A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség újabb előrejelzést adott ki, e szerint a koronavírus-járvány miatt a korábban becsültnél súlyosabb, akár több mint 100 milliárd USA-dolláros kár érheti a légiközlekedést. Egyre több légitársaság kínál korlátozások nélküli ingyenes átfoglalást, az Airbus pedig már aggódik, hogy a helyzetet megsínyli a szélestörzsű gépek piaca.
Az IATA két hete még azzal számolt, hogy 30 milliárd dollár alatt marad a légiközlekedési szektort érő kár, de az akkori becsléseket úgy készítették el, hogy feltételezték, a koronavírus-járvány főként a Távol-Keleten terjed.
Azóta azonban a világ több pontján is megjelent a vírus, gócpontok alakultak ki Iránban, Olaszországban, és az Egyesült Államokban is egyre több a fertőzött.
Most az IATA azt becsülte, hogy ha a fertőzés nem terjed tovább, akkor is 65 milliárd dolláros bevétel-kieséssel lehet számolni.
További terjedés esetén viszont akár 113 milliárd dollártól is eleshet a légiközlekedés ebben az évben.
Az utasforgalom átlagosan 19 százalékkal eshet vissza, de Ázsia-Óceániában és a Közel-Keleten akár 23 százalékos csökkenés sem elképzelhetetlen.
A járattörlések eközben már az Egyesült Államokat is elérték: a United, és a Jetblue amellett, hogy 5-10 százalékkal csökkentette a kapacitásait, az európai légitársaságokéhoz hasonló költségcsökkentő intézkedést vezetett be.
A Lufthansa tegnap közölte, hogy mintegy 150 gépnyi kapacitást vont ki eddig a piacról, ma ezt pontosítva azt közölte, hogy
az izraeli járatok mai leállításával eddig összesen 7100 márciusi járatát törölte.
A KLM és az American Airlines arról számolt be a közösségi médiában, hogy kiszélesítik az ingyenes járatlemondás lehetőségét. A holland légitársaság minden utasnak indulási időponttól függetlenül lehetővé tette a díjtalan átfoglalást, az American pedig március 31-ig biztosítja ezt a lehetőséget.
A törékeny anyagi helyzetben működő Norwegian közölte, hogy nem tudja tartani az idei pénzügyi évre kitűzött profitcélját, és felfüggeszti néhány transzatlanti járatát a kereslet csökkenése miatt.
Az Aviation Week eközben arról számol be, hogy Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója a francia szenátusban azt mondta, nem olyan erős a szélestörzsű gépek piaca, mint azt pár éve gondolták, és a koronavírus miatt sokkal nehezebb lesz idén új megrendeléseket gyűjteni.