Az amerikai pilóták ellenzik, hogy a Boeing haladékot kapjon a 737 MAX 7 és 10 tanúsításakor a modern figyelmeztető rendszer beépítésére, de már a gyártó sem számít arra, hogy a legnagyobb változat 2023 nyara előtt megkapja az engedélyeket, sőt kisebbik is kicsúszhat a december végi határidőből.
A korábban alacsonyabb szinten történő üzenetváltások után ezúttal az FAA repülésbiztonsági részlegének ügyvezető igazgatója, Lirio Liu küldött hivatalos levelet a Boeing 737 MAX még tanúsítás közben lévő két variánsáról a gyártó alelnökének, a típusváltozat újbóli forgalomba állításáért felelős Mike Flemingnek – tudta meg a Seattle Times.
Ez alapján sem a legrövidebb törzsű MAX 7-es, sem a leghosszabb MAX 10-es dokumentációjával nem készül el a Boeing idén év végéig.
A hatóság levele alapján a hiányzó kockázatelemzéseknek szeptember közepéig kellett volna beérkezniük ahhoz, hogy a jelenleg még érvényes tanúsítási feltételek december végi határideje tartható legyen a MAX 7 esetében.
Ehelyett egyelőre ezek egytizedét fogadta el az FAA, a dokumentációk 70 százaléka vizsgálat alatt van, a maradék 6 viszont még be sem érkezett a hatósághoz. Mivel ezek jellemzően komplex, ugyanakkor a repülésbiztonsági szempontból kiemelkedően fontos rendszerekről szóló anyagok, beküldésükre a hatóság újabb, ezúttal reális időzítést kér a gyártótól.
A leghosszabb, 10-es változat esetén még ennél is jobban le vannak maradva a gyártó szakemberei, így korábbi hírek szerint már a Boeing sem számít arra, hogy ez a változat 2023 nyara előtt megszerzi a típustanúsítást.
Ennek engedélyezése még komplexebb az alapváltozattól való több eltérés, valamint az európai és kanadai légügyi hatóságok nyomására kidolgozott két fejlesztés miatt, amelyek jelentősen javítják a személyzetet figyelmeztető rendszert.
Kongresszusi felmentést kaphat a Boeing
A Boeing időközben elkezdte lobbitevékenységét a kongresszusban, ahol a 737-es típuscsalád egyes változatai közötti átjárhatóság fontosságát hangsúlyozzák, mivel több légitársaság is párhuzamosan üzemeltetné a modelleket.
A gyártó érvelése szerint a pilóták számára, akik naponta egyikből a másikba ülnek át, veszélyesebb lenne a MAX egyes változatait modern, személyzetet figyelmeztető rendszerrel felszerelni, mint megtartani a 737NG-hez hasonló pilótafülke-kialakítást.
A beadott módosítási kérelem szerint a kongresszus még két évig, 2024. szeptember 24-ig adna haladékot a gyártónak, hogy mindkét változat papírmunkáit befejezze. A szenátusban egyelőre nincs egyetértés, egyesek szerint az FAA javaslatára kell majd alapozni a döntést, de vannak a módosítást ellenző hangok is.
Az ügy háttere, hogy az FAA 2022. december 31. után kizárólag olyan kereskedelmi repülőgéptípusokat hagyhat jóvá, amelyek fedélzetén modern, a személyzetet figyelmeztető rendszer (ECAM/EICAS) működik. Ezt a MAX variáns két halálos balesetét követően, még 2020 decemberében a kongresszus által elfogadott törvény írja elő, amely két éves türelmi időszakot adott a gyártóknak. Akkor még úgy gondolták, hogy ez elegendő lesz a Boeing számára a még nem tanúsított két típusváltozat, a MAX 7 és MAX 10 engedélyeztetési folyamatának lezárására.
A pilóták ellenzik a halasztást
Az American Airlines 15 ezer pilótáját tömörítő szakszervezet ellenzi, hogy a Boeing haladékot kapjon – értesült a Reuters. Véleményük szerint a személyzetet figyelmeztető korszerű rendszer elengedhetetlen egy bonyolult és összetett rendszerhiba mielőbbi felismerésében.
Az Allied Pilots Association (APA) véleménye szerint a pilóták nem zavarodnának össze, amikor váltanak az egyes típusvariánsok között.
A két katasztrófa áldozatainak családjai szintén a beterjesztés ellen vannak, mivel az egyszerre megszólaló, különféle vészjelzések nehéz felismerhetősége is jelentős szerepet játszott a repülőgépek lezuhanásában.
A Southwest Airlines pilótáit képviselő SWAPA viszont pár nappal később közölte, hogy ők támogatnák, hogy a Boeing megkapja a december végi határidő alóli mentességet, hogy a típus összes változata azonos rendszerekkel készüljön. (Frissítés: 2022. október 10.)