Végrehajtotta az első transzatlanti fello’fly-tesztutat az Airbus, a gyártó szerint legalább 5 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el a költöző madaraktól ellesett V-alakzatban haladással.
Az Airbus két A350-es repülőgépe vett részt a dél-franciaországi Toulouse-ból a kanadai Montrealba tartó úton. Az adatok szerint több mint 5 százalék üzemanyagot takarítottak meg, és 6 tonnával kevesebb szén-dioxid került a légkörbe ahhoz képest, mint ha a két gép külön repült volna.
Az Airbus két éve jelentette be, hogy speciális kötelékrepülési kísérletekbe kezd, amelynek célja annak a demonstrálása, hogy
az elöl haladó repülőgép keltette légörvény felfelé haladó áramlási sávjában, mögötte 3-4 kilométerre lemaradva repülő második gép csökkentheti a hajtóművek teljesítményét, ezzel pedig az üzemanyag-fogyasztása is csökken.
A vándormadaraktól ellesett alakzat kedvező hatásainak kihasználása érdekében az Airbus fejlesztéseket hajtott végre a gépek repülésvezérlő rendszerein, hogy a követő gép a biztonsági szempontok figyelembe vételével az optimális pozícióban repülhessen a vezérgéphez viszonyítva.
A tesztrepülésen az Airbus szakemberei mellett két partner-légitársaság, a SAS Scandinavian Airlines és Frenchbee pilótái is részt vettek megfigyelőként.
A következő lépésben az Airbus célja, hogy megszerezze a hatóságoktól és a légiforgalmi szolgáltatóktól a jóváhagyást az új üzemelési koncepció tanúsításához, amely lehetővé teszi, hogy a légitársaságok kereskedelmi járatai is kihasználhassák az üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást jelentősen csökkentő, akár rövid távon is alkalmazható megoldást.
These two #A350 “fellos” performed the 1st transatlantic flight as paired aircraft from Toulouse to Montreal airport!
What's #fellofly? A follower ✈️ retrieves wake energy lost by a leader ✈️, reducing engine thrust & fuel consumption of over 5% per trip.
Watch to find out more. pic.twitter.com/xt6w2h11RB— Airbus (@Airbus) November 9, 2021