Az Airbus szerint a hidrogénnel érhető el, hogy a következő évtizedben nulla károsanyag-kibocsátású kereskedelmi repülőgép kerülhessen piacra, de más technológiákra is szükség lesz a cél eléréséhez.
A környezetbarát és ezen keresztül fenntartható technológiák alkalmazásáról beszélt a virtuálisan megrendezett Farnborough Airshow-n Glenn Llewellyn, az Airbus ilyen fejlesztésekért felelős vezetője. Szerinte a hidrogén felhasználásával még a következő évtizedben – vagyis húsz éven belül – piacra kerülhet egy károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelő utasszállító típus.
Llewellyn szerint az Airbusnak meg is vannak az elképzelései erre, a gyártó már többször egyértelművé tette, hogy a 2030-as évek első felében piacra szeretné dobni az első „zöld” repülőgépet, bevezetve az iparágba a megújuló energiákat.
Jelenleg több elvi lehetőség is van a hidrogén alkalmazására, akár üzemanyagcellák, akár hibrid-elektromos hajtás formájában, a megvalósíthatóságot még vizsgálják a szakemberek.
A megvalósításról várhatóan 2024-25-ben dönt az Airbus, de ehhez az kell, hogy a fejlesztések a mostaninál is gyorsabban haladjanak az elkövetkező időszakban. Llewellyn ugyanakkor hozzátette, a fenntarthatósági célok eléréséhez nem lehet kizárólag erre a megközelítésre hagyatkozni, más technológiákra is szükség lesz.
Ilyen például a már ma is használt, hagyományos meghajtással rendelkező repülőgépekben a kerozint helyettesítő biokerozin vagy más, fenntartható üzemanyag (SAF). Ezeket pillanatnyilag csak 50 százalékos keverék formájában lehet felhasználni kereskedelmi repüléseknél, de a növényi származékból készültekkel van még egy probléma: nem lehet kellő mennyiségben előállítani.
Emiatt szintetikus üzemanyagokra lesz szükség a fosszilis tüzelőanyagok kiváltásához, de ezek széleskörű alkalmazása – hasonlóan a hidrogénhez – szintén igényel bizonyos infrastruktúrát, amit a reptereknek és az előállító cégeknek is ki kell építeniük, erről az Airbus már megkezdte az előkészítő munkát több céggel is.
Eközben a szektor más szereplői sokkal kritikusabban állnak a környezetbarát repülés kérdéséhez, élükön a Boeinggel. Az amerikai repülőgépgyártó szerint 2035 előtt biztosan nem készül karbonsemlegesen üzemeltethető repülőgép, mert a technológiai feltételek még nem adottak.