Több mint száz Airbus és Boeing átvételét halasztotta el a három nagy kínai légitársaság tavaly, de a COMAC repülőgépei folyamatosan érkeznek hozzájuk.

A Nikkei Asia gazdasági hírügynökség jelentése szerint a China Southern, a China Eastern és az Air China összesen 58 Boeing és 53 Airbus átvételét tolta el 2020-ban, a legtöbbet, 44-et a China Southern utasított vissza.

A tiencsini Airbus-gyártósorról tavaly mindhárom cég több mint 30 gépet vett volna át, végül még 10-et sem érte el a leszállított repülők száma légitársaságonként.

A Boeingre nézve még súlyosabb a helyzet, mert nem hogy új példány nem került a három legnagyobb kínai vállalathoz, még a rendelésállományt is csökkentették 13 darabbal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mindennek pedig a legnagyobb nyertese a helyi COMAC lett, mivel az összes 2020-ra tervezett átadás megvalósult, bár abszolút értéken nézve ez elenyésző: a három céghez 12 darab ARJ21-es regionális gép került, ami a típus tavalyi átadásainak fele.

Fu Hsziaoven, a Hong Kong-i Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem professzora a hírügynökségnek nyilatkozva azt mondta, a kínai légitársaságok lépése nem pusztán üzleti célú, bár azzal is magyarázható lenne. Az ország belföldi forgalma már hónapokkal ezelőtt elérte a járvány előtti szintet, bár az elmúlt napokban ismét csökkenésnek indult az újabb járványgócok miatt.

David Ju, a New York-i Egyetem professzora ehhez hozzátette: a COMAC a jövőben is számíthat a kínai légitársaságok támogatására, a kérdés csak az, hogy mennyi gépet tud legyártani és átadni.

A lépés nem meglepő, miután tavaly októberben a Kínai Polgári Repülési Hatóság kinyilvánította, mindent el fognak követni azért, hogy támogassák a nemzeti repülőgépgyártást. A 737 MAX még mindig tiltólistán van az országban, és egyelőre nem is várható, hogy a hatóságok újra engedélyezik a típus forgalomba állítását.

A három nagy légicég eddig összesen több mint száz C919-est és ARJ21-est rendelt, ugyanakkor az Airbus és a Boeing felé fennálló rendelésállománya ennek többszöröse. Összesen 314 repülőgép vár még leszállításra, ebből 127 a kínai gyártó terméke.