerepet játszott a HungaroControl – közölte lapunkkal a vállalat.
A magyar légiforgalmi szolgálat fejlesztéseit folyamatos nemzetközi figyelem és elismerés övezi. Ez alól nem kivétel a szabad légtérhasználat sem, ami most újabb mérföldkőhöz érkezett.
A HUFRA (Hungarian Free Route Airspace) 2015-ös bevezetése óta a repülőgépek a lehető legrövidebb útvonalon repülhetnek át Magyarország légterén, aminek köszönhetően nemcsak az üzemanyagfogyasztásuk csökken, hanem a légiközlekedés okozta környezeti terhelés is.
A HungaroControl szabad légtérhasználat megoldása a bevezetés óta eltelt négy évben a világ egyik leghosszabb repülőútján (Auckland–Doha) keletkezett káros anyag egymilliószorosától kímélte meg a környeztet.
Ezt a forgalomszervezési koncepciót a magyar légiforgalmi szolgálat együttműködésével, a földrajzi határokat átívelve már több éve alkalmazzák az éjszakai órákban Bulgária, Románia és Szlovákia légterében is.
A pozitív visszajelzéseknek és eredményeknek köszönhetően 2019. november 7-től a bolgár, magyar és román légtérben a hét minden napján és a nap 24 órájában, a legrövidebb útvonalon, korlátozások nélkül közlekedhetnek a repülőgépek.
Az előzetes becslések szerint a SEE FRA-nak köszönhetően
- naponta átlagosan közel húszezer kilométerrel csökkenhet az átrepülő járatok útvonala,
- mindez napi 70 tonna üzemanyag-megtakarítást,
- 220 tonnával kevesebb széndioxid-kibocsátást és
- 23 órával kevesebb repülési időt jelenthet.
Cikkajánló:
Magyarországon működik a térség legnagyobb légiforgalmi irányító szimulátorközpontja