Még egy éve sincs, hogy az Iberia, Spanyolország nemzeti légitársasága bevezette flottájába legújabb szélestörzsű típusát, az Airbus A330-ast, amely nemcsak a hosszú távú járatokat teljesítő, korszerűsödő géppark alaptípusa, hanem a társaság megújult arculatának és kabintermékeinek is bevezetője egyben. Terítéken a Herpa közvetlenül a légitársaság rendelésére készült Iberia A330-300-as modellje.
Kapcsolódó cikk, előzmény Bemutatta új long-haul kabinját az Iberia
Megérkezett Madridba az Iberia első Airbus A330-300-asa
A spanyol király nevét viseli az első új festésű Iberia-gép
IAG zöld jelzés az Iberia flottafejlesztésére
Megérkezett Madridba az Iberia első Airbus A330-300-asa
A spanyol király nevét viseli az első új festésű Iberia-gép
IAG zöld jelzés az Iberia flottafejlesztésére
Az időközben a boltok polcaira is felkerült modell viszont nem azonos az itt láthatóval. Ez ugyanis az Iberia külön megrendelésére készült, még a Herpa általános kereskedelmi szórásába szánt változat előtt. A modellek dobozukban, és lajstromukban is eltérnek. A légitársaság számára készült az EC-LUB lajstromú, míg a viszonteladói hálózatnak szánt verzió az EC-LYF lajstromú gépet örökíti meg.
Mindkét kiadás dobozán nem a valós gépet ábrázoló fényképeket, hanem számítógépes látványterveket alkalmaztak, de ezen a légitársaságnak szánt verzión még egy nagyon kezdetleges típusrajz látható. A kereskedelmi forgalomba került változaton már egy szabályosabb A330-300-as grafika köszön vissza.
Mindkét kiadás dobozán nem a valós gépet ábrázoló fényképeket, hanem számítógépes látványterveket alkalmaztak, de ezen a légitársaságnak szánt verzión még egy nagyon kezdetleges típusrajz látható. A kereskedelmi forgalomba került változaton már egy szabályosabb A330-300-as grafika köszön vissza.
Az EC-LUB lajstromú volt az első Airbus A330-as az Iberia flottatörténetében. A gép újonnan, közvetlen a gyártótól 2013. február 15-én érkezett meg Madridba, a Barajas nemzetközi repülőtérre. Azonban nem az új arculat szerinti festésmintával, hanem a jól ismert, az 1970-es évek óta használatban lévő klasszikus színekben, pedig ekkor már tudni lehetett, az Iberia váltani szeretne, méghozzá a szándékuk szerint a flotta legújabb típusán, az A330-ason bemutatva a frissített arculatot, de a társaság nehéz anyagi helyzete miatt végül a halasztás mellett döntöttek.
Aztán következett a döntés, mégis lesz arculatváltás, és tartva az eredeti tervet, az új festésminta egy A330-300-ason debütálhatott. Az Iberia 2013. november 21-én ünnepélyes keretek között mutatta be Madridban az első, új festést viselő repülőgépét, amely az EC-LYF lajstromú A330-as. A gépet a spanyol király tiszteletére I. János Károly nevére keresztelték. Dacára annak, hogy I. János Károly később, 2014. június 2-án lemondott a trónról, az A330-as változatlanul a Spanyolországot a francoista diktatúrából a demokrácia felé vezető uralkodó nevével teljesít szolgálatot.
A spanyol légitársaság a szélestörzsű gépparkjának modernizációja, a mára már kevésbé költséghatékony négy-hajtóműves A340-300-as típusok leváltása érdekében döntött vadonatúj Airbus A330-300-asok beszerzése mellett, amelyből az első körben összesen 8 darabot rendeltek. Ezek már mind átadásra is kerültek. Legutoljára 2014 áprilisában az EC-MAA lajstromú, Rio de Janiero nevet kapott gépet vették át, már az új festésmintával.
Az Iberia átfogó fejlesztést kívánt végrehajtani, ezért az A330-asokon új kabintermékeket is bevezettek, megújult a business és az economy osztály egyaránt. Az A330-300-as Airbusok kétosztályos elrendezésben összesen 278 utast vehetnek fedélzetükre, 36-an az üzleti és 242-en a turista zónában foglalhatnak helyet egy-egy gépen.
A legújabban elfogadott, idén augusztusban beharangozott flottabővítő program részeként pedig újabb A330-asok fognak érkezni, de nem a hosszított törzsű 300-as, hanem a rövidebb, ugyanakkor nagyobb hatótáv teljesítményű 200-as szériából, amelyből szintén 8 darabot rendeltek. Az újonnan, egyenesen a gyártótól érkező gépek szállításai 2015-ben veszik kezdetüket.
A spanyol nemzeti flotta mára már csakis az európai Airbus gyártmányaival működik, jelenleg összesen 74 darab repülőgéppel. A nyolc darab A330-300-as mellett az interkontinentális járatok teljesítéséhez még 6 darab A340-300-as és 17 darab A340-600-as, valamint a rövid-, és középhatótávú vonalakra együttvéve 43 darab, az A320-as családból származó gép áll rendelkezésre. Rendelés alatt áll továbbá 8 darab legújabb generációs A350-900XWB is.
A 200-as szériánál 4.87 méterrel hosszabb törzsű A330-300-as háromféle hajtóművel választható a megrendelők számára. A Pratt&Whitney PW4000, a Rolls-Royce Trent 700 és a General Electric CF6-80E1 típusai közül az Iberiának a legutóbbi, vagyis a GE erőforrására esett a választása. A típus maximális hatótáv teljesítménye gyári katalógus adat szerint 11300 kilométer. Maximális felszállósúlya 242 tonna.
Az Iberia A330-300-asai Miamiba, Chicagóba, New Yorkba, időszakosan Bostonba, Caracasba, Panamavárosba, Rio de Janeiróba és Santo Domingóba teljesítenek rendszeresen járatokat az amerikai kontinensen. Afrikában Luandába és olykor-olykor európai vonalakon is előfordulnak, például a szövetséges British Airways bázisán, Londonban.
Az Iberia A330-300-asai Miamiba, Chicagóba, New Yorkba, időszakosan Bostonba, Caracasba, Panamavárosba, Rio de Janeiróba és Santo Domingóba teljesítenek rendszeresen járatokat az amerikai kontinensen. Afrikában Luandába és olykor-olykor európai vonalakon is előfordulnak, például a szövetséges British Airways bázisán, Londonban.
© Fotók: Csemniczky Kristóf