Az Európai Unió és az Egyesült Államok megállapodott, hogy négy hónapos időtartamra felfüggesztik az európai Airbus, valamint az amerikai Boeing repülőgépgyártóknak nyújtott és a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) által tiltottnak minősített állami támogatások miatt egymás exportjára kivetett valamennyi büntetővámot – tájékoztatott az Európai Bizottság pénteken.
Az uniós testület szerint a négy hónapos felfüggesztés azt a célt szolgálja, hogy a vámtarifák tartós megszüntetése érdekében a szükséges belső eljárások mindkét oldalon befejeződhessenek.
A bizottsági közlemény idézte Valdis Dombrovskis gazdaságért és kereskedelmi kapcsolatokért felelős uniós biztost, aki szerint a vámtarifák felfüggesztése lehetővé teszi a felek számára, hogy a közel két évtizede húzódó vita megoldására összpontosítsanak, továbbá lendületet ad az uniós exportnak, valamint előnyös a globális kereskedelem szempontjából is. A vámtarifák hosszú távú eltörlése mindkét fél számára előnyös lesz, különösen a munkavállalókat és gazdaságot károsító koronavírus okozta világjárvány idején – mutatott rá.
Az Egyesült Államok, valamint a Németországot, Franciaországot, Nagy-Britanniát és Spanyolországot képviselő Európai Bizottság között 2004 óta húzódik vita a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, a Boeing és az Airbus szubvencionálása ügyében. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vitarendezési testülete 2018 májusában az Európai Uniót, 2019 áprilisában pedig az Egyesült Államokat marasztalta el.
A WTO háromtagú választottbírósága aztán 2019 októberében mondta ki, hogy évi 7,5 milliárd dollár kárt okoztak az Egyesült Államoknak az Airbus számára kölcsönök formájában nyújtott, tiltottnak minősített uniós támogatások. Ezért engedélyezte, hogy az Egyesült Államok 10, illetve 25 százalékos büntetővámot vessen ki 7,5 milliárd dollár értékű európai termékre.
Az unió több mint 10 milliárd dolláros kártérítési igényéről 2020 tavaszán kellett volna meghozni a döntést, ám a koronavírus-járvány ezt némileg késleltette. Végül az Európai Unió 2020 novemberében jelentette be, hogy a WTO számára kedvező döntése alapján új vámtarifákat vezet be amerikai importtermékekre, miután a szervezet októberében engedélyezte az EU-nak, hogy 4 milliárd dollár értékű amerikai terméket sújtson büntetővámmal a Boeingnek nyújtott, tiltott támogatások miatt.
A WTO tavalyi döntése óta mindkét fél tett lépéseket, hogy eleget tegyen a világszervezet előírásainak. Az USA Washington állama például visszavonta a Boeingnek nyújtott adókedvezményeket, az Airbus pedig módosította a francia és a spanyol kormánnyal kötött megállapodásait, azaz nagyobb kamatot fizet az A350-es típus fejlesztéséhez kapott állami hitelek után.