A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint az ellátási láncok súlyos problémái 2025-ben is növelik a légitársaságok költségeit és korlátozzák a növekedést, a fenntartható üzemanyagok kínálata pedig a vártnál lassabban bővül.

Az utasok száma a légiközlekedés történelmében először jövőre haladhatja meg az ötmilliárdot, a szervezet várakozása szerint ugyanis 5,2 milliárd utast szállítanak majd a világ légitársaságai 2025-ben, ami 6,7 százalékos növekedést jelent az idei évhez képest.

A légiáru-forgalom várhatóan eléri a 72,5 millió tonnát, ami 5,8 százalékos növekedést jelent 2024-hez viszonyítva.

Az iparág teljes bevétele várhatóan szintén történelmi rekordot ér el jövőre, 1,007 billió dollár lesz, amely 4,4 százalékos növekedést jelent az idei eredményhez képest.

A légitársaságok költségei várhatóan 4 százalékkal 940 milliárd dollárra nőnek jövőre, az üzemanyag-költségek ennek 26,4 százalékát teszik majd ki. Az IATA a kerozin árának csökkenésével számol, így a felhasználás 6 százalékos emelkedése mellett is 4,8 százalékkal kevesebbet költenek majd erre a légicégek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu

A légitársaságok legnagyobb költségeleme az üzemanyagot nem számolva továbbra is a munkaügyi kiadás, amelynek 7,6 százalékos növekedését várja 2025-ben az IATA, a légicégek dolgozóinak száma 4 százalékkal 3,3 millióra bővül világszerte.

A légitársaságok összesített nettó nyeresége 2025-ben várhatóan 36,6 milliárd dollár lesz, ami 3,6 százalékos nettó nyereséghányadot jelent. Ez enyhe javulást jelent a 2024-re várt 3,3 százalékhoz és 31,5 milliárd dollár nettó nyereséghez képest.

Az egy utasra jutó átlagos nettó nyereség várhatóan 7 dollár lesz, amely a 2023-as 7,9 dolláros csúcs alatt lenne, de a 2024-es 6,4 dollárhoz képest javulást jelentene.

Fotó: AIRportal.hu

A befektetett tőke megtérülése (ROIC) jövőre várhatóan 6,8 százalékos lesz globálisan, ez javulást jelent a 2024-es 6,6 százalékhoz képest, de az ágazat világszintű hozama továbbra is a súlyozott átlagos tőkeköltség alatt marad. Ez a mutató az európai, közel-keleti és latin-amerikai légitársaságok esetében a legerősebb, ahol meghaladta a tőkeköltséget.

Az IATA közlésében kiemelte, hogy az ellátási láncban tapasztalható problémák, az új repülőgépek átadásainak késése, az új generációs hajtóművek műszaki problémái, illetve az alkatrészellátási gondok 2025-ben is növelik a költségeket és korlátozzák a növekedést.

A problémák hatására a globális flotta átlagéletkora rekordot jelentő 14,8 évre emelkedett mostanra.

Ez jelentős növekedés az 1990-2024 közötti időszak 13,6 éves átlagához képest, az új gépátadások a 2018-as 1813 példányt jelentő csúcsértékről idén 1250 körülire csökken, ez az év eleji előrejelzéshez képest is 30 százalékos elmaradás.

A repülőgépgyártók rossz teljesítménye 2025-ben is folytatódhat, miközben megrendelésállományuk elérte a rekordmagas, 17 ezres értéket.

A több mint 35 ezer gépet számláló globális flotta 14 százaléka, mintegy 5000 repülőgép parkol valamilyen ok miatt, ezek közül 700 új generációs példányt,
a globális flotta 2 százalékát nem tudják használni a légitársaságok a hajtóművek nem tervezett átvizsgálása és javítási igénye miatt.

Fotó: AIRportal.hu

A régebbi gépek használata miatti nagyobb üzemanyag-fogyasztás és karbantartási költségek mellett problémát jelent a légitársaságok számára az alternatív üzemanyag termelésének alacsony szintű bővülési rátája is.

A fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) termelése világszerte 1 millió tonnát ért el idén, ami ugyan duplázódás az előző évihez képest, ám jelentősen elmarad a korábbi becslésekhez képest, amelyek 2024-re 1,5 millió tonnával számoltak.

A jövő évre az IATA azzal számol, hogy a SAF gyártása világszinten eléri a 2,1 millió tonnát, de ez is csak a teljes repülőgép-üzemanyag-termelés 0,7 százalékát teszi ki.