Nyolcadik alkalommal rendezik meg a Párizs Légi Fórumot, az eseményen több kerekasztal-beszélgetést is tartottak, amelyeken a légitársaságok, repülőterek működése és a közeljövő kihívásai voltak fókuszban.
A részben virtuális formában megtartott Párizsi Légi Fórumon Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója jelezte, jelenleg a 2019-es azonos időszakhoz képest 85 százalékos kapacitással működnek, de július végén, augusztus elején meg fogják haladni a két évvel ezelőtti szintet. A kínálat 30 százaléka új piacokra összpontosul, folyamatosan vesznek át új gépeket, de figyelmeztetett arra, hogy nincs még vége a járványnak, sok múlik majd az országok járványkezelésén.
Ezzel kapcsolatban azt mondta „Európa szánalmas kudarca” volt az, ahogy a járványt eddig kezelte, de reméli, hogy az oltási programok előrehaladtával javulni fog a helyzet.
Úgy vélte, különböző típusú légitársaságok különbözőképpen jönnek majd ki a válságból, az alacsony üzemelési költségű cégek hamarabb lehetnek újra nyereségesek, a Wizz Air már jövőre elérheti ezt. Jelezte: a múlt héten a Wizz Air bevételei alig 10 százalékkal maradtak el a két évvel korábbihoz képest.
Váradi József az Air France-KLM vezérigazgatójával együtt vett részt a beszélgetésen. Ben Smith azt mondta, óvatos optimizmussal tekint a jövőbe, mert az Egyesült Államokból már jöhetnek Európába turisták és üzleti utasok, és bíznak abban, hogy az USA is hamarosan megnyitja határait az európaiak előtt.
A francia-holland légitársasági csoport vezetője szerint 2024-2025-re várható, hogy minden helyreáll, addigra az üzleti utasok is vissza fognak térni, de több légitársaság megszűnhet vagy beolvadhat egy másikba.
A vitában elhangzott az is, hogy a Wizz Air ma az egyetlen „pán-európai légitársaság”, amely az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) engedélyével működik, rugalmasan tudja kezelni a bázisait, személyzetét, és ez Váradi József szerint győztes stratégia.
Ben Smith erre úgy válaszolt, nem reális elvárás az Air France-KLM-től, hogy olyan rugalmas legyen az üzemelése, mint a Wizz Airnek, mert felelősséggel tartozik a francia és holland munkavállalói felé, az ottani szabályok szerint kell működnie. Ahogy az sem, hogy ez megváltozzon, mert Franciaország és Hollandia is sokat profitál abból, hogy az Air France és a KLM összeköti Párizst, illetve Amszterdamot a világgal.
Egy másik panelbeszélgetésen Olivier Jankovec, az Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI Europe) főigazgatója egyebek mellett a repülőtéri díjakról vitázott Carsten Spohrral, a Lufthansa vezetőjével, Akbar Al-Bakerrel, a Qatar Airways vezérével, valamint Willie Walsh-sal, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség elnök-vezérigazgatójával.
Jankovec azt emelte ki, hogy a repülőterek jelentős része csődhelyzetbe került, és kénytelenek lesznek megváltoztatni az üzleti modelljüket, amely eddig a folyamatos fejlődésen alapult, a díjakat több évre előre állapították meg. Az egyik lehetséges megoldásként felvetette ezek emelését is, amellyel az elmaradt bevételeket akarnák pótolni.
Ez az ötlet Willie Wlash szerint őrültség, és teljes mértékben elfogadhatatlan, ebben Carsten Spohr, valamint Akbar Al-Baker is egyetértett vele, a Qatar Airways vezetője hozzátette, hogy a Hamad Nemzetközi Repülőtéren még csökkentették is a díjakat, hogy segítsék a légitársaságokat.
Az ACI Europe vezetője szerint a legtöbb repülőtér adott kedvezményeket, de nem szabad elfelejteni, hogy amíg az európai légikikötők összesen 4-5 milliárd euró támogatást kaptak, addig a légitársaságok ennek a sokszorosát. Willie Walsh azonban jelezte, hogy a támogatás legnagyobb része hitel volt, amit vissza kell majd fizetni.