A British Airways Boeing 777-200-as repülőgépe megdöntött minden eddigi rekordot az Atlanti-óceán átrepülésének idejét illetően, a hagyományos, nem szuperszonikus utasszállító repülőgépek „versenyében” január 8-án.
Az Atlanti-óceán felett január első hetének második felében igen erős magas-légköri áramlás, ún. jetstream alakult ki, amely a nyugatról keletre tartó repülőgépeket elképesztő földhöz viszonyított sebességgel repítette.
Voltak olyan pontok ahol a repülőgépek földhöz viszonyított sebessége (groundspeed) megközelítette a hangsebesség értékét.
A repülőgépek levegőhöz viszonyított sebessége (airspeed) természetesen nem lépte át az adott típus megengedett maximális sebességét, de az utazómagasságon fújó több, mint 300 km/h óra sebességű hátszélnek köszönhetően az Amerika-Európa irányú forgalom sebességi rekordokat döntött.
A hagyományos utasszállító gépek közti sebesség-rekordot a British Airways BA 114-es járatszámmal közlekedő New York (JFK) – London Heathrow (LHR) járata állította fel. A Boeing 777-200-as repülőgép 5 óra 16 perc alatt repülte át az óceánt és érkezett meg célállomására – a Flightaware.com flight tracker információi szerint.
Ezt a távot a 2003-ban kivont szuperszonikus Concorde kb. 3 óra alatt tette meg, a hagyományos utasszállító repülőgépeknek pedig általában 6-8 órájába telik.
Nem mindenki örülhetett
Az erős jetstreamnek természetesen „megvolt a böjtje” is a légitársaságok számára.
A kelet-nyugati irányú forgalom komoly késésekkel jutott el a célállomására a szembe szél miatt, sőt több repülőgépnek be kellett iktatni közbenső, technikai leszállást is, hogy üzemanyagot vételezzenek.
A magas-légköri áramlatok az Atlanti-óceán északi része felett általában a téli hónapokban a legerősebbek, amikor a legnagyobb a hőmérsékleti különbség az egyenlítői meleg levegő és az Északi-Sark feletti hideg levegő hőmérséklete között. A nyugat-kelet irányú jetstream sebessége általában január és február hónapokban éri el a csúcspontját, amelyre most az amerikai kontinens északi részén tapasztalható rendkívüli hideg még jobban rásegített.
A repülőgépek utazómagasságán fújó nyugati szél az elmúlt napokban Európa és Magyarország felett is rendkívül erős volt, így hazánk felett is szép számmal lehetett látni a megszokotthoz képest rendkívül magas, földhöz viszonyított sebességgel Észak-Nyugatról Dél-Keletre közlekedő repülőgépeket a flightradaron.