Komoly késésben az Airbus új generációs hajtóművekkel felszerelt, közepes méretű szélestörzsű A330neo típusának programja. A prototípus első felszállását nyár végére halasztották.
Csúszás lehet az Airbus A330neo programjában
Elkészült ez első Airbus A330neo
Didier Evrard, az európai gyártó programokért felelős alelnöke megerősítette a csúszást a Flightglobal szaklap kérdésére.
Az alelnök hozzátette, hogy az új generációs Rolls-Royce Trent 7000 hajtóművek tesztelése sikeresen befejeződött. A hajtóművek várhatóan a június végén érkeznek meg Toulouseba és a nyár folyamán szerelik fel azokat a már elkészült tesztrepülőgépre.
Az első felszállást – toulouse-i terminológia szerint – a nyár végére időzítik, de ez Didier Evrard közlése szerint azt jelenti, hogy szeptemberben emelkedik először a levegőbe a prototípus – a mostani tervek szerint.
A gyártó az A330neo program 2014-ben történt indításakor 2017 év végére célozta meg az első repülőgép kereskedelmi forgalomba állítását. Később ezt 2018 tavaszára halasztották, de ehhez az kellett volna, hogy 2017 első félévében megtörténjen az első felszállás.
Amint arról korábban beszámoltunk, a csúszás oka, hogy a Rolls-Royce gyár, amely a Trent 7000 típusú hajtóműveket szállítja az A330neo-khoz, késésben a fejlesztéssel. A hírek szerint ez az A350-esekhez és a Boeing konkurens 787-eséhez is szállított hajtóművek miatti „kumulatív hatás” következménye, nem műszaki okok állnak a háttérben.
Az újrahajtóművezett típusváltozat első példányának, egy A330-900neo-nak tavaly szeptemberben kezdték meg a végszerelését, majd teljes gyári festésben is be is mutatták a repülőgépet decemberben. Eddig 186 példányban rendelték meg a jelenlegi A330-asok 242 tonnás maximális felszállósúlyú változatára épülő modernizált neo-verziókat.
A fejlesztéseknek köszönhetően alacsonyabb üzemanyag-fogyasztású, új generációs repülőgépeket az A350-esek kisebb testvéreinek, illetve olcsóbban beszerezhető alternatívájának szánja a gyár.