Kimagaslóan sikeres évet zárt a Budapest Airport a légiáru-szállítás terén; a cargo forgalom 2016-ban meghaladta a 112.000 tonnát, ami csaknem 23%-os növekedést jelent az előző évhez képest – közölte lapunkkal a repülőtér-üzemeltető.
Többször is előfordult, hogy nem kevesebb, mint három Boeing B747 áruszállító repülőgép parkolt egy időben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér betonján, ami jól mutatja az országba be-, illetve onnan kiáramló légiáru mennyiségét.
December 20-án több száz borjú repült Magyarországról Izraelbe az El Al Cargo Boeing 747-es gépén; a közel-keleti ország tehéntenyésztői előszeretettel veszik igénybe az élőállat-szállítás ezen formáját, ha állományukat növelni szeretnék. (Sajtóhírek szerint Izrael betiltotta a Magyarországról történő borjú szállítást – részletesen a keretes írásban – a Szerk.)
Ugyanekkor Chicagóból repülőgép-sugárhajtóművek érkeztek Budapestre az Air Bridge Cargo 747-esével, amit az Air Atlanta Icelandic és a Sky Lease Cargo légitársaságok Jumbo gépei követtek.
A legkülönlegesebb „árucikk” azonban egy másik élőállat volt, egy a Nyíregyházi Állatkertben született nőstény bébi víziló, amit Indonézia fővárosába, Jakartába szállítottak. Ehhez egy raklap méretű, vízhatlan, megfelelő szellőzéssel rendelkező ketrecre volt szükség, melyet a budapesti repülőtéren emeltek be az Emirates napi Budapest-Dubai járatát teljesítő Boeing B777-200 típusú repülőgép rakterébe, hogy dubaji átszállást követően folytassa útját Indonéziába.
Azonban nem ez a vízilóbébi volt az egyetlen különleges „árucikk” Ferihegyen; november elején 14 Przsevalszkij-lovat szállítottak az egyik magyar nemzeti parkból egy dél-oroszországi rezervátumra, hogy korábbi természetes környezetükben engedjék őket szabadon.
„A Budapest Airport – földi kiszolgáló partnereivel egyetemben – kész bármilyen különleges, nagy értékű árucikk, például élő tenyészállatok vagy telivér versenylovak kezelésére” – mondta René Droese, a Budapest Airport ingatlangazdálkodási és légiáru-forgalmi igazgatója.
Hozzátette: „Az elmúlt évben a repülőtér cargo forgalma kimagaslóan, 22.7 százalékkal nőtt, ami egyértelmű jele annak, hogy a magyar gazdaság pozitív konjunktúrában van, a nagy értékű exportcikkek, mint például az elektronikai és a gyógyszeripari termékek iránti kereslet pedig bővül. Külföldi partnereink számára egyre nagyobb előnyt jelent, hogy árucikkeiket légi úton közvetlenül Budapestre tudják szállítani, hiszen a magyar főváros Európa szívében helyezkedik el. A repülőtéren tevékenykedő cargo légitársaságok a világ bármely pontjára el tudják juttatni a szállítmányokat, a logisztikai cégek részéről pedig egyre nagyobb igény mutatkozik a hatékony közvetlen, illetve átszállásos légi szállítási megoldások iránt.”
Ami a cargo fejlesztéseket illeti, két új iroda- és raktárépület kivitelezése van folyamatban a repülőtéren, amelyeket a Budapest Airport 2017-ben fog átadni a DHL és a TNT Express részére.
Ezek a projektek is beletartoznak a BUD 2020 programba, a repülőtér ötéves fejlesztési tervébe, melynek szintén eleme
a Cargo City, a 2. Terminál szomszédságában megépítendő 16,000 négyzetméteres raktár- és irodaépület, amely várhatóan 2018 végén fog elkészülni.
Izrael megtiltotta az élő borjúk vásárlását Magyarországról, főleg amelyek légi úton érkeztek, mert a Budapestről érkező borjak nagy mennyiségben pusztultak el – számolt be cikkében az izraelinfo.com portál.
Sajtóhírek, többek között a presseader.com tudósítása szerint, Izrael azonnali hatállyal felfüggesztette az élő borjak repülőgépes importját, mivel karácsony hetében egy Budapestről érkező 1200 fős szállítmányból több mint 100 borjú a gépen elpusztult. A nagyarányú elhullást valószínűleg a repülés által kiváltott stressz okozta.