Tíz perc fölé emelkedett az átlagos járatkésés mértéke nyáron az utasforgalom jelentős bővülésével, és bár ez a 2018-2019-es rekordszinttől még messze van, a határ- és dokumentum-ellenőrzés miatti csúszások részaránya jelentősen megugrott.
A Eurocontrol lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint ugyan a késések percben kifejezett mértéke még alacsony, de ahogy a forgalom élénkülése folytatódik, úgy lesz egyre több az európai hálózatban.
A nyári, július-szeptemberi időszakban összesen 19 millió perc késést regisztráltak, ez töredéke a 2019-es azonos időszak 50 milliójának, az egy járatra vetített csúszás idén 10,9 perc volt a két évvel ezelőtti 18-hoz viszonyítva.
Ez a 2010-2017-es átlag alatt marad, amely 12 perc volt.
A Eurocontrol adatai szerint a késések jelentős része abból fakad, hogy már a napi első járatok csúszással közlekednek a menetrendhez képest, így a nap végére jelentős késés halmozódik fel.
Ezt a légitársaságok egyebek között repülőgépcserével, gyorsabb beszállítással igyekeznek elkerülni, de bizonyos trükköket csak akkor tudnak bevetni, ha a forgalmi helyzet engedi. Mivel idén alacsonyabb volt a forgalom, könnyebben tudták az eseteket kezelni. Ebből fakadóan az egy adott napon belül görgetett késés 36 százalékot tett ki a járvány előtti 45 százalékhoz képest.
Az utasoknak azonban a járat késése mellett egy másfajta, a járvány előtt nem létező plusz teherrel kellett és kell megküzdenie: a pandémia miatt bevezetett dokumentumokkal és azok ellenőriztetésével. A Eurocontrol adatai azt mutatják, hogy
míg a járvány előtt a határ- és dokumentum-ellenőrzés a késések 0,9 százalékáért volt felelős, mostanra ez 13 százalékra ugrott.