Komoly hatással volt a világjárvány a repülőgép-karbantartó iparágra is, ám egyes szegmenseit eltérő mértékben érintette a válság. A Lufthansa Technik Group globális piacvezető repülőgép-karbantartó leányvállalata, a Lufthansa Technik Budapest ügyvezetőjével, Thoralf Wagnerrel beszélgettünk a cég elmúlt időszakbeli teljesítményéről, a pandémia által teremtett új lehetőségekről, valamint a jövő év kilátásairól és legfőbb kihívásairól.

Miként érintette a járvány okozta válság a Lufthansa Technik-csoportot, és mikorra várja a kilábalást a vállalat?

A kereslet 2024-2025 körül térhet vissza a pandémia előtti szintre a légiközlekedésben a Lufthansa Technik prognózisa szerint. A repülőgép-karbantartási (MRO) ágazatban is nagymértékű volt a visszaesés, de nem akkora, mint amit a légitársaságok elszenvedtek, ugyanis bizonyos műszaki-karbantartási feladatokat akkor is el kell végezni, ha egyáltalán nem vagy kevesebbet repülnek a repülőgépek.

Thoralf Wagner, a Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója. (Fotó: AIRportal.hu)

A Lufthansa Technik-csoport 2019-ben még rekordszintű, 6,6 milliárd euró bevételt termelt, azonban a világjárvány első évében bevételei 40 százalékkal, mintegy 3,8 milliárd euróra estek vissza. Az idei év első 9 hónapjának bevételei 8 százalékkal alacsonyabbak, mint a tavalyi év azonos időszakában, ami 2,7 milliárd eurót jelent, de az adózás előtti eredmény (EBIT) pozitívvá vált, a 309 millió eurós veszteségről 123 millió euró nyereségre változott ebben az időszakban. A pandémiát megelőző bevételi szintet 2024-re érheti el a cég.

A csoport eddig jól kezelte a válságot, stabil maradt, de ehhez számos nehéz döntést kellett meghozni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Németországban például a teljes repülőgép forgalmi karbantartás részleget át kellett szervezni, ami jelentősen csökkentette a pozíciók számát azon a területen. A Lufthansa Technik-csoport több vállalatánál is létszámleépítésre került sor. A portfóliót néhány leányvállalat, például a Lufthansa Technik Shannon, a Lufthansa Technik Brussels és a Lufthansa Technik Maintenance International (LTMI) eladásával optimalizálták. Mindemellett létrehozták a RISE programot azzal a céllal, hogy a vállalat túlélje a válságot, és a jövőben ismét meghatározó szerepet játszhasson a független MRO-piacon.

Mely szegmenseket érintette jobban és melyeket kevésbé a krízis?

A repülőgép forgalmi karbantartás mellett a világjárvány okozta visszaesés erősen érintette a hajtóművek karbantartási szegmensét is, mivel sok repülőgép hosszabb ideig állt, és kevesebb időt töltött a levegőben, ami lehetőséget adott az üzemeltetőknek a hajtóművek cseréjére, ami végső soron kevesebb hajtómű javításhoz vezetett.

A berendezés-ellátási szegmensnél azonban kisebb volt a visszaesés és gyorsabb a fellendülés, mivel a repülőgépek számos egyéb részegységének cseréjénél nemcsak a repülési ciklus és az üzemidő számít, hanem a gyártástól vagy utolsó átvizsgálástól eltelt idő is. Így ezeket akkor is cserélni kell, ha a gép a földön áll, ráadásul az alkatrészek repülőgépek között történő átcserélése nem olyan gyakori, mint a hajtóművek esetében.

Vegyes a kép a repülőgépek időszakos karbantartása területén, hiszen ezeket az ellenőrzéseket az előírt időben el kell végezni, vagy akkor ha a gépek kikerülnek a tárolás alól. A Lufthansa Technik-csoport kormányzati és VIP-repülőgép karbantartási üzletágát pedig egyáltalán nem érintette a járvány miatti krízis.

Milyen hatással volt mindez a budapesti leányvállalat teljesítményére? Teremtett-e új lehetőségeket a válság a vállalat számára?

A Lufthansa Technik Budapest elsősorban a repülőgépek időszakos karbantartásával foglalkozik. Tavaly hirtelen és jelentős visszaesés volt tapasztalható ezen a területen, de a kereslet 2020 végén elkezdett élénkülni, és szerencsére idén is folytatódott ez a pozitív tendencia.

A pandémia alatt egy új bevételt termelő szolgáltatásunk is kinőtte magát: számos a repülőgépek hosszabb idejű tároláshoz kapcsolódó karbantartási munkálatokat végzünk. Ezt elsősorban a Lufthansa-csoport veszi igénybe, de mellette több más üzemeltető is tárolja gépeit Budapesten.

Bár kezdetben rövid távú üzleti lehetőségnek tűnt, ez egy biztos bevételi forrást jelent.

A repülőgép tárolási program részeként konzerválási munkálatokat, valamint időről időre a szükséges ellenőrzéseket és karbantartásokat is el kell végezni, a gépek utasforgalomba történő visszatérését megelőzően pedig kiterjedt átvizsgálás szükséges. A hosszabb ideig tárolt repülőgépek esetében általában még egy teljes hangár karbantartást is végre kell hajtani, amely szintén jelentős tétel, és általában ezt a munkát is a tárolást végző szolgáltató biztosítja.

Örülnék, ha az összes tárolt repülőgépet minél hamarabb újra a levegőben láthatnám, de a jelenlegi előrejelzésünk szerint néhányuk még több hónapig, sőt akár 2022 második feléig Ferihegyen maradhat.

Thoralf Wagner, a Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója. (Fotó: AIRportal.hu)

Thoralf Wagner 44 éves, a németországi Drezdában született, a drezdai Műszaki Egyetemen szerzett mester fokozatú mérnöki diplomát, repülési szakon.

 

Karrierjét projektmenedzserként kezdte 2004-ben Hamburgban, a Lufthansa Technik-csoport logisztikai leányvállalatánál, majd 2011-től Lufthansa Technik AG-nél töltött be számos különböző pozíciót a hangár- és forgalmi karbantartás területein.

 

Ezt követően öt évre visszatért a logisztikai leányvállalathoz, mint az

berendezés ellátásért és szállításokért felelős szenior igazgató.

 

A szakember 2021. július 1-jétől vette át a repülőgépek időszakos karbantartásával foglalkozó magyarországi leányvállalat, a Lufthansa Technik Budapest vezetését.

A Lufthansa Technik Budapest napi működésére milyen mértékben volt hatással pandémia?

A vírus terjedésének megakadályozása érdekében különböző védelmi intézkedéseket kellett bevezetnünk, amelyek lehetővé tették, hogy ne kelljen leállítani a munkát sem tavaly, sem idén. A koronavírus miatt nem volt semmilyen késedelem a repülőgép-karbantartási projektjeinkben.

Mindez annak köszönhető, hogy munkatársaink követik az ajánlásokat és betartják a bevezetett szabályokat. Mindemellett kollégáink körében végzett önkéntes felmérés kimutatta, hogy az oltási arány magasabb a társadalmi átlagnál.

Voltak-e elbocsátások önöknél, és folytatódnak-e a pályakezdők számára indított képzési programok?

A repülőgép-karbantartáshoz magasan képzett szakemberekre van szükség, ők vállalatunk alappillérei, és sokat fektetünk a tudásuk fejlesztésébe. Fontos eredmény, hogy gazdasági és működési szempontból úgy kezeltük a válságot, hogy nem kellett elbocsátanunk egyetlen alkalmazottunkat sem. Továbbra is az a célunk, hogy hosszú távú foglalkoztatást kínáljunk versenyképes feltételekkel.

Bár a világjárvány idején a munkaerőpiac is gyakorlatilag leállt, tapasztalataink azt mutatják, hogy a repülőgép-karbantartó iparágban a magasan képzett munkaerő iránti kereslet kezd helyreállni.

Szerencsére idén már újra el tudtuk kezdeni a képzést egy repülőgép szerkezetjavító tanfolyammal, amelyet jövőre egy repülőgép-szerelő tanfolyam követ majd.

A jó vállalati kultúrához hozzátartozik a fiatal szakemberek fejlesztése, és a fő célunk az, hogy a munkatársaink a vállalaton belül fejlődhessenek, ami a nyugdíjba vonulók pótlása szempontjából is fontos.

Milyen várakozásokkal tekint a jövő évre a Lufthansa Technik Budapest? A kapacitás mekkora részét teszik ki a csoporthoz tartozó légitársaságok, és mennyi a külsős ügyfél? Mi lett a felfújható, ideiglenes hangárral?

Optimista vagyok a vállalat 2022-es teljesítményét illetően. Már most sok szerződést írtunk alá, különösen az első félévre. Az üzletág újabb visszaesése meglehetősen valószínűtlen. A vállalat teljes mértékben felkészült az A320-as és B737-es családba tartozó repülőgépekre vonatkozó megrendelői igények teljesítésére, mindemellett okos és hosszú távú beruházásainknak köszönhetően a legújabb családtagok, az A320NEO és a B737MAX repülőgépek számára is tudunk szolgáltatásokat nyújtani.

Hangár-kapacitásaink jelenleg 25 százalékát veszik igénybe az anyacéghez tartozó légitársaságok, 75 százalékban más ügyfelek számára nyújtunk szolgáltatást.

A vállalat a következő időszakban a meglévő két hangárépületének kapacitásaival számol, a felfújható hangárt az elmúlt hetekben elbontottuk, az ott végzett speciális ellenőrzéseket már nem igénylik ügyfeleink. A normál ellenőrzésekre ez a fajta hangár nem igazán alkalmas, és az egyre magasabb éves költségek miatt már nem volt nyereséges az üzemeltetése.

Fotó: AIRportal.hu

Mik a következő időszak legfőbb kihívásai a vállalat számára?

A Lufthansa Technik Budapest az idei évben lett 20 éves, biztos alapokon áll, és jó a hírneve az ügyfelek körében. Kollégáink nagy tapasztalattal rendelkeznek, jó a kapcsolat a telephelyünket biztosító Budapest Airporttal.

Magántulajdonban lévő vállalatként alapvető feladatunk üzleti modellünk fenntartása és továbbfejlesztése a hosszú távú nyereségesség biztosítása érdekében, elsősorban termelékenységünk folyamatos javítása és folyamataink innovációjának ösztönzése révén. Ezáltal minél magasabb szintű tudást igénylő munkahelyeket hozzunk létre.

A repülőgép-karbantartás nem helyi piac; egész Európában, sőt Ázsia egyes részeiben is vannak versenytársaink. Biztosítanunk kell, hogy a jövőben is versenyképes szolgáltatást tudjunk nyújtani megrendelőink számára.

A repülőgép-karbantartás területén Budapest eddig is megfelelő helyszín volt erre a célra. A jövőben a növekedési lehetőségeket maximálisan kihasználva szeretnénk hozzájárulni Magyarország légiközlekedési iparának további fejlődéséhez.