A Rosztech-hez tartozó kazanyi üzem újraindította a Tupoljev Tu-214-es típus sorozatgyártását. Eközben a Szuhoj Superjet és Irkut MSz-21-es típusokat próbálják függetleníteni a nyugati, import alkatrészektől.
A gyártósor egyelőre húsz Tu-214-es repülőgépre kapott megbízást, amelyből az első példányt 2024-ben adják át.
Ezt követően évente tíz példány készül a Rosztech tervei szerint a 2000 decembere óta forgalomban lévő, egyosztályos elrendezésben legfeljebb 210 utas szállítására képes, maximális terheléssel 2343 tengeri mérföld (kb. 4340 km) hatótávolságú típusból, 2030 végéig összesen hetvenet gyártanának.
A Tupoljev Tu-214 a 80-as évek végén készült Tu-204-200-as szerkezetileg is módosított és továbbfejlesztett változata, amely az elődhöz képest nagyobb, 110,75 tonnás maximális felszállótömeggel, a beépített plusz üzemanyag tartályoknak köszönhetően pedig nagyobb hatótávolsággal rendelkezik.
A Tu-204/214 típusokból eddig összesen 89 példány készült, az utóbbi években már csak a kazanyi üzemben gyártottak néhány, a 214-esen alapuló, különböző célú katonai konfigurációjú példányt az ország védelmi minisztériuma számára.
Amint korábban megírtuk, a nyugati repülőgépek beszerzését, lízingjét, üzemeltetését és alkatrészellátását sújtó nemzetközi szankciók miatt Oroszország a hazai típusok összeszerelésének felpörgetésével, illetve ismételt elindításával töltené be a hiányt.
A Tu-214-es mellett napirenden van a négy hajtóműves Il-96 sorozatgyártásának újraindítása is.
Utóbbit a mostani nyilatkozatok szerint áruszállítási célokra használnák. A két, még a szovjet érában tervezett típushoz ugyanis nem szükségesek a nyugati szankciók által érintett alkatrészek, ellentétben az újabb tervezésű Szuhoj SSJ-100 Superjet és Irkut MSz-21-es gépekkel.
Mindez nemcsak az új példányok gyártása szempontjából kulcsfontosságú, hanem a már forgalomban lévő gépek karbantartása esetében is, a napokban ugyanis arról érkeztek hírek, hogy több légitársaságnak is le kell állítania a Superjeteket, mert nem megoldott a francia-orosz együttműködésben készült PowerJet SaM146 típusú hajtóművek nagyjavítása.
Ezt a Rosztech vezetője igyekezett cáfolni, ugyanakkor a TASzSz híre szerint az orosz repülőgépipar számára a következő évek hatalmas kihívása, hogy helyettesítsék a nyugati gyártású alapanyagokat, hajtóműveket, részegységeket és egyéb alkatrészeket mindkét típusnál.
Az MSz-21-es esetében – mint megírtuk – az orosz PD-14-es hajtóművel szerelt és az orosz kompozit anyagok felhasználásával készülő változat fejlesztése folyamatban van, a tervek szerint az új generációs keskenytörzsű típusból 2025-ig évente 36 készül, majd a gyártási rátát évi 72 példányra emelik. A Superjet nyugati beszállítókról való függetlenítését már korábban elkezdték, helyi navigációs rendszereket és hajtóműveket is fejlesztenek a típus új változataihoz.
A Superjet és MSz-21-es típusokból 2030-ra Oroszország évente több száz példányt kíván gyártani.
Mindeközben április 19-én felfüggesztették az orosz S7 Airlines tagságát a Oneworld szövetségben, a légitársaság közlése szerint közös megegyezéssel, a lépést a szankciók hatásaival indokolták.