Sikeresen végrehajtotta szűzrepülését Sanghajban az új generációs hajtóművekkel felszerelt, keskenytörsű utasszállító, a Comac C919 prototípusa.
A Comac C919 fejlesztése hét éve kezdődött, a program számos nehézséggel szembesült, ezért az első felszállást több alkalommal elhalasztották.
A B-001A lajstromjelű tesztrepülőgép a Shanghai Pudong repülőtér negyedik, 3800 méter hosszú futópályájáról szállt fel helyi idő szerint pénteken kora délután, felhős időben.
A CFM International LEAP-1C hajtóműveivel felszerelt prototípus öt fős személyzettel indult – mintegy másfél órásra tervezett, de végül 1 óra 19 percet tartó – első repülésére. A repülőgépet irányító berepülőpilótán kívül még három mérnök tartózkodott a fedélzeten.
Az első repülés alkalmával a repülőgép fő rendszereit, irányíthatóságát tesztelték, azonban csak mintegy tízezer láb magasságig emelkedtek és a futóműveket sem húzták be.
Az eseményt a helyszínen több mint kétezer vendég követte és számos hírcsatorna is élőben közvetítette.
A gyártó részére az első repülés végrehajtásához szükséges engedélyt április 22-én adta ki a kínai polgári légügyi hatóság.
A sikeresen végrehajtott szűzrepülés a 4 200 órásra tervezett berepülési program első lépése. A repülőgép 2020-ra tervezett kereskedelmi forgalomba állításáig tartó tesztelési programot hat darab repülőgéppel végzi a gyártó.
A C919-es kéthajtóműves, keskenytörzsű utasszállító, melyet a Boeing 737 MAX és az Airbus A320neo vetélytársának szánnak a kínaiak. A repülőgép tipikus egyosztályos elrendezésben 168, kétosztályos elrendezésben pedig 158 utast tud majd szállítani.
Több szakértő már korábban is kifejtette azon véleményét, hogy az erős beszállítói függés miatt a gép nem lehet versenyképes az Airbus és a Boeing keskenytörzsű típusaival szemben.
A gyártó meglehetősen ambiciózus célja mindezek ellenére, hogy a COMAC 2035-re a kínai piacon a harmadik, világszinten pedig az ötödik legnagyobb szereplő legyen a keskenytörzsű utasszállítók szegmensében.
2020-ra évente 150 darab C919-es és 50 darab ARJ21-es regionális repülőgép gyártását tervezik.
A C919-est a Safran és a GE közös vállalakozása, a CFM International látja el hajtóművekkel, a megállapodás szerint a LEAP-1C variáns hajtja a kínai típust. Ezen hajtóműcsalád tagjait szerelik a 737 MAX típusokra és az A320neók egy részére is.
A C919-esből eddig 570 darabot adtak el 23 ügyfélnek, ennek jelentős részét kínai légitársaságok például az Air China és a China Southern Airlines rendelték meg, de az amerikai General Electric lízingcége, a GECAS is rendelt 20 darabot, tíz darab pedig a thaiföldi City Airlines-hoz kerül majd.
A legutóbbi információk szerint a sanghaji központú China Eastern Airlines lesz a típus bevezető légitársasága.