Tízezres létszámleépítés lehet a koronavírus-járvány következménye a Lufthansa-csoportnál a vezérigazgató szerint. A Virgin Australia gépeit Perth repterének üzemeltetője lefoglalta, és munkagépekkel akadályozza meg, hogy elvigyék őket. Állami segítségért könyörög az USA-beli „Sólyom Airways”, az engedélyekkel sem rendelkező Avatar Airlines. A dél-amerikai Avianca a csőd szélére került, a Taromot és a Blue Airt a román, a Korean Airt pedig a dél-koreai állam menti meg ugyanettől.
Carsten Spohr, a Lufthansa Group vezérigazgatója az Aero.de információi szerint a dolgozóknak írt belső levélben közölte, hogy az összesen 130 ezer munkavállalót foglalkoztató vállalatcsoporttól tízezer fő elbocsátásra is sor kerülhet a koronavírus-járvány, illetve ennek folyományaként a cégméret kényszerű csökkentése miatt. E szerint száz géppel szeretnék csökkenteni az össz-flottát, és 2023-ig nem számolnak a járvány előtti szintre való visszatéréssel.
„A légiközlekedést érintette először ez a krízis, és ez az iparág lesz az utolsó, amely kijön belőle” – fogalmazott a Lufthansa-vezér.
A Virgin Australia a héten vonult önkéntesen csődvédelembe, majd csődbiztosokra bízták a cég rendbe tételét, akik meg is kezdték a folyamatot, amelynek végén remélhetőleg egy életképes légitársaság térhet vissza a piacra.
Addig azokban sok dolguk lesz, a Reuters szerint a légitársaság összesen 4,4 milliárd USA-dollár tartozást halmozott fel több mint 10 ezer hitelezője felé, a saját dolgozóinak 286 millió dollárral tartozik.
A cég megkezdte az egyeztetéseket a lízingbe adókkal, mivel három hónapos halasztást szeretnének elérni a díjak fizetésében. Eközben a perth-i repülőtér a cég adósságainak fejében a légikikötő közlése és fotók tanúsága szerint lefoglalta a Virgin Australia több repülőgépét is. Semmit nem bíztak a véletlenre, a gépek elé homlokrakodót, vagy más szolgálati járművet állítottak, hogy senki ne tudja csak úgy elvinni őket.
Dél-Amerikában az egyik nagy szereplő, a több országban jelen lévő Avianca-csoport került nagyon nehéz helyzetbe, a Nasdaq News a Reuters cikkét idézve azt írta,
az Avianca Holding könyvvizsgálói szerint kétséges, hogy a cég túléli-e a válságot.
A kontinens második legnagyobb légiforgalmi vállalata már a járvány előtt is rossz anyagi körülmények között működött, a Unitedtől kértek kölcsön a hitelek törlesztésére. Márciusban a cég minden járatát leállította, a dolgozókat fizetés nélküli szabadságra küldték.
Vannak azonban ennél szerencsésebb helyzetben lévő légitársaságok is, a Korean Air 971 millió dolláros mentőövet kap: az állami kézben lévő Koreai Fejlesztési Bank és az Export-Import Bank biztosít hitelkeretet – írja a Reuters.
A Mediafax hírügynökség arról számolt be, hogy
a román állam anyagi segítséget nyújt a Taromnak, illetve a magánkézben lévő Blue Airnek is.
A két légitársaság összesen 130 millió eurós segítséget kért, arról nincsenek információk, hogy végül mennyi pénzt ítéltek meg nekik.
Az újabb nevén Avatar Airlines legalább 1993 óta tartó elindulási próbálkozásairól mi is többször beszámoltunk, a vicckategóriába tartozó USA-beli „légitársaság” most komolyan az amerikai szövetségi kormányhoz fordult anyagi segítségért. A Steve Mnuchin pénzügyminiszternek címzett, a cég honlapján is elérhető levélben a vezetőség hosszasan részletezte a helyzetet. Ebből kiderül, hogy
a légijármű-üzembentartói engedély (AOC) megszerzésének is csak a legelső fázisában vannak, mégis úgy gondolják, hogy közérdek fűződik a cég megmentéséhez.
Konkrét összeget a légitársaság ügyvezető alelnöke, Michael E. Zapin nem említett, csak annyit kért, hogy hitellel és hitelgaranciával segítsék ki cégét.
Eközben az is kiderült a Boeing háza tájáról, hogy a cég a felével csökkentheti a 787 Dreamliner gyártósorainak kibocsátását, és leépítéseket jelenthet be a jövő héten esedékes, első negyedéves jelentés közzétételekor – írja a Bloomberg belsős információkra hivatkozva.
A gyártó már január végén azt tervezte, hogy az eddigi havi 14 darabos Dreamliner-összeszerelés az idén 12-re mérséklődik, majd 2021-től két éven át csak havonta 10 példány készül. Azonban a koronavírus-járvány hosszútávú hatásai miatt ennél nagyobb mértékű és hamarabb végrehajtott csökkentésre készülhetnek az újabb hírek alapján.
Több forrás szerint a 787-es gyártósorok jelenleg havi 14 gépes kibocsátása egy számjegyű értékre csökken.
A gyártó nem kommentálta az értesüléseket.
A Flihtglobal szerint a Jet2 most azzal számol, hogy a járatok felfüggesztése 135 millió dollár veszteséget okoz majd a cégnek. Költségcsökkentés miatt a brit légitársaság a korábbi tervekkel ellentétben mégsem bérel ki a nyári menetrendi időszakra 12 repülőgépet.